Kurikulární rozpracování učebního tématu (od vzdělávacího programu k vyučovací hodině) Seminární práce 2. roč. Školní pedagogika, jaro 2011 Hana Filová, kat. prim. ped. Pojmy: •Vzdělávací kurikulum (kurikulum) = obsah vzdělání; to, co si má žák osvojit v rámci školního vzdělávání (ZV, SV,…). V podstatě je odpovědí na otázku: •CO – JAK – PROČ – S JAKÝM CÍLEM – ZA JAKÝCH PODMÍNEK (s kým - učitelem) si má žák ve škole osvojit, v čem se má rozvinout. • Další def.- Pedagogický slovník (J. Průcha a kol., Praha : Portál, 2003) • •Kurikulární činnosti učitele = profesionální aktivity a s nimi spojené dovednosti, které učitel využívá při projektování výuky (příprava na vyučování, tvorba vzdělávacího programu…) Myšlenkový postup při kurikulárním zpracování učiva: 1.Obsahová analýza tématu (myšlenková – pojmová mapa) 2.Vazba tématu na „klíčové kompetence“ z RVP ZV (najít přirozené a logické možnosti) 3.Vymezení výukových cílů 4.Rozložení tématu na dílčí obsahy jednotlivých vyučovacích jednotek (na základě struktury myšlenkové mapy) 5.Didaktická analýza učiva (pojmová, operační a mezipředmětová) 6.Promýšlení výukových strategií a podmínek 7.Promýšlení evaluačních nástrojů a postupů • Formální struktura seminární práce: Předmět – vzdělávací oblast: Ročník: Tematický celek: Téma (5-6 vyuč. jednotek) ….. myšlenková mapa Cíle tématu:*) – vybírat v RVP ZV („cíle“, „klíčové kompetence“ a „očekávané výstupy“): - kognitivní (vědomosti) - psychomotorické (dovednosti, schopnosti) - afektivní – výchovné (postoje, potřeby, zájmy, hodnoty) Téma vyuč. jednotky Výukové cíle*) Did. analýza učiva POJMOVÁ Did.analýza učiva OPERAČNÍ Výukové strategie (koncepce hodiny) Metod.poznámky z mapy vyplývají z cílů tématu fakta pojmy generalizace • učební úlohy • konkrétní učební zadání • otázky • aplikační úlohy jejich popis, charakteristikascénář vyuč. jednotky podmínky, pomůcky, prameny, doporučená literatura, odkazy na dom. přípravu,… 1.Obsahová analýza tématu (myšlenková – pojmová mapa) •Promyslet pojetí tématu, jeho „filozofii“ (úhly pohledu) – přihlédnout k předpokládaným výstupům - cílům •Vizuálně zpřehlednit téma (tematický celek) s ohledem na vývojové možnosti konkrétní třídy – vytvořit myšlenkovou (pojmovou) mapu •Proniknout do logiky tématu – nadřazenost a podřazenost pojmů, identifikace logických vztahů mezi nimi; odlišit fakta, pojmy, generalizace •Strukturovat obsah do logických center kolem vybraných pojmů – rozčlenění do vyuč. jednotek •Redukce tématu vzhledem k vývoj. možnostem a potřebám žáků („co o tématu mají – potřebují vědět např. prvňáci, třeťáci,…studenti 2. roč. G apod. “) 2. Vazba tématu na - cíle ZV (SV) - „klíčové kompetence“ *) z RVP ZV (najít přirozené a logické možnosti) - „očekávané výstupy“ (v předmětech a vzděl. oblastech) •Kompetence k řešení problémů *) •Kompetence komunikativní •Kompetence k učení •Kompetence sociální a personální •Kompetence občanské •Kompetence pracovní 3. Vymezení výukových cílů •Výukový cíl = to, co si mají z výuky žáci „odnést“ (nikoli to, co chce učitel „odučit“) •tzn. CÍL musí být formulován „v jazyce žákova výkonu“ – „co má žák (umět) udělat“. • •CÍL = POZOROVATELNÝ VÝSLEDEK VÝUKY • •Měl by vymezovat, které vědomosti musí děti získat, které dovednosti a schopnosti se budou současně rozvíjet a v jakém smyslu se bude formovat žákova osobnost • (podle J. Skalkové) •Cíle se odvozují z klíčových (životních) kompetencí (RVP) Ø Struktura cílů tématu kopíruje strukturu kompetencí – 3 složky (domény): Økognitivní (znalosti, vědomosti) Øpsychomotorickou (dovednosti – schopnosti) Øafektivní – výchovnou (postoje, potřeby, zájmy, hodnoty, osobnostní rozvoj) • •Pozn: Pojem KOMPETENCE budeme chápat jako ZPŮSOBILOST, v níž se integruje 1.znalost (vědomosti), 2.odpovídající dovednosti a schopnosti a 3.příslušné postoje, potřeby a zájmy učícího se • •TEDY: člověk si osvojil kompetenci, jestliže NĚCO zná, ví, umí to udělat a vnitřně s tím souhlasí, má kladný postoj Požadavky na formulaci výukového cíle •Aby stanovený cíl mohl plnit svou funkci při řízení výuky, musí být: Øpřiměřený (věku a možnostem dětí) Økontrolovatelný (vyjádřený jako pozorovatelná činnost dítěte – význam tzv. aktivních sloves – viz Bloomova taxonomie cílů aj.) Økonzistentní (prostupný – nižší cíle směřují k dosažení vyšších a naopak) Øjednoznačný – formulace cíle by neměla připouštět různé interpretace Konkrétně: k formulaci cílů používáme tzv. AKTIVNÍ (činnostní ?) SLOVESA •Žáci •Popíšou… vyjmenují… (NIKOLI seznámí se…) •zdůvodní… vysvětlí… (NIKOLI pochopí, porozumí…) •vyhodnotí možnosti… srovnají… •sepíšou seznam vlastností podle důležitosti… •udělají záznam postupu… •vysvětlí vlastní způsob řešení problému… •srovnají… •zhodnotí… • •atp. - viz Bloomova taxonomie výukových cílů s aktivními slovesy • • • Náročnost výukových cílů •K posouzení NÁROČNOSTI výukových cílů slouží tzv. taxonomie: • •Bloomova taxonomie – kognitivní doména •(zapamatování – pochopení – aplikace – analýza – syntéza – hodnocení) •H. Dave – psychomotorická doména (dovednosti) •(nápodoba – cvičení – zpřesňování – koordinace – automatizace) •Kratwohl a kol. – afektivní doména •(vnímání – reakce – ocenění – organizování – zvnitřnění) • •(Skalková 1999, Kalhous; Obst 2002) • 4. Rozložení tématu na dílčí obsahy jednotlivých vyučovacích jednotek (na základě struktury myšlenkové mapy) •Každé téma se realizuje v určitých „krocích“, příp. v několika vyuč. jednotkách – logický postup: 1.Začínáme od toho, co už děti znají (vstup. diagnóza, prekoncepce) – např. brainstorming 2.Dále postupujeme ve smyslu logického uspořádávání znalostí prostřednictvím aktivních společných činností podle pravidla od blízkého k vzdálenému, od jednoduchého k složitému, od konkrétního k obecnému… Využíváme přirozených pojmových center tématu, která se nám vytvořila ve vstupní myšlenkové mapě 3.Téma se uzavírá shrnutím, aplikací poznatků v nějakém produktu, prezentací výsledku práce a vyhodnocením postupu a výsledků jednotlivců i celé třídy (nejlépe spojit se sebehodnocením) 5. Didaktická analýza učiva (pojmová, operační a mezipředmětová) •Didaktická analýza učiva = analytická myšlenková činnost, kterou provádí učitel nad učební látkou (tématem), aby objevil a realizoval veškerý její výchovný a vzdělávací potenciál. •(J. Skalková) Pojmová analýza = analýza stěžejních pojmů v tématu a vztahů mezi nimi. •Nástroje: Øpojmová mapa Øanalýza struktury učiva – 3 kategorie: •fakta •pojmy •generalizace • •KLÍČOVÉ UČIVO Operační analýza = analýza činností, které budou děti ve výuce provádět, aby bylo dosaženo cíle. •Nejefektivnější způsob OpA je •vytvoření soustavy konkrétních učebních úloh (zadání) – v jasné, sofistikované formě: požadavky: Øformulace v imperativu (Rozhodněte, který…; Sepište seznam vlastností…; Prohlédněte si…a řekněte,…) Ørůzné typy úloh pro rozmanité způsoby poznávání a učení (viz Bloomova taxonomie) – dynamika výuky, zajímavost Øgradace náročnosti Ødiferencované úlohy pro různé typy žáků, pro různé formy výuky (skup., indiv., hromad.) Øco nejvíce úloh směřujících k autentickému učení*) Øcelý soubor úloh by měl směřovat k vymezeným cílům hodiny (tématu) Analýza mezipředmětových vztahů: •měla by směřovat k integraci vzdělávacích obsahů: 1.horizontální (mezipředmětové vztahy v rámci souběžné výuky) 2.vertikální (návaznosti „předtím“ a „potom“, souvislosti cyklického rozvíjení učiva v dalších ročnících) Aktuální pojetí integrace učiva, tj. jak autenticky (skutečně) integrovat •Reálná „propojenost“ tématu ve vyučovací formě (tzn. realizace ve společné vyuč. jednotce - projektu, výukovém bloku, atd. – nikoli umělé upozorňování na to, co se právě probírá v jiném předmětu) • •Téma je součástí reálného života a řeší se jako skutečná a významná záležitost • (někomu pomoci, vyřešit problém,…zamyslet se nad otázkou a navrhnout řešení) • •Propojenost ve výsledku učebních činností (produktu) – pokud jednoznačně dokumentuje souvislosti, přesahy, kontexty • 6. Promýšlení výukových strategií a podmínek •Probíhá paralelně s operační analýzou – učební zadání jsou řazena určitým způsobem, takže vyjadřují strategii výukového postupu: Øinduktivní Ødeduktivní Øsociálně zprostředkovaná výuka • •Výuková strategie = promyšlený způsob, jak dosáhnout výukových cílů, v němž se sofistikovaně integrují metody, formy, prostředky a podmínky výuky s ohledem na specifika žáků, třídy i učitele a jeho stylu výuky. •Podmínky výuky uvedeme jako metodické poznámky. 7. Promýšlení evaluačních nástrojů a postupů •Položíme si otázku: •Jak zjistíme, zda bylo dosaženo stanovených cílů ? • •Podmínka: jsou jasně určena kritéria pro hodnocení (ve vztahu k cíli) • •Možnosti: Øprezentace výstupního produktu žáků, vyhodnocení na základě předem dohodnutých kritérií Ødidaktický test Øsebehodnocení Ø….. NAVRHNĚTE další možnosti… • Literatura: •HORKÁ, Hana; FILOVÁ, Hana; JANÍK, Tomáš; KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Studie ze školní pedagogiky. Brno: MU, 2009. ISBN 978-80-210-4859-1. •KALHOUS, Z.; OBST, O. Školní didaktika. Praha : Portál 2002. •PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál 1998. •SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : ISV 1999. •ŠVEC, V. a kol. Praktikum didaktických dovedností. Brno : PdF MU 1996, 2002(?). • • • Děkuji za pozornost. Přeji Vám hodně úspěchů při plnění seminárního úkolu a pocit, že je to pro Vás osobně přínosné. Hana Filová, kat. prim. pedagogiky PdF MU