9. Heterogenní a homogenní skupiny * „Za věkově smíšenou třídu považujeme takovou třídu, v níž jsou zařazeny děti všech věkových skupin, tj. od tří do šesti let (respektive od dvou do sedmi let). Třídy složené např. z dětí tří - až pětiletých, nebo čtyř - až šestiletých a podobné chápeme pouze jako částečně smíšené; nesplňují podmínky, pro které je jejich zřizování doporučováno.“ • HAVLÍNOVÁ, 2008, s. 42 • * „Věkově smíšené třídy lépe zrcadlí společnost jako takovou a děti se v ní, jako v obecněji pojaté společnosti, mohou mnohostranněji rozvíjet.“ • KOŤÁTKOVÁ, 2005, s. 163 • * „Každé dítě by mělo mít v předškolním věku příležitost ke styku s druhými dětmi, ať už v institucionální podobě ve školce, nebo jinak. Jen v jejich společnosti se učí způsobům chování, které budou později tolik důležité. Ve styku s dospělými se nemůže učit pomáhat slabším, nenaučí se někdy druhé vést a jindy se jim podřídit, soupeřit se stejně schopnými, spolupracovat na stejné úrovni a řešit kompromisem mnohé vznikající konflikty.“ • LANGMEIER, 2006, s. 100 • Homogenní skupiny * „Třída, do níž jsou žáci zařazování na základě určitého společenského kritéria výběru, zpravidla podle schopností, inteligenční úrovně, učebního tempa nebo učebních výsledků (prospěchu) – diferenciace podle schopností.“ PRŮCHA, 2009, s. 74 • * „Více než dvacet dětí stejného věku často produkuje a násobí věkově specifické chování charakterizující určitou vývojovou etapu.“ KOŤÁTKOVÁ, 2005, s. 165 • * Ve třídě s nejmladšími dětmi dochází k intenzivním projevům, které patří k tomuto věku, což ve větším množství zatěžuje děti i učitelku. Nepříznivě působí také nedostatečně vyvinuté sebeobslužné dovednosti dětí, jako je oblékání, hygiena a stolování, to ubírá čas, který může být vynaložen efektivněji a přínosněji. • * Velký počet starších dětí ve skupině může vyvolat soutěživost až soupeřivost a zlehčování způsobů hry, některé děti se mohou nudit. • Výhody heterogenních skupin * přirozené zapojení nováčka do skupiny při jeho adaptaci •= dochází k setkávání kamarádů, sourozenců, příbuzných - dítě vchází do kolektivu, kde nachází oporu v dětech, které zná, to mu dodává jistotu a pomáhá se adaptovat, • * vzájemné učení dětí - starší děti hledají způsob, jak mladším něco sdělit, vysvětlit a k tomu účelu hledají vhodná slova, opakují informací s různými obměnami, aby ji mladší dítě snáze pochopilo. Vysvětlování má pro ně význam aktivního myšlenkového zpřesňování • * smysluplnějšímu rozvoji aktivit nejmladších dětí, protože starší jsou jim inspirací mnohem více než pedagog, a to zvláště pro děti, které nemají sourozence je zde možnost získat sociální zkušenosti a zážitky, protože jsou v mateřské škole schopni nalézt své postavení v náhradní skupině „sourozenců“. • Nevýhody * přetížení nebo naopak nevytížení děti, přílišné spoléhání na pomoc ostatních, zneužívání postavení starších •