DÍTĚ SE ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU Raný věk ¨ Novorozenec ¨ Erik Erikson – vývojový psycholog, žák Freuda ¨ Teorie sociálního vývoje ¨ Na každém stupni psychosociální konflikt – podaří se, postupuje dál, jinak vývoj ohrožen Předškolní věk ¨ období iniciativy - potřeba aktivity a sebeprosazení ¨ regulace chování/akceptace norem a adekvátní pocity viny ¨ aktivita = pohyb ¨ sebeprosazení – role žáka MŠ Předškolní věk dítěte se ZP ¨ dominance zrakového vnímání ¨ inteligence – vývoj může být opožděn ¨ větší pasivita a slabá pozornost ¨ myšlení – problém s pochopením trvalosti objektu ¨ řeč – verbalismy, odchylky ve fonetické rovině ¨ vnímání prostoru – méně jisté, pojmy nahoře dole, vlevo vpravo ¨ kresba – nutná podpora ¨ potřeba aktivity - automatismy u dětí s těžkou ZP ¨ Integrace vs. speciální škola ??? ¨ stupeň postižení ¨ osobnost a kompetence dítěte ¨ podpora rodiny a její sociální status ¨ dostupnost speciální školy a speciální podpory Legislativní opatření pro předškolní vzdělávání dětí s ZP ¨ Vyhláška MŠMT č. 73/2005, Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných ¨ Formy speciálního vzdělávání ¨ individuální integrace (běžná, speciální pro jiný druh postižení) - běžná mateřská škola ¨ skupinová integrace - speciální třída při běžné mateřské škole ¨ speciální škola - mateřská škola pro zrakově postižené ¨ kombinace výše uvedených ¨ Rámcový vzdělávací program pro předškolní věk Speciálně pedagogická centra pro zrakově postižené žáky ¨ Vyhláška MŠMT č. 72/2005 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních ¨ speciálně pedagogické centrum je školské poradenské zařízení ¨ žáci v integraci ¨ žáci ve speciálních třídách, školách ¨ od počátku školního vzdělávání až po ukončení školního vzdělávání ¨ Náplň činnosti speciálně pedagogických center pro ZP ¨ úkoly ¨ zajištění připravenosti na školní docházku ¨ odborné podklady pro integraci a návrh IVP (předstih) ¨ odborná péče integrovaným žákům ¨ metodické poradenství rodičům, učitelům a škole (materiální a odborná pomoc) ¨ speciálně pedagogická diagnostika ¨ personál ¨ formy činnosti (ambulantně, návštěvy, diagn. pobyty) Obsah předškolního vzdělávání dětí se zrakovým postižením ¨ integrované vzdělávání X speciální vzdělávání ¨ rozvoj kompenzačních mechanismů a podpora využívání zraku ¨ příprava na přechod do školy ¨ rámcový vzdělávací program a specifické dovednosti Specifika vzdělávání dítěte se ZP v mateřské škole ¨ rozvoj zrakových funkcí ¨ rozvoj sluchového vnímání ¨ rozvoj hmatového vnímání ¨ rozvoj čichu a chuti ¨ rozvoj řeči ¨ rozvoj estetického vnímání ¨ nácvik orientace a samostatného pohybu ¨ nácvik sebeobsluhy Pomůcky pro předškolní vzdělávání dětí slabozrakých i nevidomých ¨ výrazně barevné hračky ¨ fixy se silnou stopou a zvětšené obrázky ¨ stavebnice a předměty ke třídění ¨ ozvučené hračky ¨ pomůcky zrakové stimulace ¨ kolíčková kreslenka ¨ reliéfní kreslenka ¨ kuřátkový n. figurgový šestibod ¨ hmatové obrázky a knížky Literatura ¨ Hamadová, Květoňová, Nováková. Oftalmopedie. 2007 ¨ Keblová. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. 1998 ¨ Vágnerová. Oftalmopsychologie. 1995 DÍTĚ S NARUŠENÝM BINOKULÁNÍM VIDĚNÍM ¡ Použité zdroje ¡ Hamadová, P. et al. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2007. ¡ Hromádková, L. Šilhání. Brno: IDVPZ, 1995. ¡ Vítková, M. et al. Reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. ¡ Fotogalerie. Ortoptika HK. [cit. 20.10.2010]. Dostupné z http://www.ortoptikahk.wbs.cz/Fotogalerie.html Jednoduché binokulární vidění (JBV) ¡ schopnost vidět oběma očima pozorovaný předmět jednoduše ¡ vývoj s vývojem sítnice a makuly § do 1 roku § do 6 let upevňování Vývoj binokulárních reflexů ¡ 0-2 měsíce – monokulární fixační reflex (fyziologické šilhání) ¡ 2. měsíc – binokulární fixační reflex (superpozice) ¡ 3. měsíc – reflex konvergence a divergence ¡ 4. měsíc – reflex akomodace ¡ 6. měsíc – reflex fúze (v mozkové kůře) ¡ od 9. měsíce – upevňování binokulárních reflexů ¡ 1. rok – rozvoj prostorového a hloubkového vidění (stereopse) ¡ Do 6. roku – stabilizace reflexů Patologie binokulárního vidění ¡ Šilhání ¡ Tupozrakost ¡ Anomální retinální korespondence Šilhání (strabismus) ¡ Stav, kdy při fixaci určitého předmětu na blízko nebo do dálky se osy vidění neprotínají v témže bodě ¡ fční porucha, asymetrické postavení očí ¡ dědičnost, syndromy ¡ v předškolním věku konkomitující (5% předšk. dětí) ¡ Konkomitující strabismus ¡ A. Konvergentní ¡ B. Divergentní (méně častý, 25% všech strabismů) ¡ C., D. Sursumvergentní Tupozrakost (amblyopie) ¡ Snížení zrakové ostrosti různého stupně při normálním anatomickém nálezu na oku § kongenitální, při nystagmu, při albinismu § ex anopsia - zkalení optických prostředí, okluzní § anizometropická – rozdíl dioptrií na očích § ametropická – při vysoké refrakční vadě na jednom či obou očích § při strabismu - útlum fovey) Anomální retinální korespondence (ARK) ¡ místo nejostřejšího vidění převzala jiná oblast na sítnici ¡ při dobré zrakové ostrosti a malé úchylce šilhání nebo malé amblyopii jednoho oka ¡ 60% šilhajících dětí Reedukace a léčba ¡ Včasná diagnostika (vyšetření ZO – každé oko zvlášť, refrakce, fixace, pohyblivost oka, oční pozadí, zjištění stavu JBV) ¡ Úspěšnost léčby omezena 6.-7.rokem ¡ Léčba strabismu § Brýlová korekce § Okluze a pleoptika § Operace § Ortoptika Brýlová korekce ¡ Po zjištění refrakční vady ¡ U anizometropie – čočky ¡ Bifokální skla ¡ Celodenní nošení Okluze a pleoptika ¡ Pleoptika – léčba tupozrakosti (úspěš. Předšk.) ¡ správná brýlová korekce nebo atropinizace ¡ Okluze § zakrytí vedoucího oka a zmenšení útlumu nezakrytého § Náplasťová nebo brýlová, čočky Aktivní pleoptika ¡ tupozraké oko aktivně provádí úkoly na blízko s pomocí hmatu, sluchu a paměti ¡ domácí prostředí nebo ortopticko-pleoptické cvičebny ¡ stavebnice, mozaiky, obkreslování, vypichování ¡ navlékání korálků, modelování, vystřihování ¡ společenské hry – orientace v ploše ¡ koordinace oko-ruka (míčové hry), oko-noha ¡ přístroje – lokalizátor, korektor, ¡ Lokalizátor Korektor ¡ Dítě zakrývá prstem otvory v desce, které speciální pedagog nebo ortoptistka rozsvěcuje ¡ Korektor ¡ Po lokalizátoru může dítě pracovat na korektoru. ¡ Kovová tužka na kovové desce, při přetáhnutí světelný a zvukový signál. ¡ Aktivní pleoptické cvičení - vypichování Pasivní pleoptika ¡ převážně u dětí s excentrickou fixací ¡ přístroj CAM stimulátor § dítě sleduje tupozrakým okem černobílý terč CAM stimulátoru (otáčka 1 min.) § 7 terčů se zmenšujícími se šachovnicemi ¡ Campbellův zrakový stimulátor ¡ Campbellův zrakový stimulátor - CAM ¡ Cvičení amblyopie, sledování kotouče, udržení pozornosti Operace ¡ Cca u 50% dětí se strabismem Ortoptika ¡ Soubor metod obnovujících porušené binokulární vidění ¡ Předpokladem je vyrovnání zrakové ostrosti, centrální fixace obou očí, normální RK, normální pohyblivost očí, minimální úchylka ¡ princip reedukace – odtlumování a cvičení superpozice, fúze, pohyblivosti, konvergence, akomodace ¡ přístroje – troposkop, cheiroskop ¡ Troposkop ¡ Do tubusů se vkládají obrázky, které dítě očima spojuje. ¡ Synoptofor (troposkop) ¡ Důležitý diagnostický a terapeutický ortoptický přístroj • odtlumování • cvičení superpozice • cvičení fúze • cvičení šířky fúze • cvičení stereopse ¡ Cheiroskop ¡ Do svislé předložky je zasunut obrázek, na vodorovné podložce dítě maluje. Přes okuláry s čočkami dítě vidí jedním okem předlohu, druhým papír na podložce. ¡ Cheiroskop ¡ Stereoskop ¡ Cvičení fúze, dítě musí spojit dva obrázky v jeden