PhDr. Radka Horáková, Ph.D. – katedra speciální pedagogiky PdF MU, jarní semestr 2011. Podklady pro výuku specializace surdopedie se znakovým jazykem, 1. roč. Mgr., kombi. studium. Podklady k okruhu č. 15 Včasná intervence u dětí se sluchovým postižením Komplexní péče o jedince se SP zahrnuje:  zdravotnická péče (porodnice, oddělení ORL a foniatrie, neurologie,…)  speciálně pedagogická péče – SRP a SPC pro SP  sociálně právní péče - sociální dávky a příspěvky  rodinná péče – přímá práce rodiny a úzká spolupráce s odborníky  organizace SP - (FRPSP, ČUN, Pevnost a další oblastní organizace pro osoby se sluchovým postižením) Zdravotnická péče Depistáž – vyhledávání SP dětí (pediatr, ORL, foniatr). Plánuje se zavedení celoplošného screeningového vyšetření pomocí OAE v celé ČR. Tento screening se provádí celoplošně např. v Rakousku a Polsku. U nás pouze v některých regionech (Brno, Praha, ČB) a převážně u rizikových skupin. Klasické vyšetření sluchu dle věku dítěte by měl provádět preventivně dětský lékař, a to u všech dětí:  ve 3 měsících  v 9 – 12 měsících  ve 3 letech  před nástupem školní docházky. V dalších případech pak provádí vyšetření sluchu:  vysloví-li rodiče nebo učitel podezření na poruchu sluchu  je-li někdo v rodině (rodiče, sourozenci) sluchově postižený  po onemocnění meningitidou  po aplikaci ototoxických léků  po úrazech nebo operacích hlavy  po opakovaných zánětech středního ucha  je-li opožděný vývoj řeči či při podezření na mentální postižení. Lejska, M. (7. Česko-slovenský foniatrický kongres, Liberec, 1.-3.10.2009) uvádí:  Neexistuje žádná objektivní metoda prokazující, jak dítě zesílený zvuk skutečně slyší.  Je velmi důležitá spolupráce detailně poučených rodičů a speciálních pedagogů. => v hodnocení efektu korekce sluchové vady jsme odkázání na pozorování a behaviorální metody. PhDr. Radka Horáková, Ph.D. – katedra speciální pedagogiky PdF MU, jarní semestr 2011. Podklady pro výuku specializace surdopedie se znakovým jazykem, 1. roč. Mgr., kombi. studium. Speciálně-pedagogická péče Středisko rané péče Zákon č. 206/2009 Sb., kterým se mění zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů Služby rané péče jsou zajišťovány v rámci služeb sociální prevence:  sociální služba zaměřená na pomoc a podporu rodiny dítěte s postižením  sociální integrace rodiny a minimalizace důsledků postižení na vývoj dítěte  klientem je celá rodina  služba je poskytována převážně v přirozeném prostředí (péče terénní, ambulantní)  spolupráce se systémem zdravotní péče V ČR zajišťována včasná intervence u dětí se sluchovým postižením v rámci střediska rané péče - SRP Tamtam  v Praze 2001 (www.tamtam-praha.cz), v Olomouci 2005 (www.tamtam- olomouc.cz)  podpora rodin malých dětí se sluchovým postižením a kombinovaným postižením do 7 let  cílem je vybavit rodiče informacemi a dovednostmi, aby zvládli péči o své dítě – snižování míry negativních vlivů zdravotního postižení, integrace dítěte i rodiny do běžného života společnosti, podpořit přípravu dítěte pro následující stupeň výchovně-vzdělávací soustavy Činnost SRP je poskytována:  rodinám malých dětí se sluchovým postižením a kombinovaným postižením  rodičům se sluchovým postižením se slyšícími dětmi Činnost SRP:  konzultace v rodinách, poradenská intervence - frekvence návštěvy v rodině 1x za 4 – 6 týdnů  ambulance klinického logopeda, psychologa, foniatra, fyzioterapeuta, sociálního poradce, nácvik audiovyšetření  skupinové terapeutické sezení s psychologem  pobytové akce týdenní a víkendové  videotrénink interakcí  propagace včasné diagnostiky a všeobecná prezentace problematiky sluchově postižených  prodej a půjčování literatury, speciálních didaktických pomůcek, ozvučených hraček, počítačových logopedických a didaktických programů  výuka a tlumočení znakového jazyka PhDr. Radka Horáková, Ph.D. – katedra speciální pedagogiky PdF MU, jarní semestr 2011. Podklady pro výuku specializace surdopedie se znakovým jazykem, 1. roč. Mgr., kombi. studium. Speciálně pedagogické centrum Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních  zajišťuje komplexní péči dětem a mládeži se sluchovým postižením od raného dětství do ukončení přípravy na povolání  SPC jsou zřizovány při školách pro SP  obvykle v SPC působí 2 speciální pedagogové, psycholog, sociální pracovnice Činnost SPC (standardní služby a standardní služby speciální – viz Vyhláška č. 72/2005 Sb.)  poradenská a konzultační činnost  speciálně pedagogická a psychologická diagnostika  depistáž – vyhledávání klientů  terapie – reedukace sluchu, logopedická péče, výuka ZJ, příprava na KI a následná logopedická péče, řešení výchovných a výukových problémů  pomoc při řešení sociálních otázek  péče o integrované děti a žáky Seznam mateřských, základních a středních škol pro sluchově postižené, při kterých zároveň fungují speciálně pedagogická centra (SPC) pro sluchově postižené: Hlavní město Praha Střední škola, základní škola a mateřská škola pro sluchově postižené, SPC Holečkova 4, 150 00 Praha 5 telefon : 257 313 420 web: http://www.skolaholeckova.cz/ Gymnázium, základní škola a mateřská škola pro sluchově postižené, SPC Ječná 27, 120 00 Praha 2 telefon : 224 942 153 web: http://www.jecna27.cz/www/uvod/uvod.htm Střední škola, Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené, SPC Výmolova 169/2, 150 00 Praha 5 telefon : 251 555 356 web: http://www.sksp.org/ Jihočeský kraj Mateřská škola, Základní škola a Střední škola pro sluchově postižené, SPC Riegrova 1, 370 01 České Budějovice telefon : 387 319 203 web: http://www.sluchpostcb.cz/ PhDr. Radka Horáková, Ph.D. – katedra speciální pedagogiky PdF MU, jarní semestr 2011. Podklady pro výuku specializace surdopedie se znakovým jazykem, 1. roč. Mgr., kombi. studium. Plzeňský kraj Základní škola a mateřská škola pro sluchově postižené, SPC Mohylová 90, 312 00 Plzeň telefon : 378 609 939 http://www.sluchpost-plzen.cz/ Liberecký kraj Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené, SPC E.Krásnohorské 921, 460 01 Liberec telefon : 482 416 411 web: http://www.ssplbc.cz/ Královohradecký kraj Střední škola, Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené, SPC Štefánikova 549, 500 11 Hradec Králové telefon : 495 272 398 web: http://www.neslhk.com/ Jihomoravský kraj Mateřská škola a Základní škola pro sluchově postižené, SPC Novoměstská 21, Brno 621 00 telefon : 541 226 090 web: http://www.sssbrno.cz/zsdeafbrno/sabl.html Mateřská škola a Základní škola, SPC Školní 3208, 697 01 Kyjov telefon : 518 614 212 web: http://www.mszskyjov.cz/ Mateřská škola, Základní škola a Dětský domov, SPC Široká 42, 664 91 Ivančice telefon : 546 451 931 web: http://www.neslysici-ivancice.info/ Olomoucký kraj Střední škola, základní škola a mateřská škola pro sluchově postižené, SPC Kosmonautů 4, Olomouc 779 00 telefon : 585 567 111 web: http://www.sluch-ol.cz/ Zlínský kraj Mateřská škola, základní škola a střední škola pro sluchově postižené, SPC Vsetínská 454, 757 01 Valašské Meziříčí telefon : 571 615 641 web: http://www.val-mez.cz/ PhDr. Radka Horáková, Ph.D. – katedra speciální pedagogiky PdF MU, jarní semestr 2011. Podklady pro výuku specializace surdopedie se znakovým jazykem, 1. roč. Mgr., kombi. studium. Moravskoslezský kraj Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené, SPC Spartakovců 1153, 708 00 Ostrava - Poruba telefon : 596 937 816 web: http://www.deaf-ostrava.cz/ Předpoklady úspěšné rehabilitační péče a pozitivního vlivu na rozvoj mluvené řeči u dítěte se sluchovým postižením:  včasná diagnostika  včasné přidělení sluchadel - včasné přidělení sluchadla – do ½ roku - včasně zavedený KI mezi 1-2 rokem  včasná reedukace sluchu a řeči Důležitost zajištění rané péče:  fázovitost vývoje a velká plasticita mozku – intenzivní stimulace do 2 let (období senzitivní/kritické vývojové periody)  důsledky opožděné péče se odráží v řadě oblastí života – poruchy vnímání, poruchy sociálních vztahů, emocionální poruchy, opožděný vývoj řeči,… Důsledky sluchového postižení se mohou odrazit v následujících oblastech: ŘEČ – při nedostatečné nebo chybějící sluchové kontrole může být narušena  Centrální část sluchového orgánu se funkčně vyvíjí a uzrává pouze při aferentní aktivitě přicházející z kochley.  S postupujícím časem se při chybějící stimulaci schopnost využít zvukové podněty sluchovými centry výrazně snižuje.  Sluch je základním zpětnovazebným systémem řeči jedince. (Lejska, M - 7. Česko-slovenský foniatrický kongres, Liberec, 1.-3.10.2009) MYŠLENÍ – vzniká zcela nezávisle na řeči, není řečí deformováno. Není-li ovšem vytvořen a užíván funkční komunikační systém (v případě neslyšících adekvátní jejich smyslovému vybavení, tzn. znakový jazyk), nerozvíjí se a může být statické a nepohotové. ORIENTACE V PROSTORU – je omezena, popř. znemožněna. Ztráta zvukového pozadí způsobuje narušení pocitu sebejistoty, je snížen pocit osobní bezpečnosti a zvyšuje se pocit úzkosti – zejména u ohluchlých. PhDr. Radka Horáková, Ph.D. – katedra speciální pedagogiky PdF MU, jarní semestr 2011. Podklady pro výuku specializace surdopedie se znakovým jazykem, 1. roč. Mgr., kombi. studium. Doporučené zdroje k tématu: HOLMANOVÁ, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha: Septima, 2002. HORÁKOVÁ, R. Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In Opatřilová, D.(ed.) Pedagogicko psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, Brno: MU, 2006, s. 243-281. HRONOVÁ, A., MOTEJZLÍKOVÁ, J. Raná komunikace mezi matkou a dítětem. Praha: FRPSP, 2002. SOBOTKOVÁ, A. Včasná diagnostika a pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením jako úkol SPC, In VÍTKOVÁ, M.: Otázky speciálně pedagogického poradenství, Brno, MSD, 2003. DVD - Raná komunikace v neslyšící rodině - návodná pomůcka pro slyšící i neslyšící rodiče, jak postupovat při výchově jejich sluchově postiženého dítěte. DVD obsahujevideoukázky komunikace neslyšících maminek s jejich neslyšícími dětmi, komentáře ukázek, užitečné rady pro výchovu dětí v raném věku, vyprávění maminek o jejich zkušenostech, atd. (možné objednat na www.frpsp.cz) Hypertextové odkazy: http://www.raisingdeafkids.org/