T CIOÚHkíi, -H chíthiik, -a I II Ikil M.OI, -K)Cb, -eUIbCH TÓpM03, -a TpóraTbcn, -aiocb, -aeuibca ycnéTb, -éio, -éeiiib vciiokáiuuiTh, -aio, -aeuib stanoviště taxametr tlačit se, strkat se brzda rozjíždět se přijít včas, stihnout uklidňovat CVIČENÍ (1) Reagujte podle vzoru: MflěT TpaMBáň. - ľloéfleM Ha TpawiBáe? 1. MflěT TpaMBáň. - noéfleM Ha TpaMBáe? 2. ABťóóyc hačt. - noéfleM na aBTÓGyce? 3. Tpojuiéňôyc HfléT. - noéfleM Ha Tpojuiéňoyce? 4. MflěT TaKCÍt. - IloéAeM Ha TaKCií? (2) Reagujte podle vzoru: Batu TpaMBáň TÓ/ibKO hto yměn. - KaK pa3 noflxóflMT .qpyróň. 1. BaM TpaMBáň TÓJibKO mto yinéji. - KaK pa3 noAxóflHT ip\ i óň. 2. Bani aBTÓGyc TÓJibKO hto yiuěji. - KaK pa3 noflxóflHT flpyróň. 3. flóesjx MeTpó TÓJibKO mto yměji. - KaK pa3 noflxóflHT flpyróň. 4. Baui Tpojuiéňóyc tó-JibKO mto yměJi. - KaK pa3 noflxóflHT flpyróň. 5. Pcmhóh TpaMBáň tó-JibKO mto yiuěJi. - KaK pa3 noflxóflHT flpyróň. (3) Na otázku reagujte dvěma způsoby vyjadřujícími uklidňování. Vzor: CnéflyioLLiMM TpaMBáň CKÓpo npnflěT? - He ĎecnoKÓrÍTecb, ckó- PO. - He BOJIHýMTeCb, CKÓpo. 1. CjiéAyioiiiHH TpaMBáň CKÓpo npHflěT?-Ha 6ecnoKÓHTecb, CKÓpo. He BOJiHýňTecb, CKÓpo. 2. Mbi AoéfleM BÓBpeMH? - He SecnoKÓŮTecb, BÓBpeMH. He BOJiHýňTecb, bói<|h>mh. 3. Mbi ycnéeM k HaMájiy cneK-TáKJiH? - He 6ecnoKÓHTecb, ycnéeM. He ko.ihmi reci., ycnéeM. 4. Mbi ^oňflěM neniKÓM? - He úcciiokóíi i cci>. ioiucm. He BOJiHýňTecb, floů-néM. 5. CaMOJiěT BbiJieTHT tómho no pacnHcáHHfo? - He SecnoKÓňTecb, TÓHHO. He BOJIHýMTeCb, TÓMHO. (4) V odpovědi volte druhou možnost. Vzor: Tfle h3m cecTb Ha MeTpó, Ha CMo/iéHCKOíí nnómaflw v\nv\ Ha ApôáTe? - Ha ApôáTe. 1. Tfle HaM cecTb Ha MeTpó, Ha CMOJiéHCKoň njiómaflM hjih Ha ApôáTe? -Ha ApôáTe.2 TfleHaMcoň™,ókojio TeáTpa hjimókojioMyjéa?-Oko- ] jio My3én. 3. KaK mi>i noňfléM, mhmo MeHTpájn.Horo Tejierpácpa hjih miimo My3éa? - Mhmo My3én. 4. KaK HaM npoňTH k TeáTpy, Mépe3 napK líJiH Mépe3 njiómaAb? - Hépe3 njiómaflb. 5. KaK Mbi noéfleM, no ýjiH-ue TópbKoro hjih no CaflÓBoň? - no Ca.ióimn. (5) Vyjádřete politování nad tím, že nemůžete vyhovět nabídce. Užijte obratu MHe óneHb xo/ib, ho n He CMorý. Vzor: ľlpuxoflMTe b nsTb nacÓB. - MHe óneHb wanb, ho h He cwiorý. 1. ripHxoflňTe b narb MacÓB. - MHe óneHb /ka.n., ho n He CMorý. 2. Bbi npMfléTe ceróflHH b ceMb nacÓB? - MHe óneHb >Ka.n., ho h He CMorý. 3. Bbi noňflěTe c HáMH oôéflaTb? - MHe óhciii. /k;i u., ho h He CMorý. 4. Tbi 3aňflénib 3a MHoň népefl KOHnépTOM? - MHe óucin. *a. ii„ ho h He CMorý. 5. Ocmótp rópofla b flBa Macá; Hafléiocb, Bbi noňflěTe? - Mne ó'ieiib /Ka.ib, ho « hc CMorý. (6) Otázky přečtěte se správnou intonací, volně na ně odpovězte. Jeli třeba, pracujte se slovníkem. 1. CKa>KHTe, noKájiyňcra, rjie noKynáioT *:eTÓHbi / ônnéTbi Ha MeTpó? CKÓJlbKO CTÓHT OflHH >KeTÓH / ÓHJléT? 2. Ha KaKÓň BOK3áji npnôbiBáiOT noe3flá H3 GnoBáKHH? 3. ripocTHTe, KaK npoňrň k TeáTpy KOMéflHH? 4. 3tot aBTÓôyc HfléT k CTaflHÓHy? Ha KaKÓň ocTaHÓBKe MHe JiýMine BblňTH? 5. OTckbfla b neHTp mhc fléjiaTb nepecáflKy? 6. B Mé m Bbi bhamtc Bbíroflbí ccíóhkh? 7. rio áToň ý^nne xóaht MapmpýTHoe TaKcň? T^e ocTaHÓBKa? 8. KaKHM TpáHCnOpTOM MÓ>KHO flOéxaTb flO rOCTHHHHbI OópyM? 9. CKÓ^bKO BpéMeHH HfléT nóe3fl flo BéHemoBa, Bbi He 3HáeTe? (7) Čtěte. Všímejte si sloves pohybu, zejména jejich předpon. Pak text převyprávějte nebo řekněte, jak jezdíte do školy / do práce vy. Hropb BCTaěT b ceMb nacÓB yTpá h b BÓceMb BbixÓAHT H3 jiÓMa. OcTa-HÓBKa aBTÓóyca HaxóflHTca Ha /ipyróň cTopoHé ýjinnbi. Mropb nepexó-ÄHT Mépe3 ýjiniiy, noflxóflHT k ocTaHÓBKe. ABTÓóycbi 3flecb xóaht tó-hho no pacnHcáHHKi. Hépe3 flBe MHHýTbi npnxóflHT eró aBTÓôyc. Mropb c3Ahtch Ha cBoóó/tHoe MécTO ókojio oKHá h jiHCTáeT >KypHáji. Hépe3 flfiaAUaTb MHHýT aBTÓôyc noAxó^ht k njiómaAH. Mropb BbixÓAHT H3 3fiTó6yca, npoxÓAHT mhmo yHHBepMára n nepexÓAHT Mépe3 njiómaAt. BÓCeMb MaCÓB CÓpOK MHHýT oh BXÓAHT b IHKÓJiy h noAHHMáeTca Ha ^P^thh 3Tá>k. Oh bxóaht b CBoň Kjiacc, KJiaAěT Ha nápTy CBOň Béu;h. JPe3 AécaTb MHHýT npMxó/iHT npenoAaBáTejib, h ypÓK HaMHHáeTca.