PP_2011 PdF_Voj ‹#› PP_2011 PdF_Voj 1 Vedení případu - provázení Principy a zásady PP_2011 PdF_Voj ‹#› PP_2011 PdF_Voj 2 PRINCIPY vedení a podpory dítěte v riziku 1.individualizace – individuální přístup bez stereotypů a předsudků, uznání klientovy jedinečnosti 2.vyjadřování pocitů – prostor pro + i − emoce, hranice emočních reakcí 3.akceptace – vnímat klienta takového, jaký je, podporovat jeho sebeuvědomění (vědomí vlastní hodnoty a důstojnosti) 4.nehodnotící postoj – zachovávat vnitřní neutralitu, nehodnotit osobnost klienta (pouze jeho jednání, postoje), nemoralizovat 5.sebeurčení – respektovat klientovo právo se svobodně rozhodovat 6.diskrétnost – důvěrnost sdělení je základním závazkem sociálního pracovníka a právem klienta (ač není absolutní), ale i základem efektivní práce s klientem •7. aktivace dítěte – nabídka řešení, nesmí být návody a příkazy • PP_2011 PdF_Voj ‹#› PP_2011 PdF_Voj 3 Kontinuální podpora - provázení orientace zásah plánování nabídka možností podpora v rozhodování posilování osobnosti aktualizace potencialit osobnosti, uvědomělé rozhodování volba cesty řešení vlastního problému PP_2011 PdF_Voj ‹#› PP_2011 PdF_Voj 4 VEDENÍ PŘÍPADU •Je propracovanou metodou sociální práce, která aktivuje jedince, mobilizuje jeho participaci na řešení svého problému. •Jde o to pomoci lidem, aby si dokázali pomáhat sami. • •Postup řešení problému: •navázání vztahu: poskytnutí psychické podpory, vyjádření zájmu •shromažďování informací, identifikace (pojmenování a popis) problému a jeho zhodnocení, rozlišení podstatného od nepodstatného, reflexe souvislostí, začlenění problému do kontextu: důsledky (osobního vývoje, jednání na rodinné vztahy a okolí), šíře problému (aktivní pole problému) •intervence = vlastní průběh řešení: přímé ovlivnění klienta – vyjádřením názoru, radou, vnesením nového porozumění, nové perspektivy (jiného úhlu pohledu), zprostředkováním jiné služby, plánováním: tvorba individuálního plánu služeb, léčby •ukončení práce: zhodnocení průběhu práce a její závěr, následné monitorování případu (katamnéza, zpětná vazba) PP_2011 PdF_Voj ‹#› PP_2011 PdF_Voj 5 Případová práce je proces, zahrnuje fáze: 1.strukturované hodnocení - sociální studie (prozkoumávání) problému, anamnéza (pouze důležité body, není-li to jinak nezbytné), podpora motivace k angažovanosti a participaci na řešení svého problému 2.vyšetření – (spec. ped. diagnostika) přesné vymezení problému a stanovení hypotéz k dosažení cíle 3.intervenci (terapie) – začíná se již prvním kontaktem, cíle intervence určují společně 4.ukončení – předem dohodnout, jak profesionální pomoc skončí, důležité je zhodnocení spolupráce • PP_2011 PdF_Voj ‹#› PP_2011 PdF_Voj 6 Hodnocení případu a plán podpory 1.definice problémového systému (klademe si otázky: Co je problém? Jak problém vidí klient? Které osoby zahrnuje problémový systém? Jakou roli hrají tyto osoby v problémovém systému, jaké mají postoje? Jaké má problém příčiny? V jakém prostředí se problémové chování vyskytuje? Kdy se problémové chování objevuje? Jak často se problémové chování objevuje, jakou má intenzitu a jak dlouho trvá? Jaký vývoj má problémové chování? Jaké jsou hlavní klientovy potřeby? Pokouší se klient problém nějak řešit?) 2.přehled zdrojů využitelných k řešení problému (Jaké dovednosti klient potřebuje k tomu, aby mohl problém zvládnout? Jaké vnější zdroje má pro řešení klient sám? Jaké zdroje má pro řešení klient sám?) 3.návrh postupu a sestavení akčního systému (Jaký postup se při řešení problému jeví jako nejefektivnější? Kdo má patřit do akčního systému?) • PP_2011 PdF_Voj ‹#› PP_2011 PdF_Voj 7 PP_2011 PdF_Voj ‹#› PP_2011 PdF_Voj 8 Stimulace ne manipulace •Poradce nesmí podlehnout úmyslu přesvědčit příjemce o svém vlastním řešení, musí mu nechat svobodu pro vyhledávání a rozhodování o vlastní cestě.