Praktické cvičení č. 5 Výživa, metabolismus, vitamíny Literatura: DYLEVSKÝ, I.: Anatomie a fyziologie člověka: učebnice pro zdravotnické školy. Olomouc: Epava, 1998. ISBN: 80-901667-0-9. KOPECKÝ, M.: Somatologie pro učitele. Olomouc: UP, 2005. ISBN: 80-244-1072-9. MACHOVÁ, J.: Biologie člověka pro učitele. Praha: Karolinum, 2002. ISBN: 80-7184-867-0. ROKYTA, R.: Somatologie I. a II. učebnice. Praha: Eurolex Bohemia, 2006. ISBN: 80-86861-59-7. Úkol č. 1: Doplňte následující text: Metabolismus je chemická přeměna …………………………. a …………………… Dělení: 1. Anabolismus (………………………) - ……………………………………………… …………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………… 2. Katabolismus (………………………) - …………………………………………….. …………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………… Bazální metabolismus je spotřebovaná …………………………………., kterou člověk pokrývá pouze ………………………………………………………………………. Úkol č. 2: Doplňte tabulku: Sacharidy 25 - 30% Bílkoviny Úkol č. 3: Spojte, co k sobě patří: Joule 17 kJ g^-1 Kilojoule J Megajoule 16 kJ g^-1 Cukry kJ = 10^3 J Tuky MJ = 10^6 J Bílkoviny 37 kJ g^-1 Úkol č. 4: Doplňte následující text: ………………… je fyziologicky jedním z nejdůležitějších sacharidů v těle. Její zásobní forma se nazývá ……………… a může být dvojího typu: ……………… a ………………………. ………………………. = hladina glukózy v krvi. Hodnota 3,7 – 5,2 mmol/l. Hladinu glykémie výrazně ovlivňují hormony. Hlavními hormony zde jsou ………………………. Zasahují tu však také glukokortikoidy, mineralkortikoidy, pohlavní hormony a tzv. metabolické hormony (tyroxin, adrenalin, noradrenalin, somatotropní hormon). ……………………….= vznik glukózy a glykogenu z necukerných složek (tuků a bílkovin). Základní dělení sacharidů: 1. ……………………………………………………… 2. ……………………………………………………… 3. ……………………………………………………… ………………… = tvořena mj. neškrobovými polysacharidy a tzv. rezistentními škroby. Součástí jsou také látky, které nemají povahu sacharidů (např. lignin). DDD = 1g / 2,5 kg Výskyt vlákniny: …………………………………………………………………………………………………………… Úkol č. 5: Podle následujícího textu popište metabolismus sacharidů. Využijte následující pojmy: tkáně, zužitkování glukózy, glukóza, krev, tuková tkáň, glykogen, aminokyseliny, játra, cukry, glukóza a ostatní hexózy, střevo. Cukry jsou pro organizmus nejvýznamnější a nejpohotovější zdroj energie. Hlavním produktem je glukóza. Vstřebaná glukóza do jater – změna v zásobní cukr – glykogen – v případě potřeby zpět přeměna na glukózu a prostřednictvím krve ke tkáním. Glykogen je také jako pohotová zásoba ve svalech. Uvolnění energie z cukrů probíhá oxidací za vzniku oxidu uhličitého a vody. Obrázek č. 1 Úkol č. 6: Doplňte následující údaje. Bílkoviny …………… jsou řetezce aminokyselin. Můžeme je rozdělit na: 1. ……………….. (nepostradatelné) lidský organismus je neumí syntetizovat, a proto musí být přijímány potravou jsou to: arginin, histidin, leucin, isoleucin, lysin, metionin, fenylalanin, threonin, valin 2. ………………. (postradatelné) lidský organismus je umí syntetizovat tj. přeměnit metabolickými pochody z jiných aminokyselin. jsou to: glycin, alanin, serin, cystein, kyselina asparagová, asparagin, kyselina glutamová, glutamin, tyroxin, tryptofan a prolin. Bílkoviny ve stravě dále můžeme dělit podle jejich původu na: …………………… bílkoviny (sója, luštěniny, ořechy) …………………… bílkoviny (maso, vejce, mléko a mléčné výrobky) Proč jsou bílkoviny živočišného původu po nutriční stránce pro organismus výhodnější? ……………………………………………………………………………………………….. Úkol č. 7: Podle následujícího textu popište metabolismus bílkovin. Využijte následující pojmy: tkáně, ledviny, krev, střevo, játra, bílkoviny tkání, močovina, aminokyseliny, plazmatické bílkoviny, močovina, močovina, bílkoviny, aminokyseliny, aminokyseliny, glykogen, bílkoviny, močovina. Bílkoviny jsou důležité stavební látky organizmu, hlavní stavební součást buněk, enzymů, hormonů a krve. V trávicím ústrojí rozkládány na aminokyseliny a vstřebávány do krve. Aminokyseliny z krve jsou zachytávány v játrech, kde se jich část využije k přestavbě na cukry a tuky, část projde játry a je zanesena pro přestavbu do tkání – vznik tkáňových bílkovin. Zbytek bílkovin je využit jako zdroj energie. Konečnou zplodinou metabolismu bílkovin je močovina, která se tvoří v játrech a vylučuje se ledvinami. Obrázek č. 2 Úkol č. 8: Podle následujícího textu popište metabolismus tuků. Využijte následující pojmy: tkáně, tuková tkáň, krev, střevo, játra, zužitkování tuku, tuk, glukóza, tuk z potravy, štěpné produkty, cukry, CO, H, O, tuk, glycerol, mastné kyseliny. V těle součást buněk – stavební materiál, nebo se ukládají do zásoby v podkožním tuku, v orgánech. Zásobní tuk je rezervou při nedostatečném přísunu živin v potravě. Potom se uvolňuje a spotřebovává. Trávením se tuky štěpí na glycerol a mastné kyseliny, ty se vstřebávají a ve stěně střev se tvoří tuky, které se prostřednictvím lymfatických cév dostávají do krve. Z ní se tuk dostává do tukové tkáně. Obrázek č. 3 Úkol č. 8: Doplňte následující text: Podle přiloženého textu spočítejte, kolik energie spotřebujete při pravidelných činnostech v průběhu 3 dnů. Vypočítejte celkové množství potřebné energie a srovnejte se spolužákem. Proč se vaše a jeho hodnoty liší, uveďte i činnosti, které děláte. Výsledky zapište do tabulky: Den Činnosti Potřebná energie Celková spotřeba energie – Srovnání se spolužákem – Úkol č. 9: Vypište svůj jídelníček v průběhu 1 dne a srovnejte ho s potravinovou pyramidou. Můj jídelníček: ............................................ …………………………………………. …………………………………………. …………………………………………. …………………………………………. …………………………………………. …………………………………………. …………………………………………. …………………………………………. …………………………………………. …………………………………………. …………………………………………. …………………………………………. Odpovězte na otázky: Je váš jídelníček vyvážený? Pokud ne, čeho byste měli jíst více a čeho méně? Úkol č. 9: Doplňte následující text: Vitamíny jsou pro organizmus nezbytné pro udržení ……………………………. a …………………………….. …………………………………… ……………………………, posilují …………………….…………… ………………………………. a ochraňují proti ……………………………. …………………………….. (E,C,A). Organizmus si je neumí sám vytvořit. Vitamíny, se v organizmu uchovávají různě dlouho dobu, spojte co k sobě patří: 2 – 6 týdnů E 4 – 10 týdnů B[1] 2 – 4 měsíce A 6 – 12 měsíců C, B[2], B[6] 1 – 2 roky D, A, kyselina listová 2 – 5 let B[12] Dělení vitamínů: 1. rozpustné ve vodě (…………………) - …………………………………………… 2. rozpustné v tucích (…………………) - …………………………………………… Úkol č. 10: Doplňte do tabulky dané údaje o vitaminech. Kontrola cvičení byla provedena dne: Podpis: