SPECIFICKÉ PORUCHY UČENI Definice „Poruchy učení jsou souhrnným označením různorodé skupiny poruch, které se projevují zřetelnými obtížemi při nabývání a užívání takových dovedností, j ako je mluvení, porozumění mluvené řeči, čtení, psaní, matematické usuzování nebo počítání. Tyto poruchy jsou vlastní postiženému jedinci a předpokládají dysfunkci centrálního nervového systému. I když se porucha učení může vyskytovat souběžně s jinými formami postižení (jako např. smyslové vady, mentální retardace, sociální a emociální poruchy) nebo souběžně s jinými vlivy prostředí (např. kulturní zvláštnosti, nedostatečná nebo nevhodná výuka, psychogenní činitelé), není přímým následkem takových postižení nebo nepříznivých vlivů." (Matějček, 1995, s. 24) Základní pojmy ■ Dyslexie — specifická porucha čtení; ■ Dysgrafie — specifická porucha psaní; ■ Dysortografie — specifická porucha pravopisu; ■ Dyskalkulie — specifická porucha počítání; ■ Dyspinxie — specifická porucha kreslení; ■ Dysmúzie — specifická porucha hudebnosti; ■ Dyspraxie — specifická porucha schopnosti vykonávat složité úkony. Výskyt: přibližně 2 - 4%, u chlapců až třikrát vyšší. Projevy jednotlivých poruch učení DYSLEXIE je specifická porucha čtení, projevující se neschopností naučit se číst běžnými výukovými metodami. Postihuje rychlost a správnost čtení, porozumění čtenému textu. ■ Problém s rozpoznáním a zapamatováním si jednotlivých písmen (např. b - d, s - z, t - j). ■ Problém s rozlišením zvukově podobných hlásek (např. a -e -o, b -p). ■ Obtíže při spojování hlásek v slabiku, slabik ve slovo. ■ Obtíže při čtení souvislého textu. DYSGRAFIE je specifická porucha grafického projevu, která postihuje zejména celkovou úpravu písemného projevu, osvojování jednotlivých písmen, napodobení tvaru, spojení hlásky s písmenem a řazení písmen. ■ Záměny tvarově podobných písmen. 1 ■ Obtíže při dodržení lineatury, výšky písma, úpravy, ■ Žáci píší pomalu, namáhavě, neobratně. ■ Časté vadné držení psacího náčiní. DYSORTOGRAFIE je specifická porucha pravopisu, která nepostihuje celou oblast gramatiky jazyka, týká se pouze tzv. specifických dysortografických jevů, vynechávek, záměn tvarově podobných písmen v písemné podobě. Objevují se: ■ inverze, zkomoleniny; ■ chyby z artikulační neobratnosti; ■ nesprávně umístěné nebo vynechané délky samohlásek; ■ chyby v měkčení; ■ obtíže v procesu aplikace gramatického učiva. Tato porucha se často vyskytuje ve spojení s dyslexií a dysgrafií. DYSKALKULIE je specifická porucha matematických dovedností. Porucha se týká zvládání základních početních výkonů. Dle charakteru poruchy rozlišujeme dyskalkulii: ■ praktognostickou - narušení matematické manipulace s předměty nebo nakreslenými symboly; ■ verbální - problémy při označování množství a počtu předmětů, operačních znaků, matematických úkonů; ■ lexickou - neschopnost číst číslice, čísla, operační symboly; ■ grafickou - neschopnost psát matematické znaky; ■ operační - porucha schopnosti provádět matematické operace, sčítat, odčítat, násobit, dělit (projevuje se především při počítání delších číselných řad); ■ ideognostickou - porucha v chápání matematických pojmů a vztahů mezi nimi. DYSPINXIE je specifická porucha kreslení, která je charakteristická nízkou úrovní kresby. Dítě zachází s tužkou neobratně, tvrdě, má potíže s pochopením perspektivy a převedením své představy na papír. DYSMÚZIE je specifická porucha postihující schopnost vnímání a reprodukce hudby. Dítě si nepamatuje melodii, nerozlišuje a není schopno reprodukovat rytmus. DYSPRAXIE je specifická porucha obratnosti, schopnosti vykonávat složité úkony. Může se projevit jak při běžných činnostech, tak ve vyučování. 2 Další symptomy doprovázející SPU: ■ poruchy soustředění; ■ poruchy pravolevé a prostorové orientace; ■ poruchy sluchového vnímání, reprodukce rytmu; ■ poruchy zrakového vnímání; ■ poruchy řeči; ■ poruchy hrubé a jemné motoriky; ■ poruchy chování vznikající jako následek poruch učení. Etiologie SPU - novější přístup A. DISPOZIČNÍ PŘÍČINY ■ Genetické vlivy ■ Lehká mozková dysfunkce (LMD) a její vliv na vznik poruch učení ■ Odchylná organizace cerebrálních aktivit ■ Nepříznivá konstelace laterality, netypická dominance hemisfér B. NEPŘÍZNIVÝ VLIV PROSTŘEDÍ ■ Podmínky rodinného prostředí ■ Podmínky školního prostředí Diagnostika SPU ■ je východiskem výchovně-vzdělávacího procesu a především reedukace; ■ cílem je stanovení: • úrovně vědomostí a dovedností, • poznávacích procesů, • sociálních vztahů, • osobnostních charakteristiky • dalších faktorů podílejících se na úspěchu/neúspěchu dítěte; ■ zaměřena na kognitivní a percepční funkce. 3 I. Prevence SPIT ■ screening: metoda umožňující zachycení určitého jevu co nejsnadnějším a nejefektivnějším způsobem, a tím i hromadné provádění určitého šetření (Defektologický slovník, 2000); ■ vyhledáváme při něm cíleně u dětí předškolního věku některé projevy, které představují rizikové faktory vzhledem k možnému pozdějšímu rozvoji této poruchy; ■ cílem j e vytipování „ rizikových dětí z hlediska dyslexie" (nikoli stanovení diagnózy!) a vypracování individuálních rozvíjejících programů — prevence. ■ používá se termín deficity dílčích funkcí = vyjadřují oslabení základních schopností, které pak vedou k obtížím v učení a chování ■ potíže v oblasti zaměření pozornosti, sluchové a zrakové diferenciace, paměti, posloupnosti, orientaci na sobě a v prostoru, v oblasti intermodálního kódování ■ různé programy: Edukativně stimulační skupiny, Metoda dobrého startu, Deficity dílčích funkcí .... II. Diagnostika v běžné třídě ZŠ Školní dotazník III. Diagnostika v PPP Na stanovení diagnózy spolupracuje speciální pedagog a psycholog, případně další specialisté (neurolog, foniatr, oftalmolog, pediatr). Diagnostika se provádí nejčastěji v 1. nebo 2. roce školní docházky. A. Nepřímé zdroje diagnostických informací — rozhovor s rodiči, rozhovor s učitelem, rozhovor s dítětem — zpracování osobní anamnézy, rodinné anamnézy, anamnézy prostředí B. Přímé zdroje diagnostických situací — speciální zkoušky, jejichž výsledky vypovídají o intelektové úrovní dítěte a jeho výkonech v jednotlivých percepčních oblastech. Vyšetření inteligence Vyšetření čtení Vyšetření psaní Vyšetření matematických Úroveň sluchového vnímání Úroveň zrakového vnímání Vyšetření laterality, prostorové a pravolevé orientace 4 Vyšetření řeči Žák s SPU je ten, ... ■ který má od počátku školní docházky obtíže při osvojování dovedností (čtení, psaní, počítání); ■ jehož výsledky školní práce jsou v rozporu s jeho rozumovými schopnostmi; ■ který netrpí závažnou smyslovou vadou, ani mentálním nebo tělesným postižením (psaní); ■ který má optimální podmínky pro školní práci; ■ jehož potíže neustupují, i když mu byla poskytnuta potřebná péče (obtíže odolávají běžným pedagogickým postupům ). Poradenství Pedagogicko-psychologická poradna (PPP) ■ poskytuje služby pedagogicko-psychologického a speciálně pedagogického poradenství a pedagogicko-psychologickou pomoc při výchově a vzdělávání žáků; ■ děti a mládež od 3 do 19 let (ukončení střední školy); ■ péči zajišťuje speciální pedagog, psycholog, sociální pracovnice; ■ hlavní náplní práce PPP je diagnostika, intervence, nápravná (reedukační) péče, terapie a prevence. Dys-centra ■ Dobrovolná, nezávislá a nezisková sdružení občanů a právnických osob, která se zaměřují na problematiku SPU a CH; ■ služby poskytují dětem se SPU, jejich rodičům, pedagogům i široké veřejnosti v odpoledních hodinách; ■ spolupracují s PPP, poskytují péči formou individuálních sezení, skupinové terapie a relaxačních cvičení; ■ 1997 - vznikla ASOCIACE DYS-center. Organizace péče a vzdělávání žáků se SPU Vzdělávání žáků s SPU ve školství ČR — legislativa týkající se SPU ■ Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). ■ Vyhláška MŠMT č. 72/2005 Sb. o poskytování služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. ■ Vyhláška MŠMT č. 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných. 5 Formy vzdělávání Vyhláška MŠMT č. 73/2005 Sb.. § 3: Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami se vzdělávají: => formou individuální integrace, => formou skupinové integrace, == ve škole samostatně zřízené pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (§ 5 g) - základní škola pro žáky se specifickými poruchami učení). == kombinací forem uvedených a) až c). Organizace péče a vzdělávání žáků se SPU 1. Individuální péče prováděná v rámci vyučování učitelem kmenové třídy. 2. Individuální péče prováděná učitelem/ absolventem speciálního kurzu. 3. Třídy individuální péče. které jsou zřizovány při základních školách. 4. „Cestující učitel". 5. Specializované třídy pro děti s poruchami učení a chování. 6. Základní školy pro žáky s poruchami učení. 7. Dětské psychiatrické léčebny. 8. Individuální a skupinová péče v PPP, SPC. Podmínky pro zařazení žáka do školského zařízení: ■ doporučení a výsledky odborného pedagogického a speciálně pedagogického vyšetření. ■ souhlas ředitele školy. ■ souhlas zákonného zástupce žáka. Zásady uplatňované ve výuce u žáků s SPU ■ speciálně pedagogické postupy a způsoby práce v průběhu celého vyučování. ■ přístup učitele při výuce. ■ snížený počet žáků ve třídě. ■ individuální práce se žákem. ■ komunikace mezi školou a rodinou. ■ přihlédnutí k charakteru poruchy při hodnocení a klasifikace. 6 Zásady hodnocení žáka s SPU: ■ vhodně vysvětlit ostatním žákům rozdílný přístup k hodnocení žáků s SPU, ■ umožnit dítěti zažít pocit úspěchu, ■ chválit za snahu, ■ hodnocení by mělo vycházet ze znalosti příznaků postižení, ■ nutné je zvýraznit motivační složku hodnocení, ■ hodnotit pouze jevy, které žák zvládl, ■ využívat různých forem hodnocení - bodové hodnocení, ■ doporučuje se upřednostnit slovní hodnocení, ■ specifický přístup k hodnocení uplatnit ve všech předmětech, kde se projevují příznaky postižení, ■ výkony dítěte hodnotit spravedlivě. Osobnost jedince s SPU Školní zralost je definována jako dosažení takového stupně vývoje, kdy je dítě schopno zúčastnit se vzdělávacího procesu. Zralost: tělesná, kognitivní, emoční, sociální. Orientační test školní zralosti (Kern - Jirásek). Variabilita vývoje u jedince s SPU Objevují se: ■ deficity v oblastipercepce (zrakové, sluchové); ■ motorické poruchy (koordinace očních pohybů, koordinace motoriky a kognitivních funkcí, manuální neobratnost a senzomotorická koordinace); ■ poruchy koordinace a integrace jednotlivých funkcí. Sociální a emocionální vývoj Obtíže v sociálních vztazích: ■ fyzická nezralost (ve srovnání s vrstevníky); ■ neadekvátní chování v sociálních situacích; ■ potíže v orientaci v sociálním chování; ■ narušení komunikačních schopností - problém s vyjadřováním, při reakcích na dotazy; 7 ■ obtíže v sociálním učení (nepoučí se z chyb); ■ trpí často pocity úzkosti, frustrace, může být i hněv a agresivita — snížení sebehodnocení; ■ obtíže se zapamatováním a uspořádáním pořadí; ■ časté deprese (Rayn, In: Kucharská, 1997). Psychosociální postavení žáků s SPU Situace v rodině. Postoje učitelů. Postoje spolužáků. Postoj žáka s SPU k sobě samému. Poruchy chování u žáků s SPU Primární symptomatologie: • poruchy pozornosti, • infantilní chování, • zvýšená vzrušivost. Sekundární symptomatologie - jako důsledek prožívání neúspěchu, negativního hodnocení, nápadné chování u žáků s SPU: • obrané a vyhýbavé mechanismy; • kompenzační chování; • agresivita a projevy nepřátelství; • úzkostné stažení se do sebe. Vzniká tzv. začarovaný kruh poruch učení. Reedukace SPU Reedukace neboli náprava SPU ■ náročný, dlouhodobý diagnosticko-terapeutickýproces; ■ cíl: odstranění nebo zmírnění potíží dítěte a zlepšení jeho psychického stavu; ■ musí odpovídat individualitě dítěte a typu poruchy; ■ vyžaduje značné úsilí ze strany dítěte, učitele, rodiny a dalších odborníků. 8 Forma reedukace SPU ■ provádí ji speciální pedagog, učitel - absolvent speciálního kurzu, psycholog; ■ individuální nebo skupinová reedukace; ■ škola (běžná třída, třída individuální péče, dys-kroužek, třída pro žáky s SPU); ■ PPP (dys-skupinky); ■ Dys-centrum. Zásady reedukace SPU == Reedukace vychází z rozboru příčin, z diagnostiky odborného pracoviště. => Reedukace navazuje na dosaženou úroveň dítěte bez ohledu na věk a na osnovy. == Předpokladem úspěchu je dobrý začátek, soustavná motivace. == Metody preferující multisenzoriální přístup. = Reedukace je individuální proces. == Reedukace vychází z pozitivních momentů ve vývoji dítěte. == Reálné hodnocení výsledků reedukace, reálné sebehodnocení. = Reedukace je zaměřena na celou osobnost dítěte. 9