¡ Osobnost člověka se zrakovým postižením Vliv zrakové vady na osobnost ¡ vliv na celou osobnost § psychický a fyzický vývoj ¡ primární postižení ¡ sekundární změny – senzorická deprivace ¡ míra vlivu závisí na: § diagnóze § závažnosti – stupni vady § době vzniku a etiologii vady Vada vrozená nebo získaná? ¡ v jaké míře byly vytvořeny adekvátní vizuální představy o okolním světě § 5-7 let – hranice § zformování osobnosti ¡ subjektivní zpracování zátěže sebou samým a blízkým okolím ¨ Akceptace vady Definice, pojmy ¡ přijetí, osvojení všech životních možností a omezení souvisejících s postižením ¡ aktivní přístup k životním situacím a motivace je řešit ¡ sebeakceptace – sebepřijetí - sebeúcta Faktory akceptace ¡ osobnost člověka a její rysy ¡ aspirace člověka ¡ životní příběh ¡ bezprostřední okolí ¡ životní podmínky ¡ kompenzační schopnosti ¡ naplnění kvality života Nonakceptace/inakceptace ztráty zraku ¡ může být dílčí nebo celková ¡ stigmatizace, pocity méněcennosti ¡ 2 extrémy § popírání – (např. prakticky nevidomí) - motivační hyperkompenzace § zveličování - podlehnutí –syndrom naučené bezmocnosti [(Jesenský a kol., 2007)] ¡ důvodem nedostatečná informovanost Rodina dítěte s vrozeným zrakovým postižením ¡ narození dítěte s postižením – trauma, zátěž ¡ fáze přijetí pozice rodiče s postižením § šok a popření § postupná akceptace a vyrovnávání se s problémem § fáze realismu § plná akceptace? ¡ sourozenci Oslabení či ztráta zraku v dospělém a seniorském věku ¡ rozdíl ve věkových pásmech ¡ progresivní/pozvolná nebo náhlá ztráta ¡ trauma, nevratná ztráta kompetencí ¡ Senioři § postižení jednotlivých zrakových fcí § odlišná rychlost zpracování informací § výrazné riziko rezignace a sociální izolace Vývoj osobnosti dítěte s těžkou vrozenou vadou [(Vágnerová, 1995, McLinden][, 1997)] ¡ psychický vývoj § stejné fáze jako u intaktních, ale se specifiky § ovlivněn závažností vady, dědičností, prostředím,výchovným stylem ¡ v raném věku mluvíme o psychomotorickém vývoji ¡ 3 složky kognitivní vývoj sociální vývoj pohybový vývoj Kognitivní vývoj, myšlení a řeč I ¡ senzorická deprivace – snížení aktivační úrovně ¡ omezení poznávacích schopností zrakovou cestou ¡ kompenzace hmatem, sluchem, čichem, atd. ¡ koncentrace pozornosti – snížená ¡ trénink paměti ¡ nedostatek smyslové zkušenosti → narušení diferenciace představ →specifika v myšlení ¡ řeč § kompenzační funkce – verbalismy § kognitivní a komunikační funkce Pohybový vývoj ¡ omezení aktivity a pohybu ¡ opožděný vývoj a přeskočení některých fází ¡ hypotonie, špatné držení těla, rotace chodidel, nakloněná hlava ¡ automatismy – kývání ¡ rozvoj prostorové orientace a samostatného pohybu (POSP), cílený nácvik Sociální vývoj ¡ posilování v různých prostředích ¡ omezení vizuálního kontaktu ¡ nemožnost učení nápodobou ¡ větší závislost na ostatních ¡ posilování sociálních dovedností – zvládání sociálních situací Raná péče pro rodiny s dětmi s těžkým zrakovým postižením Poradenství osobám se zrakovým postižením v ČR ¡ Střediska rané péče § od 0 do 4 let u ZP, do 7 let u KP ¡ Speciálně pedagogická centra pro žáky se zrakovým postižením § od 3-4 let do 19-20 let, po ukončení školní docházky) ¡ Tyfloservis a krajská TyfloCentra § od 15 let výše ¡ Vysokoškolská střediska pro podporu studia studentů s postižením Raná péče ¡ Raná péče - soustava služeb a programů poskytovaných ohroženým dětem a dětem se zdravotním postižením a jejich rodinám ¡ Cíl - předcházet postižení, eliminovat nebo zmírnit jeho důsledky a poskytnout rodině, dítěti i společnosti předpoklady sociální integrace Raná péče II ¡ preventivní charakter - brání vzniku postižení druhotného ¡ posiluje rodinu ¡ ekonomický přínos – rodiče se osamostatňují, ústavní výchova ne ¡ předpoklad úspěšné sociální integrace ¡ terénní práce ¡ nezávislé informace Střediska rané péče ¡ Společnost pro ranou péči se sídlem v Praze ¡ 7 středisek – Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, České Budějovice, Liberec, Plzeň ¡ klienti § rodiny s dětmi se zrakovým postižením (0-4 roky) § rodiny s dětmi se zrakovým a kombinovaným postižením (0-7 let), tvoří cca. 80% klientely ¡ multidisciplinární tým Formy rané péče ¡ návštěvy v rodinách ¡ ambulantní návštěvy v SRP ¡ týdenní rehabilitační pobyty ¡ setkávání rodičů/odborné semináře Programy rané péče ¡ osvěta a vzdělávání ¡ podpora rodiny § půjčování pomůcek § provázení a doprovázení § IVP ¡ podpora rozvoje dítěte § zraková stimulace § výcvik kompenzačních mechanismů § podpora ohrožených funkcí § Zraková stimulace ¡ metodika rozvoje těžce postiženého zraku dítěte v raném věku a využívání zbylého vidění ¡ úprava prostředí a nácvik využívání zraku ¡ Fáze zrakové stimulace - motivační, uvědomovací, lokalizace, fixační, přenášení pozornosti, sledování předmětu v pohybu, skenování, uchopování (koordinace oko-ruka), symbolická, zobecnění Zraková stimulace ¡ http://www.ranapece.cz/index.php/cs/stimulace-zraku/projekt-posel/video-posel.html ¡ http://www.ranapece.cz/index.php/cs/stimulace-zraku/nahled-stimulace-1.html Pomůcky ¡ pro zrakovou stimulaci § světelný panel, audiovizuální panel, černé světlo § zrakově stimulační desky a hračky § zvýrazněné kontury ¡ pro podporu zbylých funkcí § hmatové desky, závěsy § hmatové knížky ¡ Pro podporu kombinovaného postižení § Little room, další pomůcky Lilli Nielsenové § soundbox Dokument ČT o střediscích rané péči ¡ http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/210562221700006-klic/