Návrh na postup při zavádění EJP Běh na dlouhou trať 0. krok * Zvolit si skupinu, se kterou chci pracovat s EJP: * Chci řešit problém (jaký): * S touto třídou jsem zatím velmi dobře spolupracoval/a: * V této třídě učí kolegové, se kterými dobře spolupracujeme: * V této třídě nemusím nikam spěchat: * Zajímá mě, jakou úroveň lze v této třídě dosáhnout: 1. krok * Diskutuji s kolegy, získám je pro myšlenku zavádění EJP * Diskutuji s žáky o tom, co jim práce s EJP přinese * Informuji rodiče a získám je pro podporu práce a pořízení EJP 2. krok * Pořídíme portfolio přes internetový obchod / v knihkupectví/zásilkovou poštou * Získáme portfolia jako sponzorský dar * Vytváříme s žáky vlastní portfolio podle myšlenek EJP – převezmeme tabulky pro sebehodnocení a nově uspořádáme… * • 3. krok * Zvolit ze škály možností, jak s portfoliem pracovat, co je mým cílem: –Podpora autonomie žáků: metakognice –Podpora schopnosti sebehodnotit se –Podpora aktivního zapojení žáků do všech fází výuky –Podpora dovednostně orientované komunikativní výuky –Zavádění interkulturního učení * 4. krok * Seznámení se se 3 částmi portfolia * Vyplnění osobních údajů v jazykovém pasu * Čtení tabulek pro sebehodnocení v JP: od globálních popisů po detailnější, konfrontace s učebnicí * Dohoda o materiálech, které budeme zařazovat do sbírky prací + forma 5. krok * Časové a organizační aspekty: * Jak často? * Kde? * Jak? * Forma práce: zápisy do Jazykového životopisu portfolia * hromadně? * Na pokyn vyučující/ho? * Po vlastním zvážení? * Na konci určitého období? * * 6. krok * Postupné zavádění sebehodnocení –Nejdříve si stanovíme v tabulce globálních popisů úrovní (v části jazykový pas) přibližně, kde se asi pohybujeme. – –V diskusi s vyučujícím nebo se spolužáky se zorientujeme, na jaké úrovni se nachází většina žáků/studentů naší třídy/skupiny. 7. krok * Každý měsíc (?) na jeho počátku se zamyslíme nad individuálními cíli, kterých bychom chtěli ve studiu cizího jazyka dosáhnout. Zaznamenáme si je do tabulek portfolia, které jsou k tomu určené (v části Jazykový životopis). Na konci období zkontrolujeme sami pro sebe, jestli jsme si stanovili reálné a dostatečně konkrétní cíle, kterých bylo možno dosáhnout a co jsme pro to udělali. Zaznamenáme deskriptory, o kterých víme, že je dokážeme splnit ( v JŽ). 8. krok * Zavádění sebehodnocení: * Zaznamenejme deskriptory, o kterých víme, že je dokážeme splnit, 80% splněných deskriptorů jedné úrovně = dosažená úroveň. • * Pokud si nejsme jisti, zda splňujeme určitý deskriptor, pokusíme se s partnerem/učitelem domluvit, aby posoudil náš jazykový výkon, nebo zkusíme najít v učebních materiálech nějakou aktivitu, která předpokládá dovednost, kterou popisuje právě "testovaný" deskriptor a zrealizujeme ji. 9. krok * Možnosti ověřování, zda zvládnu deskriptor: * podle možností ve skupince o této problematice diskutujme a konkretizujme * zda jim rozumíme všichni stejně, zda jsme ve výuce mohli jazyk tímto způsobem již použít a pokud možno v cílovém jazyce= možnost dialogického mluvení v reálné situaci, která při řešení tohoto úkolu vznikla. * 10. krok * Žáci připraví, příp. ve spolupráci s vyučujícím, jazykový materiál, který se k testovanému deskriptoru bude vztahovat. * lze využít učební materiál * nebo vytvořit zadání pro konkrétní úkoly samostatně: –Internet –jiné učebnice –autentické texty /předměty Testování ve skupině na stanovištích: * V učebně vytvořit čtyři stanoviště (vždy pro jednu z dovedností nebo pro 1 dovednost a více deskriptorů) * student / učitel jako hodnotitel * ostatní studenti obdrží zadání k úkolům, která se vztahují k ověřovaným deskriptorům * studenti na svá zadání poznamenají, zda si myslí, že úkol splní značkou +, nejsou si jisti,0, úkol nezvládnou - * Po provedení úkolu před hodnotitelem, obdrží jeho hodnocení pomocí shodných znaků. Obě hodnocení lze porovnat a sledovat, jak velké je procento shody vlastního a cizího hodnocení. O rozdílném názoru je možno diskutovat. 11. krok * Sledujme své aktivity v jazykových hodinách, v rámci celé výuky i mimoškolní možnosti, přiřazujme je jednotlivým deskriptorům. * * Snažme se dobře formulovat další cíle, abychom si uvědomovali, které aktivity musíme pro jejich splnění realizovat. 12. krok * Sledujme, které učební strategie nám při učení se pomáhají a udělejme si poznámku v příslušné části portfolia, kde se hovoří o učebních strategiích. * * Přejeme hodně zdaru! •