Cíle předmětu Účelem výuky předmětu je seznámit posluchače s pojetím a obsahem řízení výchovy a vzdělávání v ČR, hlavními současnými směry a koncepcemi a nástroji v oblasti řízení školství ČR se zaměřením na výchovně vzdělávací zařízení. Základem výuky bude seznámení se základními technikami a nástroji školského managementu a jejich praktickým uplatněním v souladu s aktuálními problémy. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: porozumět základním pojmům studované disciplíny, vysvětlit vztahy a souvislosti mezi sledovanými atributy předmětu Cíle předmětu anglicky Purpose education subject is acquaint listener with conception and content drive upbringing and education in CR, main contemporary directions and conceptions and tool in the area drive education CR with a view to educationally educational institution. Base education will identification basic technologies and tool school management and their practical exercise conformable with actual problems. At the end of the course the student will be able to: - understand the basic terminology of the subject - explain the relationships and connections between particular aspects of the subject Osnova 1. Kurikulum 2. Obsah vzdělávání 3. Česká školská soustava 4. Správa a samospráva školy i školství v ČR 5. Rámcový vzdělávací program 6. Evaluace vzdělávání a výchovy 7. Klima školy a klima třídy 8. Právní základy řízení školství v ČR Osnova anglicky 1. Kurikulum 2. Content education 3. Czech school system 4. Repair and autonomy schools and education v CR 5. General training programme 6. Evaluation education and upbringing 7. Clime schools and clime classes 8. Legal basis drive education v CR Výukové metody Výukové metody ve vyučovacím jazyce: teoretická příprava formou přednášky se samostatným studiem odborných zdrojů a využitím materiálů v elektronické podobě Výukové metody anglicky Teaching methods in the language of instruction theoretical preparation in the form of a lecture with independent study of specialized sources and electronic learning materials Metody hodnocení Přednášky, Předmět je ukončen ústní zkouškou nebo písemným testem. písemný test má 10 otázek, k úspěšnému splnění je nutné zodpovědět 50 otázek správně Metody hodnocení anglicky Lecture, subject be finished oral exam or written test. written test with 10 questions, to pass 50% questions have to be answered correctly Literatura: WALTEROVÁ, E. Kurikulum : proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita v Brně, 1994. 185 s. Obsahuje bibliografii. ISBN 80-210-0846-6 Zákon ČNR č. 76/1978 Sb. o školských zařízeních PRŮCHA, J. Pedagogická evaluace. Pedagogika, Praha : UK Praha, XLVI, 4, s. 399-400. ISSN 3330-3815. 1996. (recenze). BACÍK, F.; KALOUS, J.; SVOBODA, J. Úvod do teorie a praxe školského managementu. 2. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova, 1995. 160 s. : t. Bibliogr. s.: 152-160 a za kap. ISBN 80-7184-025-4. Náhradní obsah: Vyhláška MŠMT č.354/1991 o středních školách WALTEROVÁ, E. Objevujeme Evropu : kniha pro učitele. Praha : Karlova univerzita, 1997. 219 s. ISBN 80-86039-27-7. Zákon ČNR č. 564/1990 Sb.o státní správě a samosprávě ve školství Zákon č.29/1984 Sb. Zákon o základních, středních a vyšších odborných školách SVĚTLÍK, J. Marketing školy. 1. vyd. Zlín : Ekka, 1996. 382 s. : i. Bibliografie: s. 375-376. - Rejstřík. ISBN 80-902200-8-8 PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník [Portál, 1995]. 1.vyd. Praha : Portál, 1995. 292 s. Obálkový podnázev: Teorie výchovy a vzdělávání, pedagogická psychologie, architektura vzdělávací soustavy, sociologie vzdělávání, pedagogický výzkum, filozofie výchovy, nové trendy ve vzdělávání. ISBN 80-7178-029-4 Literatura OBST, Otto. Základy školského managementu pro učitele. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 1998. 109 s. ISBN 80-7067-941-7. Změněno: 30. 11. 2009 11:37, PaedDr. Jan Šťáva, CSc. OBST, Otto. Manažerské minimum pro učitele. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. 121 s. ISBN 80-244-1359-0. Změněno: 30. 11. 2009 11:37, PaedDr. Jan Šťáva, CSc. ŠŤÁVA, Jan. Školský management. In Nové přístupy ve výuce společenských věd. první. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2006. 11 s. ISBN 80-7204-457-5. Změněno: 30. 11. 2009 11:37, PaedDr. Jan Šťáva, CSc. BACÍK, František a Jaroslav KALOUS a Jiří SVOBODA. Úvod do teorie a praxe školského managementu. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1995. 160 s. ISBN 80-7184-025-4. Změněno: 30. 11. 2009 11:37, PaedDr. Jan Šťáva, CSc. SVĚTLÍK, Jaroslav. Marketingové řízení školy. Vyd. 1. Praha: ASPI, 2006. 300 s. ISBN 80-7357-176-5. Změněno: 30. 11. 2009 11:37, PaedDr. Jan Šťáva, CSc. SVĚTLÍK, Jaroslav. Marketing školy. 1. vyd. Zlín: EKKA, 1996. 382 s. ISBN 80-902200-8-8. Změněno: 30. 11. 2009 11:37, PaedDr. Jan Šťáva, CSc.