Učení v rodině v mezigeneračním pohledu ÑTématem příspěvku je mezigenerační učení v rodinách. Ñ ÑVýzkumná otázka zní: Ñ Co se dospělé děti, rodiče a prarodiče od sebe navzájem učí a jak toto učení vnímají? Ñ Ñ K získání odpovědí bylo zorganizováno dotazníkové šetření mezi účastníky kurzů neformálního vzdělávání, jichž se účastní dospělí různých generací. Ñ O čem je vlastně můj příspěvek? C:\Users\Adel\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\JAA3YQ73\MP900427773[1].jpg ÑDotazování bylo zaměřeno na zjištění charakteristik účastníků a jejich rodin, na jejich hodnocení komunikace v rodině, sdílení volného času, atmosféry v rodině vztahy a směr vzájemnost učení. Výzkum může přinést nový pohled na rodinu. ÑJestliže se totiž členové rodiny mezi sebou učí, předávají si svoje vědomosti a zkušenosti, potom se obohacují navzájem a posilují soudržnost rodiny jako takové. Ñ Na co byl výzkum zaměřen? Něco z teorie… C:\Users\Adel\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\Y93MMZA6\MC900432665[1].png C:\Users\Adel\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\Y93MMZA6\MP900422577[1].jpg oučení vrstevnické (minimálně 2 účastníci jedné generace, sourozenecké, partnerské) o oučení mezigenerační (2 generace, otec učí dceru, prarodiče učí vnoučata, atd.) Ñ Aktéry učení v rodině jsou všichni její členové. Mezi nimi se objevují dvě úrovně učení: C:\Users\Adel\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\JAA3YQ73\MP900438813[1].jpg •záměrné a nezáměrné •vědomé či nevědomé •senzomotorické •verbálně kognitivní •sociální Učení dělíme na: Ñ…je zjistit, jak probíhá mezigenerační učení v českých rodinách a jak toto učení souvisí s kulturou rodiny. Ñ ÑPrvní část: zjištění, jaká je situace učení v rodině v českém prostředí očima zúčastněných generací. Ñ ÑDruhá část: souvislosti mezi atmosférou, komunikací a soudržností jako znaky kultury rodiny a mezigeneračním učením v rodině. Ñ Cíl výzkumu C:\Users\Adel\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\6LJBEA45\MC900382592[1].jpg •V dnešní době se projevuje se oslabování mezigeneračních vztahů, a to díky individualizovaným modelům rodinného chování. Což znamená, že mezi nejběžnější patří jednogenerační nebo dvougenerační soužití. •Na druhou stranu se rozšiřují příležitosti pro mezigenerační vztahy díky prodlužujícímu se věku. Díky tomu mezi sebou máme více prarodičů než dříve. V kontaktu s prarodiči již být nutně nemusíme, jelikož s námi většinou nežijí v jedné domácnosti, ale pouze můžeme. O to právě může tento být kvalitnější a vztah trvat déle. • Model rodiny jako obecný kontext mezigeneračního učení ÑJak tedy funguje v dnešní době mezigenerační učení v rodině? Díky konceptu kultury rodiny a konceptu mezigenerační solidarity. Ñ Kultura rodiny jako podmínka učící se rodiny Kultura rodiny je důležitým aspektem, který s učením souvisí a současně ho ovlivňuje. Je definována čtyřmi základními aspekty: atmosféra rodiny soudržnost v rodině komunikace učení ÑPro mezigenerační učení je ideálem rodina, jejíž členové si předávají svoje vědomosti, dovednosti, zkušenosti, hodnoty, všechno to, co umí, za účelem obohacení toho druhého. Ñ ÑAby docházelo k pozitivnímu ovlivnění učení v rodině, je třeba dosáhnout takové kultury rodiny, kdy členové spolu tráví společný čas rádi a vyhledávají společné chvíle, upřímně se radují z toho že mohou být spolu, důvěřují si mezi sebou, mají vzájemná smysl pro sdílení důvěrností a hodnot. Takovou situaci označujeme jako proučící se rodinná kultura. „Proučící“ se rodinná kultura ÑJe solidarita odehrávající se mezi dětmi a jejich rodiči. Každá generace přináší do vzájemných interakcí rozdílné vklady. ÑStarší rodiče trvale vykazují vyšší míru blízkosti a soudržnosti s dětmi než jejich děti s nimi. ÑRodiče se více starají o rodinnou kontinuitu a udržování blízkých rodinných vztahů, zatímco děti mají sklon se více soustředit na obhájení své vlastní individuality a udržení své autonomie a nezávislosti. Z toho důvodu mají tendenci odmítat hodnoty a tradice starších generací. Mezigenerační solidarita •První sada otázek: jedná se o otevřené dotazníkové otázky, jež byli následně kategorizovány. •např.: Co a od koho se učíme? • •Druhá sada otázek: byl sestaven soubor výroků, s nimiž respondenti vyjadřovali souhlas nebo nesouhlas na 4stupňové škále. Výroky se týkaly oblasti komunikace, sdílení volného času, atmosféry v rodině, soudržnosti a učení v rodině. •např.: Jak souvisí atmosféra, komunikace a soudržnost s mezigeneračním učením v rodině? Ñ Ñ Metodologie výzkumu a popis výzkumného souboru Generační rozložení souboru Na dotazníky odpovídali účastníci kurzu neformálního vzdělávání, jichž se účastní dospělí z různých věkových kategorií. Sběr dat proběhl od prosince 2009 do března 2010 v Brně. Výsledky výzkumu Ñ„Uveďte to nejpodstatnější, co si myslíte, že jste se naučil/a ve své rodině a od koho to bylo?“ Ñ Odpovědi kategorizovány dle jednotlivých druhů učení. Co jste se naučili ve své rodině? (druhy učení) Ñ„Uveďte to nejpodstatnější, co si myslíte, že jste se naučil/a ve své rodině a od koho to bylo?“ Ñ Od koho ve své rodině jste se to naučili? •Oblast kultury učení v rodině byla analyzována na základě vyhodnocení sady 24 výroků, se kterými respondenti vyjadřovali míru souhlasu či nesouhlasu na čtyřstupňové škále. •Z jednotlivých výroků, u nichž byla ověřena vnitřní konzistence (Cronbachovo Alfa by větší než 0,7 – indexy byly vytvořeny jen z těch výroků které podmínku splňovaly) byly vytvořeny 4 indexy: •index komunikace v rodině, atmosféry v rodině, soudržnosti v rodině a učení v rodině. Kultura rodiny a učení v rodině Index komunikace v rodině Index tvořen výroky: „V naší rodině má každý dost prostoru pro vyjádření svých názorů.“ „V naší rodině mluvíme o věcech otevřeně.“ „V naší rodině si často povídáme o různých věcech.“ „V naší rodině mezi sebou nemáme tajnosti.“ Index atmosféry v rodině 1,61 Index tvořen výroky: „Moje rodina je mi oporou.“ „Ve své rodině se cítím dobře.“ „Členové rodiny se vzájemně respektují“ „V naší rodině spolu sdílíme všechny radosti a strasti.“ Index soudržnosti v rodině Index tvořen výroky: „Společně strávené chvíle považujeme za důležitou hodnotu.“ „Pro mé rozhodnutí je důležitý názor ostatních členů rodiny“ „O rodinných záležitostech rozhodujeme vždy společně.“ ÑShrnutí •Ve všech třech oblastech – komunikace, atmosféra a soudržnost v rodině, jež chápeme jako komponenty „proučící se kultury rodiny“, projevovala nejstarší generace (prarodiče) největší míru souhlasu. •Rodiče a prarodiče se více než děti soustřeďují na udržování rodinné soudržnosti a blízkých vztahů. •Opakem je generace nejmladší, která takto o své rodině uvažuje mnohem méně často. •Děti mají mnohem větší tendenci pěstovat svou vlastní individualitu, autonomii a nezávislost, než se věnovat posilování soudržnosti své rodiny. • ÑČím člověk více stárne, tím vstřícněji hodnotí svou vlastní rodinu. Index učení v rodině Index tvořen výroky: „V mé rodině se navzájem učíme různé věci.“ „Je dobré získávat zkušenosti ve vlastní rodině.“ „Neustálé učení je pro naši rodinu typické.“ „Jsem člověk, který se celý život učí.“ ÑUčení v českých rodinách pohledem mezigeneračním – tři generace v rodině: děti, rodiče, prarodiče. Nejčastěji bylo zmiňováno učení mezigenerační a sociální. Sociální učení je nejčastější druh učení v rodině. Generace prarodičů nejvíce zmiňovala vzájemné učení všech generací rodině, nejčastěji však uváděla učení starších od mladších. Rodičovská generace naopak nejvíce zmiňovala učení mladších od starších. ÑJedná se tedy o model tradiční a můžeme říci, že všechny generace vnímají jako zásadnější a důležitější učení mladších od starších. Ñ Závěr ÑPedagogická orientace 4/2010 Ñstr. 92 – 110 Ñautorky článku: Milada Rabušicová, Lenka Kamanová, Kateřina Pevná Ñ Ñwww.google.cz/obrazky - rodina Zdroj C:\Users\Adel\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\JAA3YQ73\MC900322817[1].wmf ÑZpracovala: ÑAdéla Eliášová Ñ371537 Děkuji za pozornost