ADDENBROOKSKY KOGNITIVNÍ TEST NNNNNNNNNNNNN1 Dos Jméno a příjmení Datum narození Délka vzdělání (roky) Dosažený stupeň vzdělání Datum vyšetření Administrátor Lateralita 1. ORIENTACE ■ Zeptejte se pacienta: Který je dnes den v týdnu? Kolikátého je dnes? Který máme nyní měsíc? Který máme nyní rok? Jaké je roční období? Jak se jmenuje budova, vekteréjsme? V kolikátém jsme poschodí? Ve kterém jsme městě? V jakém jsme kraji? V jaké jsme zemi? Za každou správnou odpověď přidělíme 1 bod. 2. PAMĚT - ZAPAMATOVÁNÍ Řekněte pacientovi: „Nynívámřeknutřisiovavašímúkoiembudjezopakovat": kiíč jabiko i 3. Poté, co je pacient zopakuje, řekněte další instrukci: „Pokuste se zapamatovat si tato slova, protože se vás na ně budu později ptát." Po pacientovi požadujeme, aby si tato tři slova 3* zopakoval pro lepší zapamatování, avšak bodově hodnotíme pouze první pokus o opakování (přičemž nezáleží na tom, v jakém pořadí pacient slova zopakuje). Za každé správně zopakované slovo z prvního pokusu přidělíme 1 bod. Počet opakování POZORNOST A POČTY Požádejte pacienta: „Nyní odečtěte číslo 7 od čísla 100": C | 65 100 A j 93 TjSB S j 79 E j 72 Poté, co pacient odpoví, ho požádáme, aby takto odečetl 7 ještě 4* za sebou (tedy celkem 5*). Pokud pacient udělá chybu, necháme ho pokračovat a počítáme následující správné odpovědi (např. 93, 84, 77, 70, 63 - celkové skóre 4 body). Skončíme po pěti odečtech (93, 86, 79, 72, 65). Za každý správný výpočet přidělíme 1 bod. Pokud pacient nechce nebo není schopen počítat, požádejte jej: „Hláskujte slovo CESTA". Pak požádejte pacienta: „Hláskujte slovo CESTA pozpátku." Za každé správné písmeno přidělíme 1 bod. 4. PAMET - VYBAVENI Zeptjtesepacienta: „Která tři siova jste si před chvílí opakovai(a) a měi(a) si je zapamatovat?" kiíč jabiko baión Za každé správně vybavené slovo přidělíme 1 bod, přičemž nezáleží na pořadí vybavení slov. S. PAMĚŤ - ANTEROGRÁDNÍ PAMĚŤ Řekněte pacientovi: „Nyní vám řeknu jméno a adresu a vaším úkolem bude tyto údaje zopakovat. Takte to provedeme 3x, abyste měl (a) možnost se je naučit. Později se vás na ně budu ptát." Do bodování započítáváme pouze třetí pokus, za každou správnou část odpovědi přidělíme 1 bod. 1. pokus 2. pokus 3. pokus Martin Dvořák Sadová ulice 73 Hostěnice Liberec (Skóre 0-10) (Skóre 0-3) < cc o < (Skóre 0-5) CO o cc o o Q_ (Skóre 0-3) (Skóre 0-7) < Q_ Final Revised Version A - 2005 © Pfizer, 2007 1 6. PAMĚŤ - RETROGRÁDNÍ PAMĚŤ Zeptejte se pacienta: Kdo je současným předsedou vlády (premiérem)? Kdo byl prvním prezidentem naší republiky po revoluci v roce 1989? Kdo je současným prezidentem Spojených států amerických? Který prezident Spojených států amerických byl zavražděn v roce 1963? (Skóre 0-4) Z3 Za každou správnou odpověď přidělíme 1 bod. 7. VERBÁLNÍ FLUENCE - slova začínající písmenem „P" a zvířata 7a Písmena ■ Řekněte pacientovi: „Nyní vám řeknu jedno písmeno z abecedy a vaším úkolem bude vyjmenovat co nejvíce slov, která začínají tímto písmenem. Slova, která budete říkat, nesmí začínat velkým písmenhem, to znamená, že to nesmí být názvy, vlastní jména a nesmí jít o slova se stejným slovním základem. Jste připraven(a)? Můžeme začít? Máte nyní jednu minutu na to, abyste vyjmenoval(a) co nejvíce slov, která začínají na písmeno „P". Časový limit jedna minuta. Přidělíme 1 bod za každé správně vybavené slovo. 7b Zvířata ■ Řekněte pacientovi: „Nyní je vaším úkolem vyjmenovat co nejvíce zvířat, která znáte. Slova mohou začínat jakýmkoliv písmenem. Na tuto úlohu máte nyní jednu minutu." Časový limit jedna minuta. Přidělímel bod za každé správně vybavené slovo. Počet slov >17 14-17 11-13 8-10 6-7 Odpovídá skóre 7 6 5 4 3 Počet slov >21 17-21 14-16 Odpovídá skóre 7 6 5 1 9 17 25 11 -13 4 2 10 18 26 9-10 3 3 11 19 27 7-8 2 4 12 20 28 5-6 1 5 13 21 29 <5 0 6 14 22 30 (Skóre 0-7) 7 15 23 31 8 16 24 32 < Q_ 1 8 15 22 4-5 2 2 9 16 23 1 i | 3 10 17 24 2-3 1 1 ' ' O <2 0 4 11 18 25 LU 5 12 19 26 (Skóre 0-7) _1 6 13 20 27 l_l_ 7 14 21 28 CC 8. JAZYK - POROZUMĚNÍ 8a Pacientovi ukažte napsanou větu „Zavřete oči" na Listu pro pacienta a požádejte ho/ji: „Přečtětenahlas,cojezdenapsáno,auděljteto." Přidělíme 1 bod za správné vykonání příkazu. 8b Dejte pacientovi list papíru a požádejte ho: „Vezměte tento list papíru do vaší pravé ruky. Přeložte ho na půl. Pložtehonazem." Přidělíme 1 bod za každou správně vykonanou část požadavku. (Skóre 0-1) (Skóre 0-3) < Final Revised Version A - 2005 © Pfizer, 2007 2 9. JAZYK - PSANÍ Požádejte pacienta: „Nyní napište jakoukoliv větu do volného prostoru listu." (Skóre 0-1) Použijte List pro pacienta. Přidělíme! bod, pokud věta obsahuje podmět a přísudek a je logicky koherentní. 10. JAZYK - OPAKOVÁNÍ (Skóre 0-2) statistik T (Skóre 0-1) ■ Požádejte pacienta: „Opakujte po mně následující slova." 10a nosorožec Q výstřednost t nesrozumitelný Hodnotíme: 2 body, pokud jsou zopakována všechna slova správně 1 bod, pokud jsou zopakována tři slova správně 0 bodů, pokud jsou správně zopakována dvě slova nebo méně slov 10b „Více než, naopak a podobně." 10c „Ne jestliže, pokud nebo ale." Přidělímel bod za každou správně zopakovanou větu. (Skóre 0-1) 11. JAZYK - POJMENOVÁNÍ PŘEDMĚTŮ Požádejte pacienta: „Pojmenujte předměty na obrázcích. Použijte List pro pacienta. Přidělíme 1 bod za každý správně pojmenovaný předmět. tužka + hodinky (Skóre 0-2) všech 12 obrázků (Skóre 0-12) < 12. JAZYK - POROZUMĚNÍ Použijte obrázky z Listu pro pacienta z úlohy č. 11 a zeptejte se pacienta: Ukažte jeden obrázek, který souvisí s královstvím. Ukažte jjden obrázek, na kterém je vačnatec. Ukažte jjden obrázek, který souvisí s Afrikou. Ukažte jjden obrázek, který souvisí s námořnictvím. Přidělíme 1 bod za každou správnou odpověď. (Skóre 0-4) 13. JAZYK - ČTENÍ Požádejte pacienta: „Nyní přečtěte následující slova." Použijte List pro pacienta. šít litr saze těsto výška Přidělíme 1 bod, pokud pacient přečte správně všechna slova. (Skóre 0-1) Final Revised Version A - 2005 © Pfizer, 2007 3 14. ZRAKOVÉ - PROSTOROVÉ SCHOPNOSTI 14a Překrývající se pětiúhelníky ■ Požádejte pacienta: „Překreslete následující dvourozměrný obrázek." U pětiúhelníků by mělo být jasně rozpoznatelných jejich pět stran a překřížení. Použijte List pro pacienta. (Skóre 0-1) Příklad: Správně = skóre 1 Příklad: Špatně = skóre 0 14b Kostka ■ Požádejte pacienta: „Nyní překreslete daný trojrozměrný obrázek." U kostky by měly být rozpoznatelné všechny strany v adekvátních úhlech a vzájemných prostorových propojeních. Použijte List pro pacienta. (Skóre 0-2) CO o Q_ O O CO o cc o 14c Hodiny ■ Požádejte pacienta: „Nakreslete hodiny, ciferník s číslicemi, a poté dokreslete ručičky, které ukazují 5 hodin 10 minut." Doplňující instrukce pro skórování naleznete na str. 6. (Skóre 0-5) CO o cc Cl. I Kruh (1) | jedna ručička umístěná správně (1). 1 @ Kruh(1)|všechnyčíslicejsou napsány,alenejsoumístěny vkrhu(1). Ú i\ Kruh (1) | všechny číslice, ale chybně rozmístěné (1), jedna ručičkasprávně umístěná(1). i P\ 1 Kruh (1) | všechny číslice, avšak neumístěné (1) v kruhu, jedna ručičkasprávně umístěná(1). Kruh (1) | číslice nejsou umístěné Kruh (1) | číslice v kruhu v kruhu, 2x číslo 10 (0), ručičky a správně rozmístěné (2), správně umístěné (2). jedna ručička umístěná správně (1). V. /A b ft% i Kruh(1)|všechnyčíslice,ale nesprávně rozmístěné (1), obě ručičky umístěné správně (2). i Kruh(1)|číslicevkrhu asprávně rozmístěné(2),jedna ručičkaumístěnásprávně (1). er Kruh (1) | t^^slitce sprá\/ně rozmístěné po obou stranách ciferníku (2), obě ručičkysprávně umístěné(2). i Q o < cc Final Revised Version A - 2005 © Pfizer, 2007 4 15. PERCEPČNÍ SCHOPNOSTI Požádejte pacienta: „Spočítejte všechny tečky v daném obrázku bez toho, aniž byste si na ně ukazoval." Použijte List pro pacienta. Přidělíme 1 bod za každý správně určený počet teček ve čtverci. (Skóre 0-4) • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • 10 \^\ a 16. PERCEPČNÍ SCHOPNOSTI Požádejte pacienta: „Přečtěte následující [písmena." Použijte List pro pacienta. Přidělíme 1 bod za každé správně rozpoznané písmeno. CO o Q_ O O CO o cc o (Skóre 0-4) co o cc Q_ I o < cc 17. VYBAVENÍ (RECALL) - VYBAVENÍ ANTEROGRÁDNÍCH PAMĚŤOVÝCH INFORMACÍ Řekněte pacientovi: „Před nějakou chvílí jste se učil(a) a měl (a) si zapamatovat adresu. Zkuste mi ji nyní zopakovat." Přidělíme 1 bod za každou správně vybavenou položku. Dvořák I Martin Sadová Hostěnice Liberec ulice 73 18. ZNOVUPOZNÁVÁNÍ (REKOGNICE) Tato část je administrována, pokud pacient selže v předchozí zkoušce ve vybavení jedné nebo více položek. Pokud si pacient vybaví všechny položky předchozí zkoušky, přeskočíme tuto zkoušku a automaticky skórujeme 5 bodů. Testujeme pouze pacientem nevybavené položky. Pacientovi řekněte: „Dobře, nyní vám budu trochu napovídat. Například, řeknu vám tři jména a vy z nich zkusíte vybrat to, které bylo uvedeno na adrese. Takto budeme pokračovat ivdalšíchpložkách." Každá správně rozpoznaná položka je hodnocena jedním bodem, který připočteme k bodům případně získaným automaticky správným spontánním vybavením v minulé zkoušce. Pavel Dvořák Květinová ulice 37 Pavlovice Liberec □ □ □ □I □ Martin Dvořák Sadová ulice 76 Plzeň Martin Doležel | | vybaveno □ Sadová třída | | vybaveno □1 73 | | vybaveno □ Smíchov | | vybaveno_| □ Olomouc | | vybaveno (Skóre 0-7) (Skóre 0-5) < Q_ Final Revised Version A - 2005 © Pfizer, 2007 5 SUBSKÓRE Pozornost a orientace úloha č. 1, 2, 3 Paměť úloha č. 4, 5, 6, 17, 18 Verbální fluence úloha č. 7a, 7b Jazyk úloha č. 8a, 8b, 9, 10a-c, 11, 12, 13 Zrakově-prostorové schopnosti úloha č. 14a-c, 15, 16 Normativní hodnoty jsou stanoveny na souboru dementních pacientů ve věku 46-86 let a kontrolní skupině ve věku 52-75 let. /18 /26 /14 /26 /16 VÝZNAM TESTU aneb Co jsme testem zjistili? I. Význam testu pro záchyt syndromu demence Skóruje-li pacient 88 bodů a méně je senzitivita pro demenci 94 % a specifita 89 %. (Pokud zvolíme přísnější kritérium, tzn. hranici 82 bodů a méně je senzitivita 84 % a specifita 100 %). II. Význam pro odlišení Alzheimerovy choroby (ACH) a frontotemporální demence (FTD) Pro výpočet poměru použijeme výsledky dosažené v uvedených oblastech - viz subskóre, přičemž za paměť dosadíme pouze skóre získané v úloze č. 17 (vybavení - recall). III. Demence s Lewyho tělísky Pacienti trpící demencí s Lewyho tělísky často selhávají ve zrakově-prostorových schopnostech (úlohy 14a-c, 15, 16). IV. Vaskulární demence Typický je vícečetný různě vyjádřený defekt ve všech úlohách. Doplňující pravidla pro skórování hodin (úloha 14c, str. 4) Hodnotíme bodově odděleně provedení kruhu, rozmístění číslic na ciferníku a umístění ručiček. Kruh 1 bod Číslice 2 body 1 bod ■ za rozpoznatelné provedení kruhu ■ pokud jsou napsány všechny číslice a současně jsou správně rozmístěny ■ pokud ciferník zahrnuje všechny číslice, ale tyto jsou nekvalitně či chybně rozmístěné Umístění ručiček 2 body - obě ručičky jsou správně umístěné, mají odlišnou délku („malá" a „velká" ručička) a směřují ke správným číslicím (můžete se pacienta zeptat a ujasnit si, která z ručiček je velká a která malá) 1 bod - pokud jsou ručičky správně nasměrovány k číslicím, ale mají špatnou délku nebo 1 bod - pokud je jedna ručička nasměrována ke správné číslici a má také správnou délku nebo 1 bod - pokud je alespoň jedna ručička nasměrována ke správné číslici cc \— co Final Revised Version A - 2005 © Pfizer, 2007 6 List pro pacienta 8. ZAVŘETE OČI 9. 11. < 13. litr těsto šít saze výška ADDENBROOKSKÝ KOGNITIVNÍTEST | F^nal Revised Version A - 2005 © Pfizer, 2007 1 ADDENBROOKSKY KOGNITIVNl'TEST | F^nal Revised Version A - 2005 © Pfizer, 2007 2