Jak se děti učí 2. Podmínky učení a jejich realizace ve školním vyučování (nejen v mladším školním věku) Hana Filová, kat. pedagogiky PdF MU, 2011 UČENÍ * proces, který navozuje relativně trvalou změnu v potenciálním chování jedince v důsledku jeho individuální zkušenosti • Co ovlivňuje proces učení: * vrozené dispozice (obecné schopnosti – nadání, inteligence – typ inteligence - Gardner) * naučené poznávací a učební strategie (žák a jeho „metakognitivní“ předpoklady) * styl výuky, organizace a metodika školní práce (učitel a jeho styl výuky) * jiné faktory (nálada, klima třídy a školy, konkrétní situace,…) * Efektivní učení je spojeno s podmínkou uspokojení základních potřeb člověka (primárních a sekundárních) - viz Maslowova pyramida – heierarchie potřeb (potřeby primární a sekundární; biologické - individuální – sociální) od základny dole směrem nahoru!!! * · potřeby fyziologické * · potřeba jistoty a bezpečí (v rodině i ve škole) * · potřeba přijetí a lásky (někam patřit – existence “blízkých lidí”) * · potřeba vlastní identity a sebeúcty (smysluplný svět, lákavá, ale reálná perspektiva) * · potřeba seberealizace, úspěšnosti, uznání (jako sekundární potřeby) • C:\Documents and Settings\HANA\Plocha\Maslow-pyramida_potreb.gif Maslowova pyramida lidských potřeb [online]. 2008 , 13. 2. 2008 [cit. 2008-02-23]. Dostupný z WWW: . Proces učení je individuální (v závislosti na zvláštnostech každého jedince - osobnostní faktory, dosavadní zkušenost apod.); v přirozených podmínkách má 4 fáze: * 1. MOTIVACE: (vznikne důvod, proč se jedinec potřebuje něco naučit, překonat překážku, doplnit chybějící informaci nebo dovednost) a jeho aktivita je uvedena do chodu * 2. EXPOZICE: vyhledání, obeznámení se s potřebnou novou informací (aktivní doplnění chybějícího poznatku, který původně způsobil nerovnováhu a vyvolal potřebu učit se) * 3. FIXACE: upevnění poznatku jeho opakovaným použitím * 4. APLIKACE: užití poznatku nebo dovednosti v praktickém životě (úspěch – neúspěch) * Hodnocení: typické pro školní vyučování, ve škole často nahrazuje význam aplikace v praxi (umí – neumí+ známka) • • S. Kovaliková (1995, s. 45-58) nabízí ve své práci Integrovaná tematická výuka, aneb Výuka, která vychází z toho, jak se učí lidský mozek (ITV), přehled podmínek, které zajistí, že se dítě učí přirozeně a efektivně: SLOŽKY MOZKOVĚ KOMPATIBILNÍ VÝUKY: * Nepřítomnost ohrožení * Smysluplný obsah * Možnost výběru * Přiměřený čas * Obohacené prostředí * Spolupráce * Okamžitá zpětná vazba * Dokonalé zvládnutí (Mastery Learning) • Ad 1. Nepřítomnost ohrožení * pocit jistoty, bezpečí, * partnerský přístup učitele * spolupracující přístup spolužáků * přiznání práva na chybu – omyl apod. Ad 2. Smysluplný obsah - to, co se dítě učí, je pro ně smysluplné (má pro ně osobní smysl), tj. * je ze skutečného, přirozeného světa a života kolem nás * dítě má pocit, že je to pro ně důležité, potřebuje to znát * má souvislost s jeho dosavadními zkušenostmi (dítě má nový poznatek “kam zařadit”) * je přiměřené věku, a tím srozumitelné: •- nepřiměřené úkoly jsou pro děti “nestravitelné” , děti je vzdávají a uchylují se k pamětnímu učení. Když je jich příliš mnoho (převládají ve školní práci), děti se časem naučí nepokoušet se je pochopit a “papouškují” Ad 3. Možnost výběru: každé dítě je jiné •– má vlastní specifické zkušenosti, kognitivní styl, (styl učení), proto by měly být při vyučování vytvořeny takové podmínky, aby si dítě mohlo zvolit vlastní cestu •Gardner – 7 typů inteligence • log. matematická • jazyková • prostorová • tělově-pohybová • hudební • intrapersonální • interpersonální * Ad 4. Přiměřený čas: * vycházet z osobního tempa (individualizace), ale zároveň poskytnout právě tolik času, aby dítě úkol zvládlo. Jakmile k tomu dojde, je třeba dynamicky přejít k dalšímu učení (NE NUDA!!!) * Ad 5. Obohacené prostředí: * Při učení je třeba zajistit rozmanité zdroje informací, případně "vybavovací pomůcky”, které by zajistily možnost doplňovat si chybějící poznatky, • * Ad 6. Spolupráce: * možnost diskutovat, radit se, konzultovat – jak s učitelem, tak s vrstevníky. Kooperativní učení, skupinová práce • * Ad 7. Okamžitá zpětná vazba: * podmínka efektivního učení - motivační faktor - eliminace chyb * chyby jako zdroj učení – díky za chyby při učení!!!; • najít chybu = nalézt správné řešení * sebereflexe, sebehodnocení!!! * Ad. 8. Dokonalé zvládnutí: * Poskytnout každému dítěti tolik času a úkolových situací (operačních cvičení), kolik potřebuje, aby učivo zvládlo •(nejít dál, dokud nebylo zvládnuto “klíčové učivo”!!!) * AUTENTICKÉ UČENÍ Prameny: Pasch 1998, s.150, Kovaliková 1995, s. 183, 137 aj. * = skutečné, „opravdové“ učení; neučíme se „jakože něco děláme“ (akademicky), ale doopravdy, v situacích reálného života. Učíme se NĚCO, nikoli O NĚČEM. Jeho východiskem je bádání, zkoumání a výsledkem je produkce, nikoli reprodukce poznatků. •Výsledky takového učení je možné smysluplně v reálném životě využít. * Literatura: * HOUŠKA, T. Škola pro třetí tisíciletí. Praha: Papyrus, s. r. o, 1995. * KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tematická výuka. Kroměříž: Spirála 1993. * PASCH, M. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál 1998. *