Základy pedagogické metodologie PROMĚNNÉ ORGANIZACE SEMINÁŘE ●Co je to proměnná? ●Operační definice proměnné ●Kvalitativní a intenzivní proměnné ●Závislé a nezávislé proměnné PROMĚNNÉ ●Proměnná ●Znak ●Veličina PROMĚNNÉ ●definujeme ●pozorujeme ●měříme ●vysvětlujeme vztahy mezi nimi Operační definice ●Abychom mohli s proměnnou pracovat, musí se operačně definovat. Musíme jí učinit měřitelnou. ●Např.: na hodnotu proměnné vědomosti v přírodopisu usuzujeme např. z výsledků didaktického testu. Hodnoty proměnných ●Proměnné nabývají různých hodnot ●např.: různý věk, různé počty bodů v didaktickém testu, různý prospěch z daného předmětu, různý typ střední školy, různá četnost vyrušování žáků ve výuce, atd. ●data proměnných tvoří aktuální pozorované hodnoty proměnných ●např.: 14 let, 38 bodů, chvalitebně, gymnázium, 18 vyrušení, atd. Typy proměnných podle měřítka ●intenzivní (existence uspořádání hodnot proměnné) ●- ordinální - existuje tam pouze uspořádání (hodnota x Typy proměnných podle měřítka ●prospěl/neprospěl kvalitativní dichotomický ●navštěvovaný kroužek kvalitativní (polytomický) ●prospěch (1- 5) int. ordinální ●tělěsná výška int. metrický spojitý ●počet střelených gólů v házené int. metrický diskrétní ●rodinný stav kvalitativní polytomický ●počet učitelů ve škole int. metrický diskrétní ●míra souhlasu s tvrzením int. ordinální ●obec, ve které respondent bydlí kval. i int. (bereme-li p.o.) DÁLE DĚLÍME PROMĚNNÉ ●Závisle proměnná (odpovědná, kriteriální, cílová) ●Nezávisle proměnná (prediktor, intervenující, explanační) ●Často se mezi proměnnými předpokládá příčinný vztah: změna v nezávisle proměnné způsobí změnu v závisle proměnné ●např. závislost průměrného prospěchu (z.p.) na počtu žáků ve třídě (n.p.); závislost prospěchu žáka (z.p.) na jeho inteligenci (n.p.) DÁLE DĚLÍME PROMĚNNÉ ●Přirozený prediktor: nezávisle proměnná, kterou nemůžeme ovlivňovat, protože je atributem jedince, objektu nebo prostředí (např. věk, pohlaví, IQ, místo bydliště, aj.) ●Manipulativní prediktor měnit můžeme ● kauzální charakter proměnných ●Abychom mohli rozhodnout, že vztah mezi dvěma proměnnými má kauzální charakter, musí platit: ●1. musí existovat souběžné změny v obou proměnných ●2. musíme vyloučit existenci nějaké další, vnější příčiny (což je ve spol. vědách dost problematické) a ●3. změny v obou proměnných se musí objevit v logickém časovém pořadí ●(podle Disman 2002 s. 28) kauzální charakter proměnných ●“Třetí podmínka znamená, že změny v nezávisle proměnné, tedy v té proměnné, kterou považujeme za příčinu, musí nastat dříve než v druhé, závisle proměnné. Zjistit tento fakt v sociálních vědách může být obtížné a velmi často i nemožné.“ (Disman 2002 s. 28) ●Nejsme schopni říci, zda čtení časopisu přispělo k vytvoření tohoto názoru, nebo zda lidé čtou časopis proto, že odpovídá jejich názorům. (podle Disman 2002 s. 28) ●Kauzální analýza se dělá především experimentálně. Při jiném typu výzkumu se často musíme smířit s tím, že nejsme schopni určit, jaká proměnná je příčinou (n.p.) a jaká následkem (z.p.) operacionalizace proměnných ●Proměnné (uvedené ve výzkumném problému popř. v hypotézách) se poté musí ještě operačně definovat. To znamená definovat podle indikátorů, z nichž na hodnotu usuzujeme. ●např.: ●proměná: agresivita dětí předškolního věku ●operační definice proměnné: četnost projevů agresivity dětí předškolního věku operacionalizace proměnných ●Další příklad porměnné: politická participace ●musíme nalézt měřitelné ukazatele - indikátory proměnné. ●Operační definice („V operační definici je koncept vyjádřen popisem operací, kterými bude měřen.“ (Disman 2002 s. 79): ●- frekvence sledování politických pořadů v TV ●- frekvence sledování politických pořadů v rozhlase ●- frekvence čtení politických úvodníků ●- politické debaty v rodině ●- politické debaty s přáteli ●- odebírání nebo pravidelná četba politicky orientovaných periodik ●(podle Disman 2002 s. 83) POUŽITÁ LITERATURA ●DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 2002. 374 s. ISBN: 80-246-0139-7 ●GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6. ●HENDL, J. Přehled statistických metod. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-73-67-123-9. ●CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada, 2007. 978-80-247-1369-4. DĚKUJI ZA POZORNOST Zdeněk Hromádka 13549@mail.muni.cz Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně