11. Humanisticky orientované vzdělávání •Východiska – humanistická psychologie: •A. H. MASLOW -hierarchie lidských potřeb •C. R. ROGERS -bezpodmínečné přijetí dítěte takové, jaké je -rozvoj osobnosti dítěte na základě vnitřní motivace 11. Humanisticky orientované vzdělávání •Národní zpráva o stavu předškolní výchovy, vzdělání a péče o děti předškolního věku (2000) •„…prakticky vůbec žádné zohlednění k individuálním potřebám dětí. Nakonec ani větší důraz, jež kladou učitelky a ředitelky spíše na názory a potřeby zřizovatele než na návrhy rodičů, nevyznívá příliš ve prospěch skutečně individuálnímu přístupu k dětem“. 11. Humanisticky orientované vzdělávání •Národní program rozvoje vzdělávání v České republice - Bílá kniha (2001) * Zajistit každému dítěti předškolního věku zákonný nárok na předškolní vzdělávání a na reálnou možnost je naplnit. * Vypracovat rámcový program pro předškolní vzdělávání a v něm formulovat rámcové cíle, obsah a předpokládané výsledky vzdělávání (kompetence dítěte). Zároveň stanovit podmínky, za nichž může být předškolní vzdělávání uskutečňováno. Zabezpečit aplikaci rámcového programu podle konkrétních podmínek škol a dětí – školní kurikula. * Vzhledem k potřebě zvládat širší spektrum odborných, speciálně pedagogických i sociálních znalostí a dovedností pedagogů v předškolním vzdělávání zajistit jejich vysokoškolské vzdělávání na úrovni bakalářského studia na pedagogických fakultách univerzit nebo na vyšších odborných školách s akreditací pro bakalářské studium. Toto opatření chápat i jako snahu o zvýšení jejich sociálního a profesního statutu. • •Školský zákon (2004) •Jako zásadní se jeví formulace obecných cílů vzdělávání, mezi něž patří např.: * zohledňování vzdělávacích potřeb jednotlivce * vzájemná úcta, respekt, názorová snášenlivost, solidarita a důstojnost všech účastníků vzdělávání * zdokonalování procesu vzdělávání na základě výsledků dosažených ve vědě, výzkumu a vývoji a co nejširšího uplatňování účinných moderních pedagogických přístupů a metod * pochopení a uplatňování zásad demokracie a právního státu, základních lidských práv a svobod spolu s odpovědností a smyslem pro sociální soudržnost Cíle předškolního vzdělávání * Pomoc emocionálnímu a sociálnímu rozvoji (pozitivní sebepojetí, samostatnost, sebevyjádření, řešení běžných sociálních situací a rozvoj mezilidských vztahů) * Podpora vztahu k poznávání a učení a poskytnutí podmínek k samostatnému učení a poznávání okolního světa * Příprava v oblasti řečových a intelektových dovedností souvisejících s primárním vzděláváním * Pěstování a rozvoj individuálního vyjádření a tvořivých schopností v oblasti emocionální, etické a estetické •Osobnostně orientovaný model (Opravilová) * model si klade za cíl překonat důsledky předcházející etapy, která nerespektovala přirozené potřeby dítěte a přehlížela některé vývojové zákonitosti v zájmu skupiny a tím tlumila svobodný, individualizovaný rozvoj osobnosti * základem je rozvoj individuálních zájmů a předpokladů dítěte prostřednictvím spontánních zkušeností, ale i záměrného učení. Důraz klade na vymezení pravidel a hranic, které dítěti pomáhají orientovat se v tomto světě •ZÁSADY OOM: * Vztah k dítěti * Vztah k rodině * Vztah MŠ k počátečnímu vzdělávání * Hra a učení * Alternativnost * Samostatnost, spontánnost a tvořivost * Individualizace Individualizace Øjedná se o výchovu a vzdělávání, které je zaměřeno na dítě, jeho potřeby, zájmy a schopnosti Øúkolem školy je umožnit každému dítěti rozvinout maximálně svůj potenciál a to v takových podmínkách, které respektují jeho individualitu Východiska individualiazce ØCíle nevycházejí z obsahu vzdělávání a nejsou formulovány předmětově (jako tomu bylo v rámci výchovných složek – např. cíle výtvarné výchovy), ale vycházejí od dítěte - jsou zaměřeny k jeho osobnosti (rozvoji a učení dítěte….), a jsou integrované (zahrnují celou osobnost dítěte) Ønerozlišujeme jednotlivé izolované discipliny (dříve označované jako „složky“ výchovy) • Nové strategie a metody Øvzdělávání se realizuje nejen v řízených činnostech, ale průběžně, ve veškerém vzdělávání, ve všech situacích, k nimž v mateřské škole dochází Ødítě se učí především na základě své interakce s okolím a svou vlastní činností (spontánní) Ømetoda prožitkového učení je založena na přímých zážitcích dítěte a vychází z jeho samostatné činnosti, individuální volby, z jeho zvídavosti a potřeby objevovat. INDIVIDUALIAZACE • VYŽADUJE, ABY PEDAGOG ROZLIŠOVAL NÁROKY NA DĚTI A BRAL V ÚVAHU JEJICH RŮZNÉ PŘEDPOKLADY •(7 typů inteligence) LITERATURA •HAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole (aktualizovaný program). Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7376-061-5 •HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha : Portál, 2009. •Národní program rozvoje vzdělávání v České republice (Bílá kniha). Praha : MŠMT, 2001. ISBN 80-211-0372-8 •Národní zpráva o stavu předškolní výchovy, vzdělání a péče o děti předškolního věku v České republice. Praha : MŠMT, 2000. ISBN 80-7168-746-4 •OPRAVILOVÁ, E.,GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-847-3 •PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8 •Pracovní program pro mateřské školy. Praha, Věstník MŠO roč.IV1948 •Program výchovné práce pro jesle a mateřské školy. Praha: SPN, 1984. •Rámcový program pro předškolní vzdělávání. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor 2005. •ŠULCOVÁ, E. Význam předškolního věku pro zdravý vývoj populace. Československá psychologie, 1989, ročník XXXIII, č.2, s. 193 – 204. •Výchovné osnovy pro mateřské školy hlavního města Prahy. Praha: Studovna učitelek, 1938.