PŘÍPRAVA NA VYUČOVACÍ HODINU Monika Horká Předmět – vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace - čj Ročník: 3. Tematický celek: Jazykový výchova Téma: Slova příbuzná Rozsah: 45 minut Cíle: - žák vymyslí opozita ke slovům na tabuli - vymyslí slovo na dané písmeno - najde ve slov kořen - najde ke slovu slova příbuzná - vytvoří slova z daného kořenu slova - seřadí slova abecedně Klíčové kompetence: Kompetence k učení - poznává smysl a cíl učení, má pozitivní vztah k učení, posoudí vlastní pokrok a určí překážky či problémy bránící učení, naplánuje si, jakým způsobem by mohl své učení zdokonalit, kriticky zhodnotí výsledky svého učení a diskutuje o nich Kompetence komunikativní - formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu Očekávané výstupy: - porovnává významy slov, zvláště slova opačného významu a slova významem souřadná, vyhledá v textu slova příbuzná Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova - přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů ve třídě i mimo ni Mezipředmětové vztahy: dramatická výchova Použitá literatura: Mühlhauserová H., Janáčková Z. a kol. Český jazyk 3 - učebnice pro 3.ročník ZŠ, nakladatelství Nová škola, Brno 2009. ISBN 9788072890880 MIKULENKOVÁ, Hana; KANIA, Jindřich. Český jazyk 3. nakladatelství Prodos, Olomouc 1993. 79 s. ISBN 80-85806-06-01 Didaktická analýza učiva - POJMOVÁ Didaktická analýza učiva - OPERAČNÍ Metoda, forma Čas pro aktivitu Metodické poznámky Fakta Příbuzná slova jsou si významově blízká a mají stejný kořen. Pojmy příbuzné slovo, kořen slova, opozita Na začátku hodiny stručně řekneme, co nás v hodině čeká. 1) Slovní spojení Doplň opozita. veselý člověk- ______ člověk vysoký dům- ______ dům atd. 2) Slovní kopaná V tabuli se postavíme do kroužku a chytneme se za ruce. P. uč. řekne slovo, žák vedle řekne slovo, které začíná posledním písmenem předchozího slova. Takto pokračujeme po celém kruhu. 3) Jiskřička Zůstaneme stát v kruhu. Aby se nám dobře pracovalo, pošleme si jiskřičku, ať máme dneska hodně energie. P. uč. stiskne žákovi ruku, ten stiskne dalšímu atd. až jiskra dojde zpět k p. uč. 4) Slova příbuzná Víte, co jsou to příbuzná slova? Vysvětlíme, jak je poznáme pomocí zápisu na tabuli. Dále zkoušíme, jak děti pochopily pomocí příkladů na tabuli. V řadě je vždy několik příbuzných slov. Děti chodí podtrhávat kořeny. (hrad, hradba, hradní, hradiště) V dalších skupinách slov je jedno slovo, které tam nepatří. Dítě jde k tabuli, škrtne slovo, které tam nepatří, a podtrhne kořeny slov ostatních. (letiště, letuška, vrtulník, odletět, letecký) Zápis z tabule si děti opíší do sešitu + jeden příklad. 5) Skládej slova V učebnici na str. 25 máme cvičení 1, kde jsou 2 pytle, ve kterých jsou části slov. Mezi nimi jsou kořeny. Někdo nám je přečte. Máme za úkol přidat ke kořenu nějakou část z pytle a složit slovo. Děti se hlásí a říkají slova. 6) Vymysli slova Děti si vezmou sešity a mají za úkol napsat alespoň 3 slova s danými kořeny: - led, -ryb, -hled, -lep. Pak sešity odevzdají. Kdo má správně, dostane razítko. 7) Pracovní list 1. Doplň protiklady do tajenky. 2. Seřaď slova podle abecedy. Z druhých písmen slov vznikne slovo. Napiš ho. 3. Barevně vyznač slova příbuzná. 8) Shrnutí Co jsme se dnes naučili? Co si budeme pamatovat o slovech příbuzných? Kdo si myslí, že mu to dnes šlo, zvedne ruku. hromadná výuka hra na rozvoj slovní zásoby hra pro utužení kolektivu a dobrou náladu rozhovor, hromadná výuka, výklad hromadná výuka samostatná práce samostatná práce 3 min. 4 min. 1 min. 10 minut 5 min. 5-7 min. 10-15 min. 2 min. slova na tabuli zápis na tabuli, sešity učebnice str. 25/cv.1 sešit, kořeny slov na tabuli pracovní list Reflexe a sebereflexe: Z časových důvodů jsem opět musela některé činnosti vypustit. Cvičení v učebnici jsme nedokončili, udělali jsme jen 3 kořeny. Samostatnou práci do sešitu jsem úplně vynechala. Pracovní list jsme začali, všichni udělali 1. cvičení, někteří i 2. cvičení. Zbytek si dokončíme na začátku další hodiny českého jazyka. Na konec hodiny jsem si nechala časovou rezervu a ukončila práci, abychom stihli zhodnotit hodinu. Celkově hodina proběhla dobře, děti pochopily a zapamatovaly si, co je to kořen slova a slova příbuzná. 1. Doplň do tajenky správná protikladná slova a dostaneš jméno příšerky. K E O S I H N Á D Ě SLADKÝ ZIMA TUPÝ SLABÝ TICHO DEN VEČER STOJÍ OŠKLIVÝ 2. a) Seřaď slova podle abecedy: b) Z druhých písmen těchto slov ti vznikne nové slovo. Napiš ho na řádek: A P A Č B peřina jáma [DEL: apač :DEL] copy[DEL: :DEL] zkouška Evička brouk ozvěna ___________________________ 3. Vyznač slova příbuzná, použij dvě barvy.