Vzdělávání mládeže v nových kontextech Podle J. Skalkové Radek Stejskal 350 320. Úvod V poslední době se diskuze zaměřovali především na problémy víceletých gymnázií a maturit Podle J.Skalkové je potřeba se více zaměřit na ZŠ a začleňování mládeže do života Tento problém se týká všech rozvinutých demokratických zemí Zkvalitňování úrovně nižší sekundární školy (ZŠ) Hlavní požadavek je pozdvihnout základní školu na takou úroveň, aby bylo zbytečné posílat žáky do nižších gymnázií Hlavním úkolem je připravit veškerou mladou generaci na život v pluralitní společnosti „Žít společně ve škole znamená lépe rozumět sám sobě a učit se navazovat kontakty s druhými žáky.“ Philippe Meirieu Problémy mladé generace Roste náročnost situací, jež musí mladí lidé v každodenním řešit Již nelze jednoznačně určit, kdy se člověk stává dospělým – je to individuální Mladí lidé začínají kombinovat etapy studií a práce (napomáhá tomu flexibilní trh práce) Školské soustavy byly dříve organizovány, aby řídily tento přechod formou profesionální přípravy Dnešní mládež je prý více konzervativní Na co se tedy zaměřit? Škola již nevystačí s tradičním obrazem „dobrého“ a „špatného“ žáka Neustále si klást otázky jak zlepšit sociální učení a výuku tak, abych usnadnil mládeži její začlenění Uplatňovat svůj individuální výukový styl, avšak na základě sebereflexe vždy zvážit jeho účinnost Vést daleko vetší důraz na další sebevzdělávání formou nepovinných předmětů a zájmových kroužků, s cílem ještě více obohatit všeobecné vzdělání a tvořivost žáků Děkuji za pozornost Nashledanou