Rámcový vzdělávací program a slohové vyučování
Slohové vyučování je součástí vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura. Stanovuje, že v komunikační a slohové výchově se mají žáci učit vnímat
a chápat různá jazyková sdělení, kultivovaně psát, mluvit a rozhodovat se na základě přečteného nebo slyšeného textu různého typu, který se vztahuje k nejrůznějším situacím. Učí se jej analyzovat a kriticky posoudit jeho obsah. Učí se vybírat, užívat a posuzovat jazykové prostředky textové výstavby
a kompozici textu.
Vzdělávání v této oblasti směřuje k utváření klíčových kompetencí tím, že vede žáka:
- vnímání a postupnému osvojování jazyka jako bohatého a mnohotvárného prostředku k získávání a předávání informací, k vyjádření jeho potřeb i prožitků a ke sdělování názorů;
- zvládnutí běžných pravidel mezilidské komunikace daného kulturního prostředí a rozvíjení pozitivního vztahu k jazyku v rámci interkulturní komunikace;
- samostatnému získávání informací z různých zdrojů a k zvládnutí práce s jazykovými a literárními prameny i s texty různého zaměření;
- získávání sebedůvěry při vystupování na veřejnosti a ke kultivovanému projevu jako prostředku prosazení sebe sama.
První stupeň je členěn na dvě období:
a) první: 1. – 3. ročník
b) druhé: 4. -5. ročník
Mluvený projev:
Žáci si osvojují základy techniky mluveného projevu (dýchání, tvoření hlasu, výslovnost). Učí se vyjadřovat v závislosti na komunikační situaci. Osvojují si komunikační žánry – pozdrav, oslovení, omluvu, prosbu, vzkaz, zprávu oznámení; vypravování, dialog na základě obrazového materiálu, základní komunikační pravidla (oslovení, zahájení a ukončení dialogu, střídání rolí mluvčího a posluchače, zdvořilé vystupování), mimojazykové prostředky řeči (mimika, gesta).
Psaný projev:
Osvojují si žánry písemného projevu: adresa, blahopřání, pozdrav z prázdnin, omluvenka; zpráva, oznámení, pozvánka, vzkaz, inzerát; dopis, popis; jednoduché tiskopisy: přihláška, dotazník), vypravování.
Očekávané výstupy – 1. období
- respektuje základní komunikační pravidla v rozhovoru;
- pečlivě vyslovuje, opravuje svou nesprávnou a nedbalou výslovnost;
- v krátkých mluvených projevech správně dýchá a volí vhodné tempo řeči;
- volí vhodné verbální a nonverbální prostředky řeči v běžných školních i mimoškolních situacích;
- na základě zážitků tvoří krátký mluvený projev;
- píše věcně i formálně správně jednoduchá sdělení;
- seřadí ilustrace podle dějové posloupnosti a vypráví podle nich jednoduchý příběh.
Očekávané výstupy – 2. období
- reprodukuje obsah přiměřeně složitého sdělení a zapamatuje si z něj podstatná fakta;
- vede správně dialog, telefonický rozhovor, umí zanechat vzkaz na záznamníku;
- rozpoznává manipulativní komunikaci v reklamě;
- volí náležitou intonaci, přízvuk, pauzy a tempo podle svého komunikativního záměru;
- rozlišuje spisovnou a nespisovnou výslovnost a vhodně ji užívá podle komunikativní situace;
- píše správně po stránce obsahové i formální jednoduché komunikační žánry;
- sestaví osnovu vyprávění a jejím základě vytváří krátký mluvený nebo písemný projev s dodržením časové posloupnosti a logické návaznosti.