•KURIKULUM PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ 2 • •Zora Syslová • Požadavky na zakončení •Vytvoření krátkodobého projektu třídního vzdělávacího programu na téma „Jsem dobrý kamarád“ •Sebereflexe výstupu nahraného na videozáznam •Kolokvium proběhne formou skupinového rozhovoru na základě videonahrávky. Budou hodnoceny teoretické znalosti strategie řízení třídy, úroveň zpracování projektu třídního vzdělávacího programu, sebereflexe vlastní vzdělávací práce. •Kritérii pro hodnocení projektu: •Stanovení cílů •Vybrané metody a formy vzdělávání •Zastoupení plánovaných činností •Kritická reflexe vlastního výstupu •Termín odevzdání do 20. 5. 2012 Úkoly na praxi/ studenti, kteří pracují v MŠ •Realizace projektu •Videonahrávka/cca 1 hodina (výběr 5 minutové sekvence) •Vyhodnotit výsledky vzdělávání (očekávané výstupy) •Rozebrat svoji práci podle kritérií • • • – Úkoly na praxi/ studenti, kteří nepracují v MŠ -Domluvit způsob videonahrávky (kamera, kazeta, způsob přehrání – flash, DVD..) -Připravit nabídku činností pro celou třídu (vycházet z projektu) a nahrát se -Rozebrat svoji práci podle kritérií Plánování TVP a jeho východiska • 1.Nové přístupy ke vzdělávání 2. 2.Principy individualizace 3. 3.Projektování TVP 4. • •Způsob plánování dříve • •STÁT detailně vymezuje veškeré požadavky na vzdělávání dětí • •VZDĚLÁVACÍ PROGRAM vymezuje obsah vzdělávání – UČIVO = co učit děti podle věku • •UČITELKA dodržuje, plní předem stanovené požadavky – předává informace • •DÍTĚ přijímá informace •Současné přístupy • •Vymezuje rámec kvality vzdělávání • •Vymezuje kompetence dětí • • •Koordinátor, vytváří nabídku, poradce • •Rozhoduje o sobě, učí se tím, že samo tvoří, je aktivní Systém projektování •Kde jsme nyní? (diagnostika vzdělávacích potřeb dětí) •Kde bychom chtěli být? Kam směřujeme? (stanovení cílů) •Jak se tam dostaneme? (stanovení strategií, metod a prostředků, které nás k cíli dovedou) •Jak zjistíme, že se tam dostaneme a jak poznáme, že jsme se tam dostali? (systém hodnocení) Myšlenková mapa •RVP PV (Praktický průvodce TVP) -Název -Hlavní vzdělávací cíle -Činnosti, vhodné situace (měly by pokrývat všechny vzdělávací oblasti) -Jak jsme dospěli k cílům? •KPZMŠ (str. 208) -Analýza situace -Vstup do ŠVP – téma a kompetence -Diskuse s dětmi (analýza vzdělávacích potřeb) -Dílčí cíle -Činnosti -Zpětná vazba [USEMAP] Písemné projektování • 2. Stanovení cílů •Výběr cílů (ŠVP) •Vztah cílů a názvu tématu • •Ideální je hned si stanovit, jak poznáme, že jsme k nim dospěli a co může ohrozit jejich dosažení (očekávané výstupy, rizika). Tři domény učiva (činností) •Afektivní doména (týká se projevů emocionálního chování – citů) •Psychomotorická doména (smyslové učení – pohyby, zručnost) •Kognitivní doména (zapamatování a vybavení si informací) •Týkají se vybrané cíle všech domén? Bloomova taxonomie cílů •Znalost (zapamatování, reprodukce) •Porozumění (vysvětlení vlastními slovy) •Aplikace (vybavení a použití) •Analýza (složitější myšlení při aplikaci v neznámých situacích) •Syntéza (vytváření originálních výkonů či výrobků) •Hodnotící posouzení (obhajoba svých rozhodnutí, posuzování možností) PŘÍKLADY: •Vyber některý z kognitivních cílů a zpřesni jej z hlediska taxonomie společně s popisem jakých výsledků dítě dosáhne. RIZIKA •Jak a čím může být ohroženo vzdělávání? •(Výběr rizik) 3. Stanovení strategií •Nabídka činností • - typy inteligence • - samostatnost dětí, možnost výběru • - prožitkové učení •Typy činností • - řízené • - částečně řízené • - spontánní • Podmínky navržených aktivit: •Děti pracují samostatně, bez vedení učitelkou •Činnost je založená na spolupráci dětí •Činnost nemá předem daný postup (děti samy volí, jak budou postupovat) KONTROLA PROJEKTU •Souvisí navržené aktivity s plánovanými cíli? •Jsou částečně řízené činnosti naplánovány skutečně podle zásad - děti je provádí samostatně, ve spolupráci, podle vlastního plánu (bez asistence učitelky)? •Je v možnostech dětí pochopit „zadání“ a samostatně si organizovat činnost a dojít k cíli? • •BURDÍKOVÁ, L., KREJČOVÁ, V. Jedna z cest, jak si vytvořit nové kurikulum pro svoji mateřskou školu (2. část). In BURIÁNOVÁ, J., JAKOUBKOVÁ, V., NÁDVORNÍKOVÁ, H. Vedení mateřské školy, koncepce rozvoje školy a její realizace. Praha: RAABE, 2002, s.18-22. •BURKOVIČOVÁ, R. Pedagogické projektování a prezentace pedagogického projektu v učitelství pro mateřské školy. Ostrava : Ostravská univerzita, 2008, s. 54. ISBN 978-80-7368-538-6 •HAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole (aktualizovaný program). Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7376-061-5 •KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tématická výuka. Kroměříž : Spirála, 1995. ISBN 8-901873 •PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4 •Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor 2005. •SMOLÍKOVÁ, K. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. Praha : VÚP, 2005. ISBN 80-87000-01-3 •SMOLÍKOVÁ, K. Praktický průvodce třídním vzdělávacím programem MŠ. Praha : VÚP, 2006. ISBN 80-87000-04-8 •SYSLOVÁ, Z. Školní vzdělávací programy a evaluace v mateřské škole. [CD ROM] Praha : Verlag Dashofer, 2007. ISSN 1802-4130 •