Okruhy otázek pro státní zkoušku z geografie a didaktiky geografie pro školní rok 2010 / 2011 Upozornění: Každá otázka může být zkoušejícím přiměřeně zúžena. U každé otázky se předpokládá znalost podání dané problematiky v užívaných učebnicích zeměpisu. Zkoušený v úvodu výkladu stručně uvede studijní materiály, z nichž čerpal informace pro zodpovězení otázky. 1. a) Geografie jako vědecká disciplína. Objekt a předmět geografie; klasifikace a systém geografických věd; geografie ve společenské praxi. Geopolitika. b) Komplexní geografická charakteristika Evropy a srovnání s ostatními světadíly. c) Zásady skupinové výuky. Modelová příprava na výuku - Česká republika s využitím mezipředmětových vazeb s dějepisem. Samostatná práce žáků. 2. a) Postavení Země ve vesmíru. Základní parametry oběžné dráhy Země. Vliv kosmických těles na Zemi. b) Asie bez SNS: komplexní geografická charakteristika Asie bez SNS a vzájemný vztah přírodních a socioekonomických poměrů v jednotlivých regionech. c) Kurikulární reforma, RVP, ŠVP. Modelová příprava na výuku – vypracované zadání samostatné práce z regionálního zeměpisu. 3. a) Charakteristické znaky vyvřelých, sedimentárních a metamorfovaných hornin. b) Komplexní geografická charakteristika České republiky ve srovnání s okolními zeměmi. c) Roční plán zkoušení. Modelová příprava na výuku – lokalizační faktory a jejich vyvozování – pracovní listy pro skupinovou výuku. 4. a) Klimatotvorné faktory a jejich charakteristika. Rozlišení klimatických dějů podle prostorového rozsahu. b) Historicko-geografický vývoj Ruska a jeho postavení ve světovém hospodářsko-politickém systému. c) Klíčové dovednosti učitele – příprava na výuku. Modelová příprava na hodinu – práce s textem – generalizace. 5. a) Charakteristika industriálního vývoje světa a zákonitosti rozmístění jednotlivých průmyslových odvětví. b) Srovnání přírodních oblastí Afriky a jejich zemědělského potenciálu ve vztahu k demografickým, ekonomickým a sociálním poměrům. c) Systémový a synergetický přístup v geografii. 6. a) geografická charakteristika vývoje zemědělství světa. Světová typologie (specializace) zemědělské výroby. b) Vývoj a struktura osídlení Austrálie a Oceánie jako důsledek přírodních a socioekonomických poměrů. c) Mezinárodní charakter zeměpisného vzdělávání. Modelová příprava na hodinu – regionální zeměpis jako prostředek vysvětlení pojmu – podobnost / rozdílnost. 7. a) Komplexní geografická charakteristika jednotlivých typů krajin. b) Přírodní zdroje a jejich vliv na vývoj rozmístění průmyslu v regionech Kanady a USA. c) Metodika šetření a zpracování statistických informací (základní kroky). Tabelární a grafické zpracování dat. 8. a) Půdotvorné procesy. b) Vliv přírodních podmínek a ekonomických poměrů na demografický vývoj a rozmístění obyvatel regionů Jižní Ameriky. c) Vzdělávání pro budoucnost -environmentální výchova jako součást výuky zeměpisu. Modelová příprava na hodinu – jak lidé ovlivňují životní prostředí – dopady činnosti lidí neznají hranice. 9. a) Etapizace vývoje prostorových teorií (období působení, hlavní představitelé a typické rysy). b) Komplexní geografické srovnání Arktidy a Antarktidy (příroda, ekonomika, politika, objevování). c) Zásady projektové výuky. Nerovnoměrné rozložení přírodního bohatství a jeho důsledky na život lidí na Zemi. 10. a) Strukturace regionální geografie, její místo v systému věd. b) Kontinentální a regionálně geologické jednotky České republiky. c) Pedagogický výzkum v didaktice zeměpisu. Modelová příprava na výuku – terénní výuka ve městě. 11. a) Vývoj, důvody diferenciace a současný stav sídelní struktury světa. Základní pojmy a klasifikace uplatňované v geografii sídel. b) Přírodní podmínky pevninské a ostrovní Střední Ameriky a jejich vliv na ekonomickou strukturu a vývoj obyvatelstva. c) Teorie regionalizace – metodika a typologie regionů. 12. a) demografická revoluce, vývoj počtu obyvatelstva na Zemi a proces urbanizace. b) Co je subdukce, její příklady a lokalizace na mapě světa. Popis jejich důsledků (alespoň dvou). c) Klíčové dovednosti učitele – slovní hodnocení žáků. Ověření znalostí a dovedností vybraného tematického celku – práce s atlasem a bez atlasu. 13. a) Základní charakteristiky popisné statistiky a jejich využití při zpracování geografických informací. Rozdělení četností statistických jevů (absolutní, relativní, kumulované). b) Pohyby Země a jejich charakteristika. Keplerovy zákony. Precese a nutace a jejich vliv na klima Země. c) Rodiče a škola. Zapojení rodičů do činností dítěte a školy. Modelová příprava – pracovní list pro práci v místě bydliště. 14. a) teoretické rozdělení náhodných veličin (zejména Gaussovo) v geografické praxi. b) Přírodní podmínky andských států (mimo Argentiny, Chile a Venezuely) a jejich vliv na rozmístění obyvatelstva na strukturu hospodářství. c) Využití ITC technologií ve výuce. Modelová příprava na výuku – využití internetu ve výuce zeměpisu. 15. a) typy vulkánů, principy jejich formování a činnosti. b) Druhové a odvětvové členění dopravy. c) Grafické prostředky vyjadřování mapového obsahu. Možnosti jejich vzájemného odlišení. 16. a) Třídění kartografických zobrazení podle zkreslení, vzhledu zobrazovací plochy a její polohy vzhledem k referenčnímu tělesu. b) Komplexní geografické srovnání Prahy, Brna a vybraných krajských měst. c) Stanovení cílů zeměpisného vzdělávání. Modelová příprava na hodinu – náměty pro práci s mapou. 17. a) Geografické informační systémy (definice, složky, využití v praxi). b) Přírodní podmínky Číny a jejich vliv na zemědělství čínských regionů. c) Mezipředmětové vazby – biologie – zeměpis – porovnání základních dovedností, které žáci během výuky získají. 18. a) Vymezení, základní druhy a formy rekreace a cestovního ruchu. b) Přírodní potenciál Jižní Asie a jeho vliv na hospodářství a rozmístění obyvatelstva. c) Standardy. Standard zeměpisného vzdělávání. 19. a) Dálkový průzkum Země a jeho význam pro geografii. b) Přírodní podmínky JZ Asie a jejich vliv na ekonomický vývoj regionu. Jeho současné politické rozdělení a diferenciace obyvatelstva. c) Místo a prostor v zeměpisném vzdělávání. Práce s územním plánem obce na ZŠ. 20. b) Pojem biosféra a charakteristiky života. b) Půdní klasifikace a jejich přehled na příkladu České republiky. c) Zeměpis a vzdělávání pro budoucnost. Projekt – globální problémy lidstva. 21. a) Základní problémy rekreace a cestovního ruchu. Faktory vzniku a rozvoje, třídění rekreace a cestovního ruchu. b) Pohyby hydrosféry Země. Malý a velký vodní oběh. Oceánské proudy, dmutí oceánské vody, druhy a charakteristika vln. c) Problémově orientovaný zeměpis. Zeměpis je změna – modelová příprava na vysvětlení změn v krajině. 22. a) Geografické hodnocení celoplanetárních demografických ukazatelů, jejich mezikontinentální diferenciace. b) Geografická regionalizace světa, světadílů a České republiky. c) Geoinformatika a její uplatnění ve školách v souvislosti s Rámcovým vzdělávacím programem“. 23. a) Vývoj globalizačních a regionálně – integračních tendencí po roce 1945 (globální x globalizovaný). b) Typy průlomových údolí a jejich vznik. c) Umění jako afektivní složka výuky zeměpisu na ZŠ. Příklady – práce s textem. 24. a) Geografické podmínky, vývoj a charakteristika vybraného odvětví světové dopravy. Komunikační systémy světa. Jejich regionální typologie. Geografická charakteristika vybraného odvětví světové dopravy. b) Srovnání přírodních podmínek a hospodářství dvou vybraných států. c) Proč učit zeměpis? Modelová příprava na hodinu – co dělají geografové? 25. a) Biogeografické členění Země, biomy. b) Postavení České republiky v mezinárodní dělbě práce. c) Strukturní prvky učebnic zeměpisu – kritéria pro výběr učebnice. Srovnání současných učebnic zeměpisu.