Etický kodex české pedagogické vědy a výzkumu Jan Průcha, Roman Švaříček Filip Votava Učo: 386418 •Pedagogická terminologie termín „etický kodexy“ nezná. Tento termín nenajdeme v žádném ze současných pedagogických slovníků (českých ani zahraničních) •Etický kodex tedy určuje mravní zásady, jimž se (dobrovolně či povinně dle právních ustanovení) podřizují jedinci ve svém společenském jednání. • •Účelem etických kodexů je tedy poskytovat těm, jichž se týkají, určité normy či vzory chování, jež mají být dodržovány. The Belmont Report (1979) •3 principy •respekt vůči účastníkům výzkumu • humánnost (eliminace újmy účastníků) •spravedlnost (účastníci by měli být těmi, kdo bude mít užitek z výzkumu). Etické kodexy v některých profesích •Advokacie, lékařství aj.- právní postih • • •Česká asociace ped. výzkumu (ČAPV) - strážce dobrých mravů Etické kodexy v zahraničním pedagogickém výzkumu •V zemích, v nichž je pedagogický výzkum silně rozvinut a má velký počet pracovníků, již etické kodexy existuji. •Je tomu tak zejména v USA, Velké Británii, Německu, Nizozemsku aj. Etické kodexy zde byly vypracovaný v asociacích sdružujících pedagogické výzkumníky, jakými jsou: • Americká asociace pedagogického výzkumu(AERA) •Britská asociace pedagogického výzkumu (BERA). AERA •Kodex je strukturován do 6 oddílů: •I. Odpovědnost k oboru. •II. Chovaní k výzkumným populacím, k pedagogickým institucím, k veřejnosti. •III. Intelektuální vlastnictví. •IV. Editování, recenzování a hodnocení výzkumu. •V. Sponzoři, politici a jiní uživatelé výzkumu. •VI. Studenti a mladí výzkumní pracovníci. •Tyto oddíly se dále dělí na standardy. •Např. Oddíl I. Pedagogičtí výzkumníci • •1. musí svůj profesní život realizovat tak, aby v očích veřejnosti neohrožovali postavení oboru; •2. nesmí zkreslovat či falšovat autorství, důkazy, data, nálezy či závěry výzkumu; •3. nesmí ať vědomě, či z nedbalostí zneužívat svou profesi pro podvodné účely; •Celkem je v etickém kodexu AERA formulováno 44 standardů profesní etiky, z nichž některe jsou rozvedeny do značných podrobnosti. • •Většina těchto standard by mohla být využita i u nás • BERA •Eticky kodex je sestaven ze 40 principů, které jsou pro lepší orientaci členěny do tří oblastí: •I. povinnosti vůči účastníkům výzkumu, •II. povinnosti vůči sponzorům výzkumu •III. povinnosti vůči společenství výzkumníků ve výchově a vzdělávaní. Návrh etického kodexu pro českou pedagogickou vědu a výzkum •Ze zkušenosti lze odvodit, že etické principy by se měly tykat hlavně dvou oblastí nikdy se nedokopu do postele brzo a pak ráno chcípám chování pedagogů: •samotné přípravy a realizace výzkumu, •publikační činnosti. •K oběma oblastem uvedeme návrhy možných •etických principů. Etické principy pedagogického výzkumu •Etické principy pedagogického výzkumu se dotýkají 3 základních témat: •I. Důvěrnost a anonymita •II. Získaní poučeného souhlasu s výzkumem •III. Zpřístupnění závěrečné zprávy účastníkům výzkumu Důvěrnost a anonymita •Badatel by měl ubezpečit všechny účastníky výzkumu o zachovaní důvěrnosti a měl by to důsledně dodržovat. •Může se stát, že účastníci budou souhlasit s uvedením jména. To se však nedoporučuje. •Pokud by se přesto badatel rozhodl uveřejnit plná jmena, obecné doporučení říká, aby si badatel nechal tuto skutečnost odsouhlasit od účastníků výzkumu písemně. Získaní poučeného souhlasu s výzkumem •Výzkumník by měl získat svobodný a poučený souhlas účastníků badání a měl by to také zdokumentovat. •Účastníkům musí být také sděleno právo odstoupit. •Podstatné je, aby klíčové osoby vždy jednali v co nejlepším zájmu všech účastníků výzkumu. Nikdy prvořadě v zajmu výzkumníků. Zpřístupnění závěrečné zprávy účastníkům výzkumu •Výzkumník by měl, pokud je to možné, nabídnout účastníkům zkoumání výsledky šetření. • •Způsobem, aby je mohli plně pochopit. Pan Průcha s panem Švaříčkem navrhují tyto etické principy pedagogického výzkumu •Pracovník pedagogické vědy a výzkumu: • informuje účastníky výzkumu pravdivě o povaze, cíli a průběhu výzkumu, stejně jako o možných důsledcích výzkumu; •zachovává důvěrnost nebo anonymitu informací získaných během výzkumu od zkoumaných jedinců; •nezveřejňuje výsledky svého výzkumu, pokud by mohlo dojít k poškození práv účastníků zkoumání; Pan Průcha s panem Švaříčkem navrhují tyto etické principy publikační činnosti • •Pracovník pedagogické vědy a výzkumu: • obsah svých publikací prezentuje pravdivě a nezkresleně na základě dosažených vlastních i jiných výzkumů; •nezamlčuje záměrně názory jiných autorů, které by byly protichůdné k jeho vlastním stanoviskům; • uvádí pouze ty prameny, s nimiž se skutečně a přímo seznámil; Závěr • •Cílem textu je v prvé řadě začít odbornou debatu o etické dimenzi pedagogické vědy a výzkumu. •Děkuji za pozornost • C:\Program Files\Microsoft Office\MEDIA\CAGCAT10\j0301252.wmf