INTERKULTURNÍ VZDĚLÁVÁNÍ PROČ INTERKULTURNÍ VZDĚLÁVÁNÍ? lInterkulturní vzdělávání je reakcí na pluralitní společnost lFakt pluralitní společnosti lze buď ignorovat, nebo přijmout MULTIKULTURALISMUS lZahrnuje témata spojená s rasou, socioekonomickou třídou, rodovou příslušností, jazykem, sexuální orientací, tělesnou nebo duševní handicapovaností lJe: -Stav společnosti (koexistence různých skupin) -Proces (dochází k výměně kultur) -Vědecká teorie (zabývá se aspekty sociokulturní rozmanitosti) -Společenský cíl (pluralitní společnost na principech rovnosti, tolerance, respektu, dialogu, spolupráce) INTER- vs. MULTIKULTURNÍ lMultikulturní znamená koexistenci kultur vedle sebe lInterkulturní naznačuje vzájemnost, dialog, spolupráci, vzájemnému obohacování kultur (odlišnost je chápána jako přínos, nikoli zdroj konfliktu) CÍLE IKV (interkulturního vzdělávání) lObecným cílem je upevňování vztahů mezi sociokulturními skupinami (majoritou a minoritami) lPochopit, že rozmanitost je založena na rovnosti lSnažit se poznat a respektovat odlišné kultury lŘešit konflikty nenásilnou cestou lNaplňování probíhá prostřednictvím IK kompetencí ETAPY PROCESU IKV lStudenti si sebe sama představují zvnějšku lS. se učí rozumět světu a době, ve které žijeme lS. se seznamují s odlišnou realitou (pohledy na svět, způsoby myšlení, jednání) lS. se učí chápat kulturní rozmanitost jako pozitivní jev METODY IKV lDiskuse (slouží k vyjasňování postojů, formulaci názorů, rozvoji schopnosti argumentace a naslouchání) lBrainstorming (slouží ke zjištění, co studenti o tématu vědí, jaké zaujímají postoje) lSkupinová výuka (umožňuje probrat téma z různých úhlů pohledu) lSimulační hry a dramatizace (umožňuje zprostředkovat zkušenost odlišné kultury, připravit se na reálné situace) lKritické myšlení (např. analýza textů) lProjektová výuka OBECNÉ ZÁSADY INTERAKTIVNÍ VÝUKY lPodporujte tvůrčí atmosféru ve třídě lPodněcujte vytvoření atmosféry důvěry a spolupráce lZačínejte s tím, co je všem důvěrně známo, s čím mají studenti vlastní zkušenost lFormulujte aktuální a přitažlivá témata, uvádějte příklady z bezprostředního okolí lZadávejte jasně, stručně a konrétně zformulované úkoly lDbejte, aby měl každý student prostor k sebevyjádření, každému věnujte pozornost OBECNÉ ZÁSADY INTERAKTIVNÍ VÝUKY lPracujte s konfliktem – neutíkejte od něj, nuťte účastníky k vyjasňování stanovisek, zdůrazňujte styčné body odlišných názorů, podněcujte hledání všestranně přijatelného konsensu lVěnujte dostatek času hodnocení aktivit (reflexe ze strany studentů i učitelova sebereflexe) IKV V KONTEXTU ČESKÉHO ŠKOLSTVÍ lIKV naplňuje cíle tzv. Bílé knihy -Rozvoj lidské individuality -Posilování soudržnosti společnosti -Výchova k partnerství, spolupráci a solidaritě v evropské i globalizující se společnosti lPrůřezové téma Multikulturní výchova v RVP ZV -Má žáky seznamovat s rozmanitostí kultur -Rozvíjí smysl pro spravedlnost, solidaritu a toleranci -Přispívá k odstraňování nepřátelství a předsudků PŘÍKLADY TÉMAT IKV lObecná témata (kultura, identita, minority, etnocentrismus, xenofobie, stereotypy, předsudky) lRomové lŽidé lUprchlíci a migranti lCizinci v ČR lGayové a lesbičky POUŽITÉ ZDROJE Interkulturní vzdělávání, příručka nejen pro středoškolské pedagogy – projekt Varianty (CD) RVP ZV (www.vuppraha.cz)