Základy pedagogické metodologie VÝZKUMNÉ NÁSTROJE JEDNOTLIVÉ KROKY V KVANT. VÝZKUMU 1. formulace výzkumného problému 2. formulace hypotézy (hlavních hypotéz) 3. formulace dílčích hypotéz (někdy i statistických) 4. rozhodnutí o populaci vzorku 5. pilotní studie 6. rozhodnutí o sběru dat informací (jaký zvolíme nástroj) 7. konstrukce nástrojů pro tento sběr 8. předvýzkum 9. sběr dat 10. analýza dat 11. interpretace, závěry, teoretické zobecnění podle: Disman 2002 PILOTNÍ STUDIE ●je prováděna na malé skupině z populace ●nejčastěji zde používámekvalitativní techniky (nestandardizovaný rozhovor) ●cíl pilotní studie: zjistit zda vůbec v populaci existuje informace, kterou požadujeme a je-li dosažitelná. Na co byste se ptali v pilotní studii? DOTAZNÍK - TERMINOLOGIE ●respondent - osoba, která vyplňuje dotazník ●položky - prvky dotazníku (otázky) ●hlavička - vstupní část (adresa instituce, atd.) ●faktografické údaje - položky dotazníku: věk, pohlaví, bydliště, zaměstnání, vzdělání, apod.) základní pravidla při tvorbě dotazníku ●respondent musí položce dobře porozumět (to, že jí rozumí autor neznamená, že jí porozumí i respondent) ●netvořit příliš široké otázky (být konkrétní) ●pokud možno se vyhnout slovům „několik“, „někdy“, „obyčejně“. ●vyhněte se dvojitým otázkám (Např.: „Máte rád mléko a mléčné výrobky?” Disman 2002) ●ptáme se jen na otázky, na které dokáže respondent odpovědět (nebudeme se ptát žáků 6. ročníku na jejich postoj k reformě veřejných financí) ●vyhněte se záporným výrazům, zcela vylučte dvojitý zápor (např.: “Nesouhlasíte s tím, že se nic nedělá s nízkými platy ve zdravotnictví?“) ●vyhýbejte se otázkám, které vzbuzují předpojatost (např.: “trápí vás chudoba třetího světa nebo je vám to jedno?“) ● volně podle Gavora 2000 typy položek (otázek) ●uzavřené položky - nabízí hotové alternativní odpovědi (např.: “O první pomoci jsi se nejvíc dozvěděl/a (zaškrtni správnou odpověď): ●a) ve škole ●b) doma ●c) z televize ●d) jinde”) ●polouzavřené položky - nabízí hotové alternativní odpovědi, ale žádají i vysvětlení, nebo nabízí hotové alternativní odpovědí a ještě otevřenou “jinou možnost” (např.: bydlíte a) v rodiném domě; b) v bytě; c) na chatě; d) jiná možnost: ............) ●škály - odstupňované hodnocení jevu (např.: “Povídáš si s kamarády o sportu? a) stále; b) velmi často; c) často d) občas; e) nikdy“ ●otevřené položky - respondnt musí odpověď napsat - vymyslet (např.: “Co děláte pro své zdraví vy?”) ●uzavřené položky je na rozdíl od uzavřených položek snadné statisticky zpracovávat. Otevřené položky zase přináší méně zkreslené informace Pokuste se zformulovat 3 uzavřené položky dotazníku: Pokuste se zformulovat polouzavřenou položku dotazníku: Pokuste se zformulovat 3 otvřené položky dotazníku kategorizace otevřené proměnné ●otevřená položka dotazníku: “Co děláte pro své zdraví vy?“ ●z následujících odpovědí vytvořte kategorie: ●“Hodně sportuji.“ ●“Hraji házenou.“ ●”Neberu drogy“ ●“Pohyb.“ ●“Jím zdravě.“ ●“Chodím třikrát týdně na tréning plavání.“ ●“Nekouřím.“ ●“Jím hodně zeleniny.“ ●“Nezneužívám návykové látky.“ ●”Neopíjím se.“ ●“Snažím se jíst zdravé věci.“ kategorizace a kódování otevřené proměnné ●otevřená položka dotazníku: “Co děláte pro své zdraví vy?“ ●Například bychom mohli vytvořit tři kategorie: 1_Pohyb/sport; 2_Strava; 3_Návykové látky ●“Hodně sportuji.“ 1 ●“Hraji házenou.“ 1 ●”Neberu drogy“ 3 ●“Pohyb.“ 1 ●“Jím zdravě.“ 2 ●“Chodím třikrát týdně na tréning plavání.“ 1 ●“Nekouřím.“ 3 ●“Jím hodně zeleniny.“ 2 ●“Nezneužívám návykové látky.“ 3 ●”Neopíjím se.“ 3 ●“Snažím se jíst zdravé věci.“ 2 DĚKUJI ZA POZORNOST Zdeněk Hromádka 13549@mail.muni.cz Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně