Mentální retardace  trvalé zaostávání vývoje rozumových schopností  postihuje celou osobnost člověka – duševní, tělesnou, sociální stránku  odlišný vývoj některých psychických vlastností  poruchy v adaptačním chování  příčinou – organické poškození mozku  MR X demence X pseudooligofrenie Etiologie  prenatální  infekce matky během těhotenství, špatná výživa, působení záření a toxických látek, úrazy matky  perinatální  hypoxie plodu, protrahovaný porod  postnatální  infekce novorozence, záněty mozku, úrazy, výživa  dědičnost, genetické vlivy, rodinné prostředí Psychopedie  edukace osob s MR, zkoumání výchovných a vzdělávacích vlivů na tyto osoby  cíl – dosažení maximálního stupně rozvoje osobnosti s mentálním postižením a jeho integrace do společnosti Klasifikace mentální retardace 10. revize MKN (WHO) – 1992:  69-50 lehká MR  49-35 středně těžká MR  34-20 těžká MR  19 a méně hluboká MR  jiná MR  nespecifikovaná MR Lehká MR  schopnost užívat řeč účelně v každodenním životě, udržovat konverzaci  opožděný vývoj řeči  úplná nezávislost v osobní péči (jídlo, mytí, oblékání, hygiena) X vývoj pomalejší než norma  potíže při teoretické práci ve škole, manuální práce snadnější  možnost přidružení autismu, epilepsie, poruch chování, tělesných postižení Středně těžká MR  výrazně opožděn rozvoj chápání a užívání řeči, schopnosti sebeobsluhy, zručnosti  možnost osvojení trivia  v dospělosti schopnost vykonávat jednoduchou manuální práci při odborném dohledu  zřídka možný samostatný život  úroveň rozvoje řeči variabilní (jednoduchá konverzace X nikdy se nerozvine řeč)  možnost přidružení autismu, tělesných postižení, neurologických onemocnění (hl. epilepsie), psychiatrických onemocnění Těžká MR  rozumové schopnosti podstatně sníženy  většinou značný stupeň poruchy motoriky / jiné přidružené vady  poznává blízké osoby  potřeba celoživotní péče  řeč se nemusí rozvinout Hluboká MR  obtížné stanovit přesně IQ  neschopnost porozumění řeči, zvuky  nepoznává okolí  většinou imobilní  inkontinence  stereotypní automatické pohyby  nutná stálá pomoc a dohled  velmi omezené možnosti výchovy a vzdělávání  neurologické nebo jiné tělesné nedostatky postihující hybnost, epilepsie, postižení zrak. a sluch. vnímání Downův syndrom  trisomie 21. chromosomu  příčinou nízký / vysoký věk matky  typické rysy: malá hlava, úzká víčka, výrazná kožní řasa ve vnitřním koutku, malá ústa, jazyk často ven z úst, širší krk, 40% -vrozená srdeční vada, končetiny malé a silné, 50% - 1 rýha přes dlaň, slabý svalový tonus, nižší vzrůst, smyslové vady Systém výchovy a vzdělávání dětí s MR  mateřská škola speciální  základní škola praktická  9 let → základní vzdělání  základní škola speciální  přípravný stupeň + rehabilitační vzd. program  10 let → základy vzdělání  odborné učiliště  praktická škola  individuální integrace  skupinová integrace