Úrovně vzdělávacích cílů podle Blooma v kognitivní oblasti (Bloomova taxonomie) (upraveno a doplněno) Hladina Popis cíle ve vztahu k žákovi Činnostní slovesa pro popis v kurikulu 6 Hodnocení Žák dokáže na základě dříve naučených norem a stanovených kritérií určit hodnotu nebo cenu složitého produktu obhájí, vyvrátí, rozvíjí, kritizuje, posoudí, zaujme nebo podpoří stanovisko, ospravedlní, diskutuje, rozhodne, komentuje 5 Syntéza Žák dokáže z několika jednodušších komponentů vytvořit původní a složitý výtvor tvoří, staví, vytvoří originál, komponuje, napíše, vyřeší, předvede, stanoví, předpoví 4 Analýza Žák dokáže rozčlenit složitou věc na její komponenty a vysvětlit, proč je daná složitá soustava vztahů uspořádána daným způsobem nebo jaké příčiny k takovému uspořádání vedly porovná, analyzuje, rozdělí, vysvětlí proč, ukáže jak, nakreslí schéma, načrtne, vytvoří tabulku, vytvoří graf, změří 3 Aplikace Žák aplikuje osvojené vzdělávací obsahy typu pojmů, pravidel, zákonitostí nebo algoritmů při řešení učebních situací a v nových souvislostech. zařadí, aplikuje, nalézá, vybere, vypočítá, roztřídí, odhadne, zobecní, nalezne analogii, generalizuje 2 Porozumění Žák porozumí souvislostem mezi součástmi vzdělávacího obsahu. Cílem vzdělávací aktivity je dosáhnout tohoto porozumění. Žák prokazuje dosažení tohoto cíle například tím, že dokáže vlastními slovy vyjádřit dříve naučenou látku. definuje, vyjádří vlastními slovy, popíše, shrne, vysvětlí, objasní 1 Znalost Žák si dokáže vybavit, reprodukovat nebo rozeznat vzdělávací obsahy, jejichž osvojení bylo cílem vzdělávací aktivity reprodukuje, vybaví si, uvede seznam, identifikuje, nazve, označí, vyjmenuje, vybere, seřadí, pojmenuje, zaznamená S využitím publikace: PASCH, Marvin, a kol., Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině, Portál, Praha 1998, čtvrté vydání, str. 7. © INFRA,s.r.o., Stařeč, 2005, PaedDr. Karel Tomek