Mgr. Zuzana Kročáková podmínky pro získání zápočtu ž1. DOCHÁZKA žtoleruji jednu absenci z libovolných důvodů, tato absence ale musí být nahrazena žzadání náhrady si vyžádáte e-mailem nejpozději do 1 týdne od nahrazované absence; náhradní práce bude tematicky i časově adekvátní rozsahu nahrazované hodiny. ž podmínky pro získání zápočtu ž2. aktivní práce v semináři – vstupy do diskuse, otázky, prezentace názorů a zkušeností… ž3. plnění a odevzdávání či prezentace domácích úkolů ž4. napsání zápočtového testu ž(5 otevřených otázek) ž cíl předmětu žNa konci kurzu bude student schopen: žporozumět a vysvětlit základní principy a zdroje problémů v mezilidské komunikaci, komunikaci ovlivněné stresem a předsudky, komunikačními šumy atp. žpoužít teoretické poznatky při chápání, interpretaci a řešení vlastních osobních i pracovních i konfliktů ve svém okolí žpoužít své znalosti při prevenci patologických komunikačních taktik (manipulace, komunikační fauly atp.) vedoucích ke vzniku konfliktních situací cíl předmětu žNaučit se přemýšlet o konfliktu jako o situaci, která má své příčiny, průběh a následky, a všechny tyto složky můžeme jako účastník konfliktu ovlivnit. základní témata žKomunikace, teorie komunikace žZdravá komunikace, patická komunikace, komunikace pod vlivem stresu žKonflikt, typy konfliktu, cyklus konfliktu, strategie práce s konfliktem. žŘešení konfliktu, prevence konfliktu. ž Konflikt žSTŘET dvou protichůdných TENDENCÍ Konflikt doprovází žEmoce žStres žStrategie řešení – útěk, útok žFyzické projevy emocí žKomunikace ž(re)definice vztahu žVyústění, řešení Příčiny konfliktů 1.zjevné – důvody a záminky 2.skryté – proč? žNedodržení pravidel, dohod žNenaplněné očekávání žNeuspokojené potřeby žNeznalost, nedorozumění žNázorový nesoulad žHájení pozice, statusu, moc komunikační pozice (ego stavy) žRODIČ žDOSPĚLÝ žDÍTĚ ž žErich Berne – transakční analýza doplňková transakce žkřížová transakce OK stavy žJá jsem OK. Ty jsi OK. ž žJá jsem OK. Ty nejsi OK. ž žJá nejsem OK. Ty jsi OK. ž žJá nejsem OK. Ty nejsi OK. 1. domácí úkol žCo nejpodrobněji popište nějaký konflikt ze školního prostředí. 1.příčina – zjevná x skrytá 2.postoje zúčastněných 3.průběh – komunikace, emoce 4.zakončení - řešení ž ZÁJEM žKaždá strana sporu v něm má nějaký ZÁJEM = cíl, stav, kterého chce dosáhnout žTento ZÁJEM není vždy plně uvědomovaný žCestou ke konstruktivnímu řešení konfliktu je zvědomění zájmu, a z něj vyplývající VYJEDNÁVACÍ STRATEGIE. PROSTOR PRO VYJEDNÁVÁNÍ žNa opačné straně ZÁJMU je hranice, za níž nechci jít – řešení, které je pro mne nepřijatelné, nevýhodné, nepřiměřené žI tuto hranici je dobré si zvědomit, abychom se za ni při vyjednáváním nedostali. žMezi zájmem a touto hranicí je můj VYJEDNÁVACÍ PROSTOR žPro některé konflikty je dobré znát i vyjednávací prostor protistrany žRozdělení podle toho, co vyjednávající považuje za kritérium úspěchu. KOMPETITIVNÍ VYJEDNÁVÁNÍ žvýhra, vlastní vítězství ð žsoupeření formou diskuse; strany taktizují, aby byl výsledný kompromis co nejblíže jejich vlastním zájmům; kompetitivní vyjednávání staví účastníky proti sobě – čím víc jeden získá, tím víc druhý ztratí KOOPERATIVNÍ VYJEDNÁVÁNÍ žvztahy, oboustranná spokojenost ð žpochopení, že zisku se dá dosáhnout nejen na úkor druhé strany, snaha o uspokojení zájmů obou stran; závisí na invenci a dobré vůli jednajících, je potřeba odkrýt zájmy; dohoda bývá velmi stabilní, obě strany cítí spoluzodpovědnost za její uskutečnění PRINCIPIÁLNÍ VYJEDNÁVÁNÍ žpravda, objektivní spravedlnost ð žzaměření se na věcnou podstatu problému, koncentrace na vyřešení čistého problému bez taktizování, emoční zátěže, ulpívání na detailech; vyjednávání vedené argumenty a stále se vracející k věci (Co to konkrétně znamená? Jak jsi k tomu došel? Jsou nějaké jiné možnosti?) NESTABILNÍ STYLY žVIRTUÁLNÍ VYJEDNÁVÁNÍ = „tanečky“, které nevedou k žádnému výsledku; neschopnost či záměr nepřivést spor ke konci; vypadá to, že se něco řeší, ale nedochází k posunu žDESTRUKTIVNÍ jednání = snaha o ztráty na obou stranách; často když jedna strana výrazně posílí žOBĚTAVÉ jednání = altruismus preferující zisk druhé strany; je potřeba rozpoznat, co za ním je ž Domácí úkol 2 žPísemně odpovězte na následující otázky: 1.Kterými kroky se dá předcházet některým konfliktům se žáky? 2.Za jakých podmínek, v jaké situaci je moudré (lepší či efektivní) kázeňský přestupek žáka záměrně přehlédnout? 3.Co se Vám při předcházení konfliktům se žáky či při jejich řešení osvědčilo? Prosím o co největší konkrétnost.