Program školy podporující zdraví pro ZŠ Těšany Zdraví pro život Základní škola a mateřská škola Těšany, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Základní škola, Těšany 305 Obsah 1. Identifikační údaje …………………………………………………………. 3 2. Charakteristika školy …………………………………………………………4 3. Výchozí stav, evaluace dosavadního stavu, tvorba projektu ………………. 5 4. Formulace rámcových cílů a způsobů jejich řešení ………………………… 15 Závěr Přílohy 1. Identifikační údaje Název programu: Zdraví pro život Předkladatel: Adresa školy: Těšany 305, 664 54 Těšany Ředitelka školy: Mgr. Helena Skolková Zástupkyně ředitele: Mgr. Lada Hrabcová Koordinátorky programu: Mgr.Helena Skolková PhDr.Jitka Reissmannová, Ph.D. Kontakty: telefon: +420 544 248 238 web: zs.zsamstesany.cz e-mail: zs.tesany@email.cz reissmannova@ped.muni.cz Zřizovatel školy: Obec Těšany Těšany 141 664 54 Těšany IČO: 00282693 telefon: 544 248 234 www.outesany.cz IČO: 75 02 32 96 IZO: 102 191 255 REDIZO: 600 111 156 ................................................ Mgr. Helena Skolková ředitelka školy, koordinátorka projektu ………………………………. PhDr. Jitka Reissmannová, Ph.D. katedra VkZ PdF MU, spolukoordinátorka projektu 2. Charakteristika školy Příspěvková organizace Základní škola a mateřská škola Těšany, okres Brno-venkov, vykonává činnost dvou škol – mateřské školy a základní školy. Usilujeme o to, aby škola byla školou pro všechny děti, ať nadané, nebo se specifickými poruchami učení, nebo děti zdravotně postižené. Chceme vytvořit pro všechny děti bez rozdílu takové vzdělávací podmínky v podnětném prostředí, kde se budou jak žáci, tak učitelé cítit dobře.Ve škole bude mít proto své místo výchova jazyková, sportovní, hudební , výtvarná, dramatická, etická a výchova ke zdraví . Děti by měly mít radost z pohybu, z dovednosti vytvořit vlastní dílo, domluvit se cizí řečí. Měly by mít i ctižádost hledat cestu k úspěchu. Měly by zažít pocit uspokojení z výsledku vlastní práce, ale také by měly umět spolupracovat ve skupině i větším kolektivu. Být samostatné a zodpovědné. Chceme školu otevřenou, nápaditou, školu zbavenou strachu z chyby, která je ve skutečnosti jedním ze stupňů učení. Platí to pro žáky stejně jako pro učitele. Dítě se naučí, že si při vyučování může nejen hrát a pracovat volným tempem, ale že se také dokáže ovládat i pozorně naslouchat slovům učitele a zodpovědně plnit své úkoly. Školou s dobrými výsledky může být jen škola s pozitivním klimatem, s mimořádně dobrou spoluprací učitelského sboru, ostatních pracovníků školy, rodičovské veřejnosti a obce. Škola letos oslaví 60 let svého otevření; v současné době navštěvuje školu asi 131 žáků, otevřeno je 7 tříd (2. a 3. ročník a 4. a 5. ročník jsou spojeny) . Řada odborných učeben (počítačová učebna, čtenářská dílna, hudební studio - multimediální učebna, keramická a rukodělná dílna, výtvarná učebna) slouží ke kvalitní výuce žáků. 3. Výchozí stav, evaluace dosavadního stavu, tvorba projektu Hlavní myšlenka, která nás vedla k vytvoření projektu podpory zdraví na ZŠ Těšany, byla naše předchozí zkušenost s programem ŠPZ; v letech 2000 – 2004 jsme působily na ZŠ Jihomoravské nám.2, Brno jako koordinátorky programu ŠPZ, kde jsme tento program vytvořily, realizovaly a v roce 2005 evaluovaly a inovovaly. Na jeho další realizaci jsme se podílely do roku 2007. Během těchto let jsme měly možnost zjistit, jak realizace principů projektu efektivně působí na chod školy, žáky, pedagogy a rodiče. Bylo pro nás také velmi přínosné a obohacující setkávat se s učiteli z jiných škol zařazených v síti ŠPZ a vyměňovat si zkušenosti a názory v rámci semináře „Učíme se navzájem“. Bylo proto přirozené, že jsme začaly uvažovat o realizaci projektu také na ZŠ Těšany, na které Mgr.Helena Skolková od školního roku 2008/2009 působí jako ředitelka. Škola svým prostředím přímo vybízí k vytvoření projektu ŠPZ - jedná se o malou venkovskou školu, která se nachází v krásném prostředí parku, který je možné využít k relaxaci a výuce v přírodě. Rozhodující pro nás ovšem bylo vnitřní klima školy, které bylo velice pozitivní a přátelské, a to jak na straně pedagogů, tak žáků a rodičů a představovalo tedy ideální podmínky pro realizaci principů ŠPZ. Škola pracuje již nyní na projektech podporujících zdraví – každoročně organizujeme „Dny zdraví“, které jsou zaměřeny na jednotlivé aspekty podpory zdraví (výživu, pohybovou aktivitu, první pomoc, výchova k nekouření aj.) Cílem těchto dnů je zvyšovat zdravotní gramotnost našich žáků a pedagogů. Náplň Dnů zdraví realizovaných ve školním roce 2010/2011 uvádíme v příloze č. 2. Úzce spolupracujeme s Pedagogickou fakultou MU, Katedrou výchovy ke zdraví, jejíž studenti a pedagogové realizují na naší škole projekty podpory zdraví (především se jedná o první pomoc a prevenci infekčních chorob, PhDr.Jitka Reissmannová, Ph.D.). Tuto spolupráci chceme dále rozvíjet; v současné době jsou plánovány kroky pro realizaci další spolupráce v oblasti prevence poruch příjmu potravy (PhDr. Lenka Procházková), sociálně patologických jevů (RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D., Mgr. Radim Slaný) a sexuální výchovy (dr.Jitka Reissmannová). Dr. Jitka Reissmannová, zástupce katedry VkZ, spoluautorka předkládaného projektu, působila dříve na ZŠ Těšany jako učitelka a je tedy dobře obeznámena s prostředím a chodem školy. Od školního roku 2008/09 navázala základní škola a mateřská škola další partnerské vztahy např. s LF MU (Škola zdravé výživy), s Hasičským sborem regionu Brno a Židlochovice (Hasík), se Zdravotním ústavem Brno, s Centrem volného času v Lužánkách. Úspěšně se začala rozvíjet spolupráce s několika neziskovými organizacemi (např. rodinným centrem Na Myšáku, o.s. Těšánek). V roce 2008, při nástupu Mgr. H.Skolkové do funkce ředitelky, bylo mezi rodiči realizováno dotazníkové šetření, které odhalilo následující fakta: Rodiče kladně hodnotili: · přístup pedagogů k žákům, komunikaci učitelů s rodiči · vlídné prostředí školy · nabídku zájmových kroužků · dobrou a vyváženou stravu ve školní jídelně · výjezdy do zahraničí · rekonstrukci školní jídelny · připravované změny v rámci projektu Odborné učebny, učebny pro život · nabídku školy v přírodě pro všechny děti Rodiče záporně hodnotili: · vybavení školy původním nábytkem · nápojové automaty · soudržnost a toleranci kolektivů tříd · časté změny učitelů ve třídách, spojené ročníky Tyto podněty byly velmi důležité pro další koncepční práci. Během let 2008 – 2011 došlo na škole k četným změnám, jak na úrovni věcného prostředí, tak v klimatu celé školy a tříd i na úrovni vztahů učitelů a žáků. Na škole byla otevřena široká diskuse s učiteli, žáky, zaměstnanci školy a rodiči žáků k programu ŠPZ, jejímž výsledkem bylo hodnocení dosavadního stavu jednotlivých principů ve škole a návrhy realizace programu. Výsledky hodnocení dosavadního stavu: Žáci kladně hodnotí: ü prostředí školy: vybavení učeben a jejich prostředí, estetičnost a útulnost volných prostor školy dostatek pomůcek, možnost příjemně relaxovat ü vztahy mezi žáky: starší spolužáci pomáhají mladším, přátelské, kamarádské, minimální výskyt šikany ü (Pozn.: šetření klimatu školy „Mapa školy“ – SCIO 2011 přineslo velmi pozitivní výsledky; žáci hodnotili velmi kladně vztahy mezi žáky i mezi žáky a učiteli) ü organizační prostředí školy: pravidelná informovanost o akcích školy, přístupnost školního hřiště ve volném čase, práce školního parlamentu, vysoká úroveň a originalita školy ü vztahy mezi učiteli a žáky: důvěra, partnerské vztahy, vstřícnost, individuální přístup ü hodnocení učitelů: na vysoké odborné úrovni, učí pro život, snaha naučit, pestré hodiny pozitivně hodnotí své třídní učitele, učí zábavně, mají smysl pro humor, přirozená autorita učitele; žáci si myslí, že jim škola poskytuje dostatek informací o návykových látkách, patologických jevech a zdravém životním stylu ü bohatá nabídka akcí a volnočasových aktivit: zájezdy, výukové programy – Lužánky, divadla, kina, koncerty, keramiku, počítače, školy v přírodě pro všechny třídy ZŠ, Dny zdraví, Den naruby, sběry papíru, zahraniční zájezdy, sportovní soutěže, lyžařské kurzy, plavání, bruslení, zájmové kroužky (viz. příloha č.1) Žáci hodnotí negativně: staré učebnice v některých předmětech málo pokusů neupřímnost a povrchnost některých spolužáků chybí besedy o povolání Učitelé kladně hodnotí: ü pohoda prostředí: inovace učebny informatiky, vytvoření čtenářské dílny a hudebního studia - multimediální učebna, keramická a rukodělná dílna, výtvarná učebna a výstavní místnost, využít chodeb o přestávkách, modernizace vybavení učeben - užití počítačů a audiovizuální techniky, interaktivní tabule, odpočinkové prostory, nový nábytek (nastavitelné stoly a židle) na 1.st. a části 2.stupně, nově vybavená ŠD – relaxační koutek, trampolína ü zdravé učení: volba netradičních forem práce ve výuce, individuální tempo a přístup k žákům, střídaní činností, relaxační chvilky, posilování samostatnosti a sebevědomí, motivační hodnocení, podněcování touhy po vědění ü otevřené partnerství: podařilo se vytvořit pozitivní atmosféru ve škole, zkvalitnit komunikaci učitel – žák, vyjadřování vlastních názorů, rozvoj tolerance a vzájemné spolupráce, otevření školy široké veřejnosti, zapojení rodičů do aktivit školy, prezentace školy na veřejnosti – místní tisk, prezentace na seminářích a konferencích ü tělesné zdraví: zajištění pitného režimu žáků, volnost pohybu ve vyučování, zdravotní chvilky, udržování vhodného klimatu ve třídě a škole (větrání, topení, osvětlení), realizace Dnů zdraví, zpřístupnění informací v oblasti podpory zdraví, upevnění hygienických návyků formou her na1. stupni, bezpečnost zdraví o přestávkách a ve škole, seznámení žáků se základy hygieny práce, plavecký výcvik s otužováním, zabezpečení fyziologických potřeb (výživa, pitný režim, optimální teplota, vyváženost práce a odpočinku), význam sportu pro zdraví ü duševní a sociální zdraví: odstranění strachu ze školní práce – žáci vědí o prověřování znalostí, mohou se volně dotazovat, snaha o vytvoření pozitivní atmosféry, práce s dětmi se SPUCH, ubezpečení dítěte o jistotách – definování pravidel, ochrana před nejistotou a stresem, povzbuzení komunikace, atmosféra lásky a důvěry, prostor pro budování vlastní osobnosti – posílení sebevědomí, sebeúcty, vytváření klimatu spolupráce, posílení spolupráce s rodinou, učitel jako vzor ve všech složkách zdraví, rozvoj pozitivních vztahů mezi žáky, využívání dramatické výchovy k upevnění vztahů a vyjadřování pocitů, znalost řešení životních situací ü organizační prostředí: bohatá nabídka volnočasových aktivit, zlepšení mezipředmětových vztahů, předcházení problémů s kázní - příprava na vyučování, pravidelné zařazování relaxačních chvilek, vedení k samostatnosti, vnitřní motivace - aplikace učiva na situace v běžném životě, využívání pochval a ocenění, modernizace – práce s programy na PC Učitelé negativně hodnotí: vztahy mezi některými žáky – žalování, agresivita, posmívání vztahy v některých rodinách – malý zájem o práci ve škole, velká zaměstnanost rodičů, existenční problémy Z hodnocení žáků a učitelů byly vyvozeny klady a zápory: Co se povedlo: ü vybavení volných ploch na chodbách – žebřiny, hry pro děti namalované na chodbách, skákací balony, relaxační koutky ü zlepšení komunikace učitel – žák, odbourávání stresů – individuální přístup nejen k žákům se specifickými poruchami, podněcování žáků k sebehodnocení, ke spoluvytváření prostředí a vzájemných vztahů mezi žáky i k učitelům ü vytvoření podmínek pro volnočasové aktivity – bohatý výběr zájmových činností ve škole, podporování dětí v rozvíjení mimoškolních aktivit, zařizování akcí pro děti i pro jejich rodiče – výlety, Zdravé dny, Školy naruby, besídky pro rodiče apod. ü zlepšení spolupráce rodičů a školy – někteří rodiče se zapojují do aktivit pořádaných pro děti, podílejí se na jejich přípravě a organizaci, v “otevřených” hodinách mají možnost sledovat své děti ve vyučovacích hodinách a podílet se tak na jejich hodnocení ü rozvíjení tvořivosti žáků – v hodinách se žáci zapojují do činností ve skupinách, ve kterých se učí nejen spolupráci a toleranci, ale i pracovat v týmu a nést odpovědnost za svoji práci ü zvětšení podílu dětí na organizaci školy – podařilo se vytvořit fungující parlament žáků, který pomáhá a organizuje některé akce, zajišťuje informovanost žáků o aktivitách (školní časopis), reprezentuje školu při celoškolních akcích (Zdravé dny, Den naruby, Dny otevřených dveří, vánoční a velikonoční jarmarky apod.) ü zvýšení prestiže školy na veřejnosti a spolupráce s dalšími partnery školy – PdF MU, LF MU, Hasičský sbor regionu Brno a Židlochovice (Hasík), ZÚ Brno, Centrum volného času v Lužánkách, spolupráce s několika neziskovými organizacemi (např. rodinným centrem Na Myšáku), občanským sdružením Těšánek; mezinárodní spolupráce se Základní a mateřskou školou v Ruše (Slovinsko). ü propagace zdravého životního stylu – Dny zdraví Co se úplně nepovedlo a budeme na tom dále pracovat: ü zlepšení vztahů mezi žáky – stále se ještě občas objevují prvky šikany, netolerance a špatné komunikace v třídních kolektivech ü integrace témat podpory zdraví do všech předmětů Co všechno tedy škola již vykonala pro podporu zdraví: Vše můžeme shrnout a roztřídit podle zásad a pilířů ŠPZ. I. Pohoda prostředí 1. Pohoda věcného prostředí Třídy jsou účelně a esteticky vyzdobeny, jsou většinou útulné, děti zde mají dostatek pomůcek, které využívají v různých předmětech. Na prvním stupni nechybí hrací koberce a počítače v některých třídách. Ve třídách 1.st. a části 2.st. byl vyměněn starý nábytek za nový – nastavitelné lavice a židle. Prostorné chodby slouží dětem v jejich volném čase o přestávkách – basketbalový koutek, žíněnky, ribstoly, ping-pongový koutek, gymbally, relaxační pytle. Vstupní prostor do školy slouží k pravidelným výstavám. Prostory školy zdobí hlavně práce žáků. K odpovědnosti za své zdraví jsou žáci vedeni nejen ve výuce, ale také v průběhu každoročních škol v přírodě, při společných sportovních akcích (lyžování, bruslení, plavání, turistika, cyklistika) a v rámci pravidelných Dnů zdraví, kde se formou praktických činností i besed dozvídají potřebné informace. 2. Pohoda sociálního prostředí Sociální klima se během uplynulých let výrazně zlepšilo (viz. výsledky SCIO – Mapa školy 2011). Každý třídní učitel se naučil vypracovávat plány třídního učitele, které jsou zaměřeny na konkrétní třídní kolektiv a snaží se řešit jeho aktuální problémy. 3. Pohoda organizačního prostředí Pro relaxaci dětí o přestávkách se podařilo vytvořit estetické a příjemné prostředí. Dětem je umožňováno nechávat si ve třídě některé pomůcky a učebnice. Osvědčila se spolupráce s MŠ formou edukativně – stimulačních skupin, kdy děti MŠ a jejich rodiče se formou hry seznamují s novým školním prostředím a pedagogy, kteří na prvním stupni vyučují. To vede k prokazatelně lepší adaptaci dětí v první třídě (návštěva žáků 1.tř. v MŠ – Co už umíme ze školy; návštěva MŠ v ZŠ – program pro předškoláky). MŠ pracuje již nyní podle principů ŠPZ; v současné době provádíme evaluaci a připravujeme program ŠPZ pro MŠ. Ve vyučování se většina učitelů snaží používat moderní organizační formy práce např. skupinové a projektové vyučování. Školní družina má propracovaný efektivní plán práce. Šikana se nevyskytuje ve velkém rozsahu, neboť je zavčas rozpoznána a řešena. K tomuto účelu využívá škola také pomoc pedagogicko-psychologické poradny. O zdravé výživě se děti učí v mnoha předmětech – toto téma je součástí výchovy ke zdraví, českého jazyka, přírodopisu, angličtiny, prvouky. Pravidelně se tomuto tématu věnuje čas i v rámci Dnů zdraví a pracovních činností, kdy mají děti možnost uvařit si zdravé pokrmy z ovoce a zeleniny. Dbá se na pitný režim dětí během vyučování. Součástí školy je moderní školní jídelna vybudovaná podle přísných norem EU. Děti mají možnosti si kromě obědů předplatit i svačinky, které připravují kuchařky a jejichž součástí jsou vždy ovoce a zelenina a mléčné výrobky. Děti vytvářejí v rámci projektů v jednotlivých předmětech svoje postery, které prezentují na nástěnkách školních prostor. Součástí školy je i sportovní areál, vybudovaný z bývalé školní zahrady. Budova základní školy se nachází v krásném prostředí místního parku, který je využíván k relaxaci a výuce. II. Zdravé učení 4. Smysluplnost Prostředí rodiny občas selhává; některé děti nežijí v podnětném prostředí a škola, i když se snaží ze všech sil, nedokáže rodinu ve výchově nahradit. Těmto dětem se škola snaží vytvořit takové podmínky, aby aspoň zde zažily pocit úspěchu. Děti si během celé školní docházky pod vedením třídních učitelů vytváří portfolia se svými pracemi. 5. Možnost výběru – přiměřenost Podařilo se vytvořit podmínky, jak pro děti talentované, tak pro děti s poruchami učení a chování. Všem je ve výuce věnována individuální péče. Žáci základní školy se lehce adaptují na požadavky středních škol a nemají velké problémy u přijímacích zkoušek. Žáci se specifickými poruchami mají v jednotlivých předmětech vypracované individuální plány výuky. Žáci mají možnost volby z několika povinně volitelných předmětů a nabídky zájmových kroužků (PC, pěvecký, dyslektický, Aj, VV, pohybový, florbal, keramika, mediální, taneční, fyzikální, hra na hudební nástroje). 6. Spoluúčast, spolupráce Skupinová práce je zařazována dle možností tříd, děti se učí spolupracovat, organizovat práci a hodnotit svou práci. Ve třídách se využívá netradičního rozmístění lavic při výuce a umožňují tak lepší komunikaci mezi dětmi a dospělými. Do činnosti školy se zapojují také rodiče. Nezastupitelnou roli ve vzájemné komunikaci hrají i neformální setkání na půdě školy, v rámci akcí typu Dny otevřených dveří, vánoční a velikonoční tvůrčí dílny, společné zájezdy rodičů, dětí a učitelů. Školská rada byla zřízena dle § 167 zákona č. 561/2004 Sb. dne 17.8.2005, je šestičlenná a ustavující zasedání se konalo dne 29.11.2005. Po uplynutí tříletého období se konaly na podzim roku 2008 nové volby členů školské rady, která pokračuje ve své pravidelné činnosti od listopadu roku 2008. Důležitá úloha proto patří občanskému sdružení Těšánek, které vzniklo z podnětu rodičů v červenci roku 2008 a úzce spolupracuje jak se základní školou, tak s mateřskou školou. Těšánek financuje některé aktivity školy – z jejich finančních darů bylo zakoupeno vybavení pro relaxační koutky (gymbally, relaxační pytle, trampolína aj.) K vybavení těchto prostor výrazně přispěly také finanční dary pana Koného, rodiče žáka 1.stupně. Žáci se podílí na řízení školy prostřednictvím školního parlamentu, který byl zřízen 1.9.2007. Zde dávají podněty a připomínky k životu a organizaci školy, navrhují a sami organizují své vlastní projekty. Žákovský parlament zahájil svoji aktivní činnost v září roku 2008 a velkou měrou se podílí na vnitřním životě školy, komunikuje pravidelně s vedením školy, vyjadřuje se k veškerému dění , spolupracuje s učiteli, místními neziskovými organizacemi a rodiči. Žákovský parlament má vlastní plán činnosti, každoročně hodnotí svoji zajímavou smysluplnou práci. Důležitou součástí činnosti ŽP je i charitativní činnost zaměřená na pomoc druhým. 7. Motivující hodnocení Motivující hodnocení využívají učitelé zvláště na prvním stupni ZŠ, kde jsou děti zvyklé na různé druhy pochvaly i v průběhu vyučování.Na II. stupni ZŠ se učitelé dohodli na jednotném postupu při hodnocení práce a chování žáka , s hodnotícími kritérii jsou žáci seznamováni vždy začátkem školního roku a mají možnost si je připomínat průběžně na třídních nástěnkách. III. Otevřené partnerství Škola je v současné době významným kulturním a vzdělávacím střediskem obce Těšany. Veřejnost vnímá, že má v obci moderní školu, která reflektuje na aktuální požadavky současné společnosti. Hlavními sociálními partnery školy jsou: ü Zřizovatel – OÚ Těšany ü Občanské sdružení Těšánek ü ZÚ Brno ü Centrum volného času Lužánky ü PPP Brno – pracoviště Židlochovice ü odbor sociální péče - pracoviště Židlochovice ü PdF MU Brno – katedra výchovy ke zdraví ü LF MU ü Středisko výchovné péče Help me ü Hasičský sbor regionu Brno a Židlochovice (Hasík) ü nezisková organizace - rodinné centrum Na Myšáku ü ZŠ a MŠ Borkovany, Moutnice, Telnice, Boleradice ü Základní a mateřská škola v Ruši (Slovinsko) V roce 2008 škola získala dotační příspěvek nadace ČEZ pro projekt „Odborné učebny – učebny pro život“ v hodnotě 1 300 000 Kč. Z této dotace byly modernizovány: vstupní vestibul školy, počítačová učebna, hudební multifunkční studio a vybudována keramická a rukodělná dílna. V roce 2011 získala škola dotaci Jihomoravského kraje – program „Individuální dotace“ v hodnotě 250 000 Kč, ze které byla financována rekonstrukce sborovny a 3 tříd na 1.stupni. Specifické aktivity na ZŠ Těšany: Základní škola ZŠ Těšany zavedla do své činnosti mnoho specifických aktivit, které ji odlišují od jiných základních škol. Patří mezi ně následující výčet činností které jsou uvedeny chronologicky od začátku po závěr školního roku. Konkrétní aktivity, které byly realizovány ve školním roce 2010/2011 jsou uvedeny v příloze č.1. ü Vítání prvňáčků ve spolupráci s MŠ ü Dny zdraví ü Sběrové akce (papíru 3krát/rok) ü Mikulášská nadílka žáků 9. ročníku ü Vánoční jarmark ü Den naruby ü Velikonoční jarmark ü Sportovní den, florbalové turnaje, Olympijský den ü Napříč školami, Za školou ü Ekopolis ü Recyklohraní ü Pracovní dílny pro děti a rodiče (keramika, pečení perníků aj.) ü Tradiční školy v přírodě od 1. – 9. roč. ü Dny otevřených dveří ü Vystoupení žáků 9.roč. spojený s rozloučením se školou Škola se také snaží o maximální zviditelnění její činnosti směrem k laické i odborné pedagogické veřejnosti, což realizuje následujícím způsobem: ü pravidelné příspěvky v místním tisku ü aktualizované webové stránky školy ü kniha o Těšanech ü almanach k 60. výročí školy ü příspěvky na mezinárodní konferenci PdF MU Brno “Škola a zdraví 21“ 2010, 2011 ü prezentace ZŠ na mezinárodní konferenci na Slovensku - XI. Dni hygieny dětí a mládeže, Dunajská Streda ü prezentace na semináři výchovy ke zdraví KALOKAGHATIE – Benešov 2010, 2011 ü prezentace spolupráce učitelů ZŠ a VŠ (PdF MU) v oblasti zdravovědných předmětu na celostátním semináři o výchově ke zdraví ü prezentace ZŠ při výuce budoucích učitelů a možnost realizace studentských projektů z didaktiky VkZ (letos např. projekt o infekčních nemocech – Tereza Váněová, Martin Nakládal) ü mezinárodní projekt ve Slovinsku – ZŠ a MŠ v Ruši 4. Formulace rámcových cílů a způsobů jejich řešení Na základě evaluace současného stavu byly definovány cíle a způsoby jejich řešení. Mezi cíle, které vyvstaly po kritickém zhodnocení předchozího období, především patří: 1. Zařazení témat podpory zdraví do ŠVP Myslíme si, že se nám již podařilo výrazně zlepšit pohodu prostředí, ať již věcného, organizačního či sociálního; učitelé se při své práci maximálně snaží naplňovat zásady zdravého učení a škola je také otevřena jak pro rodiče, tak pro další partnery. Na co bychom se tedy chtěli v oblasti zdraví více zaměřit je užší integrace témat podpory zdraví do našeho ŠVP. Tento cíl chceme realizovat ještě užší spoluprací s PdF MU – Katedrou VKZ, jejíž členové jsou specialisty v jednotlivých oblastech. Chceme se zaměřit především na tato témata: první pomoc, prevence poruch příjmu potravy a nové fenomény v prevenci sociálně patologických jevů – nealkoholové závislosti, kyberšikana a sexuální výchova. Jsme pilotní školou, na které bude ve školním roce 2011/2012 realizován celoroční projekt první pomoci, v němž budou edukováni jak žáci, tak pedagogové naší školy a problematika první pomoci bude integrována do všech předmětů (viz. příloha č.3). Umožníme také studentům katedry VkZ realizovat projekty vytvořené v rámci jejich studia – v předmětu Didaktika VkZ. 2. Další vzdělávání pedagogických pracovníků v těchto oblastech: ü rozšiřování znalostí a dovedností v projektu Zdravá škola – především seminářem „Učíme se navzájem“ ü moderní metody a formy výuky, projektová výuka ü didaktické dovednosti ü komunikace s žákem, kolegou, rodiči a širokou veřejností navrhované způsoby řešení: akreditované semináře, sebevzdělávání, práce třídního učitele, předávání zkušeností mezi pedagogy, vytvoření metodické rady – týmová spolupráce, samostudium 3. Zdokonalování práce třídního učitele navrhované způsoby řešení: akreditované semináře, sebevzdělávání, práce třídního učitele, předávání zkušeností mezi pedagogy, samostudium 4. Zaměření se více na zdraví učitelů navrhované způsoby řešení: semináře, společné relaxační výjezdy 5. Péče o talentované žáky a vytvářet jim co nejlepší podmínky ke vzdělávání navrhované způsoby řešení: úprava rozvrhu, spolupráce s pedagogicko - psychologickou poradnou, vzdělávání pedagogů, nové metody práce 6. Rozvoj spolupráce s rodiči, zavedení speciálních vzdělávacích schůzek pro rodiče navrhované způsoby řešení: besedy a semináře pro rodiče 7. Rozvoj osobnosti žáka navrhované způsoby řešení: individuální přístup, výukové programy pro žáky, spolupráce s rodiči, spolupráce s pedagogicko – psychologickou poradnou 8. Vybudování učebny VkZ navrhované způsoby řešení: úprava a přizpůsobení místnosti k volnější a otevřené výuce VkZ Cíle budou plněny následující 4 roky. Zda jsou cíle plněny dle harmonogramu, bude hodnoceno několika způsoby: ü dotazníky pro děti, rodiče a učitele (pilíře projektu) ü sociometrie - třída ü diskuse pedagogů o efektivitě projektu ü individuální pohovory se žáky a rodiči ü prezentace školy směrem k veřejnosti ü pracovní setkání – využití námětů a zkušeností získaných v seminářích ü průběžné hodnocení práce třídních učitelů v jednotlivých ročnících ü komunikace s veřejností prostřednictvím tisku ü monitorování životního stylu žáků a jeho změn Závěr Problematika podpory zdraví je aktuálním tématem doby. Dlouholetou praxí obou koordinátorek projektu bylo ověřeno, že zásady a pilíře ŠPZ mají svůj nezastupitelný význam v organizaci a chodu školy, která se je rozhodne naplňovat. Vypracováním našeho projektu podpory zdraví – Zdraví pro život- chceme přispět k rozšíření sítě Zdravých škol o další originální venkovskou základní školu v Jihomoravském kraji. koordinátorky projektu Mgr. Helena Skolková PhDr.Jitka Reissmannová Ph.D. Přílohy: 1. Plán práce ve školním roce 2010/2011 2. Obsah Dnů zdraví ve školním roce 2010/2011 3. Projekt první pomoci 4. Fotodokumentace Příloha č. 1: Plán práce ve školním roce 2010/2011 ZÁŘÍ 1. Zahájení školního roku 2. Divadlo Polárka – 1.stupeň (2.-5.třída) 3. Divadelní představení – Tetiny - MŠ 4. Ukázková hodina M, Čj v 1. třídě – pro rodiče 5. Sport – reprezentace 6.- 9. ročník- fotbal Šlapanice 6. Zájmové kroužky – informační schůzka pro rodiče 7. Dýňohrátky - ŠD 8. Zahájení činnosti žákovského parlamentu 9. Drakiáda – akce ŠD s MŠ a o.s.Těšánek 10. Výběr volitelných předmětů pro žáky II. stupně – zahájení vyučování ŘÍJEN 1.Volba povolání – Úřad práce 9.ročník 2. Návštěva 1.tř. v MŠ – Co už umíme ze školy… 3. Vytrvalostní běh, 4.- 9. ročník, Želešice 4. Výstava dětských prací z přírodnin 5. Otevřené hodiny pro rodiče prvňáčků 6. Bramboriáda - ŠD 7. Zájmové kroužky – zahájení činnosti 8. Kompásek – preventivní program pro 1.stupeň 9. Sběrová akce – organizuje žákovský parlament 10. Keramika pro dospělé – kurz 11. Příprava na přijímací zkoušky- zahájení pravidelné přípravy LISTOPAD 1. Etické dílny,7.-9.ročník, programy pro jednotlivé třídy 2. Klima třídy 2.,6. a 7. ročník – pod vedením lektorky (PPP) 3. Třídní schůzky s besedou pro rodiče – „rizikové projevy chování“ + volba povolání- lektorka PPP 4. Dramatický kroužek – nácvik pohádky pro rodinné centrum, lampióny, Putování za pohádkou 5. Den pro zdraví v ZŠ a MŠ s bohatým programem – projektový den 6. Florbal – postupové turnaje – okrskové a okresní kola (dívky a hoši 6.+7. a 8.+9.roč.) 7. Orion Florbal Cup 2010 (Těšany, Mokrá) 8. Příprava na vánoční akce 9. Šplh, 6. – 9. ročník, Židlochovice 10. Příprava na přijímací zkoušky „nanečisto“ 11. Vystoupení žáků ZŠ Těšany na vídeňské radnici v rámci mezinárodního projektu EU (jako jediná škola v ČR) PROSINEC 1. Zahájení plaveckého výcviku pro 2.až 5.ročník 2. Mikulášská nadílka - ŽP, ZŠ+ MŠ 3. Vánoční strom, pečení perníčků 4. Školní kolo dějepisné olympiády a olympiády z českého jazyka, II. stupeň 5. Sport – vánoční laťka (šplh – Židlochovice, skok vysoký – Tišnov) 6. Návštěva divadelního představení v angličtině 7. – 9. ročník, Brno 7. Akce pro rodiče a veřejnost – Vánoční zpívání – kulturní vystoupení, prezentace činnosti školy a zájmových kroužků 8. Vánoční jarmark výtvarného kroužku a keramického kroužku 9. Florbal – okrskové kolo Orion Florbal Cup 2010 (hoši 8.+9.roč. – Mokrá) 10. Divadlo Polárka 8. a 9.ročník 11. Vánoční besídky ve třídách, Vánoce ve ŠD LEDEN 1. Den otevřených dveří – s organizací pomáhá ŽP – keramická a rukodělná dílna 2. Návštěva MŠ v ZŠ, program pro předškoláky 3. Slavnostní novoroční koncert v kostele sv. Barnabáše 4. Multiprojekce kino Scala- zeměpis (ČR – země známá, neznámá 6. a 7.ročník) 5. Kompásek – preventivní program pro I.stupeň 6. Sbírka na Fond ohrožených dětí a DD Lila Otnice – ŽP,žáci,pedagogové 7. Naše obec, pověsti, významné budovy- výstava prací ve vestibulu školy, ŠD 8. Dramatický kroužek – vystoupení s pohádkou v Domě pro seniory v Sokolnicích 9. Projekt elektrárny – 9.ročník, prezentace 10. Akce bruslení ve spolupráci se ZŠ Borkovany 11. Třídní schůzky 12. Zapojení do celonárodní soutěže – seznam Najdi tam co neznáš.cz – žáci 8. ročníku 13. Zápis dětí do I.třídy – pohádkový program – podílí se žáci a pedagogové – příprava 14. Florbal – okrskové kolo v Těšanech – Orion Florbal Cup 2010 (dívky 6.-9.třída) 15. Představení divadélka Hradec Králové 16. Závazné přihlášky dětí + smlouva s rekreačním střediskem v Zubří – I.stupeň ÚNOR 1. Zápis dětí do 1. ročníku – s org. pomáhá ŽP 4. Jednodenní výjezd na lyže pro lyžující žáky - Vysočina 5. Svátek Valentýna – 1.-5. ročník – projektový den 6. Masopust ve ŠD 7. Maškarní karneval MŠ – pro všechny těšanské děti 8. Mýty a legendy české historie – 4.-9.ročník – divadelní představení ve škole - historie 9. Školní kolo recitační soutěže - příprava 10. Školní kolo konverzace v angličtině 11. Napříč školou – příprava projektu 12. Matematická soutěž „Klokánek“ 13. Akce bruslení – ve spolupráci se ZŠ Borkovany 14. Hasík – 2. a 6.ročník – preventivní akce 15. Masopust ve ŠD 16. Preventivní program Kompásek – 3., 4., 5.ročník – vede lektorka 17. Školní kolo zeměpisné olympiády 18. Pythagoriáda – 6. a 7.ročník – matematická soutěž 19. Sportovní akce pro II. stupeň – bruslení 20. Hele lidi – Slepíši – život s handikapem – preventivní program BŘEZEN 1. Školní kolo recitační soutěže I. stupeň a II. stupeň 2. Matematická olympiáda 3. Den naruby - Den učitelů – projektový den 4. Slavnosti Slabikáře 1. ročník – otevřená hodina pro rodiče 6. Dopravní výchova I. stupeň 7. Otloukej se píšťaličko – velikonoční tradice , I. stupeň a ŠD 8. Těšanská kovárna – exkurze – v rámci vlastivědy a prvouky 10. Sport – halová kopaná – II.stupeň, okrsek Židlochovice 13. Sport -basketbal , II.stupeň, Židlochovice 14. Sport- gymnastika , 7. ročník, Židlochovice 15. Literární soutěž dle nabídky – březen Měsíc knihy 17. Požární ochrana očima dětí – výtvarná soutěž 18. Florbalová soutěž pro okolní školy - Chlapci 1.-5.ročník 19. Příprava na Velikonoce ve ŠD 20. Etické dílny – tematicky zaměřené pro 7.,8.,9.ročník – pod vedením lektorky 21. Velikonoční dílny pro rodiče a děti – společná akce ZŠ a MŠ 22. Zájezd pro rodiče a děti do termálních lázní Laa – ZŠ,MŠ, sdružení 23. Exkurze – muzeum knih, Žďár nad Sázavou-projekt Písmo, historie a literatura, II. stupeň DUBEN 1. Návštěva třídních schůzek v okolních obcích a prezentace školy 2. Dopravní výchova, I. stupeň 3. Akce ke Dni Země – Jak třídit odpad - výstavka, Plastohrátky ve spolupráci s rodinným centrem 4. Den otevřených dveří – pro rodiče žáků 5. ročníku z okolních obcí 6. Zeměpis – multiprojekce – planeta Země 3000 – Čína – země draka, 8.,9. ročník 8.Mokerská laťka, II. stupeň, Mokrá – soutěž ve skoku vysokém 9. Putování za výtvarným uměním -výstava 10. Vítání občánků – ve spolupráci s obcí Těšany 11. Návštěva divadla Bolka Polívky, Brno – I. stupeň 12. Slet čarodějnic - ŠD, MŠ 13. Účast ve výtvarných soutěžích dle nabídky 14. Sportovní den pro děti okolních škol 15. Minifotbal Šlapanice – 6. - 9.ročník KVĚTEN 1. Preventan-cup vybíjená – pro žáky I. stupně 2. Školy v přírodě pro I.a II. stupeň se zaměřením na zdravý životní styl 3. Oslava dne matek – rukodělné práce pro maminky 4. Dopravní výchova ve ŠD 5.Projektový den pro děti z okolních škol – Za školou a napříč školami, I. stupeň 6. Výstava výtvarných prací a projektů pro veřejnost- Den otevřených dveří 7. Malování na chodníku, MŠ, ŠD, I. stupeň 8. Minifotbal chlapci, Šlapanice 9. Pohár rozhlasu – atletika, 6.+7.ročník, Přísnotice ČERVEN 1. Den dětí – program pro žáky I. a II. stupně, společná akce školy a místních sdružení 2. Sportovní olympiáda – Nikolčice, MŠ 3. Návštěva filmového představení Velké Němčice, I. stupeň 4. Těšanský mixér- florbalová soutěž 5. Projektové vyučování, práce v terénu a prezentace prací žáků 9. ročníku 6. Příprava programu na rozloučení se školou – 9. ročník 7. Vyhodnocení činnosti ŽP- přijetí nejlepších žáků u pana starosty 8. Pasování předškoláků na prvňáčky – slavnostní odpoledne na OU Těšany 9. Slavnostní zakončení školního roku – prvňáčci deváťákům a deváťáci se loučí se spolužáky 10.Závěrečné exkurze 11. Výlet ŠD – Hurá na prázdniny – Krumvíř 12. Sluníčkový den – oslava dne dětí ve spolupráci s rod. centrem Na Myšáku Na sestavení celoročním plánu akcí se podílel pedagogický sbor Základní školy Těšany. Příloha č. 2: Obsah Dnů zdraví ve školním roce 2010/2011 Příloha č. 3. Projekt první pomoci Školní vzdělávací program Mozaika ZŠ Těšany a první pomoc Pedagogové ZŠ Těšany se rozhodli, že se v následujících letech chtějí více zaměřit na problematiku první pomoci a ochranu člověka za mimořádných situací. K tomu by měl přispět projekt, který vytvořila, pro ZŠ Těšany, Katedra VkZ PdF MU a projekt Mgr. Moniky Štrejbarové. Škola má již v některých předmětech první pomoc zařazenu – např. v přírodopise, chemii, tělesné výchově; chce se ale pokusit implementovat tuto problematiku do všech předmětů, které jsou na škole vyučovány – od českého jazyka, přes VV a HV. Implementace bude probíhat postupně – začneme nejdříve s implementací do Čj a VkZ a následně do ostatních předmětů. Dojde také k proškolení všech pedagogů v oblasti PP. Níže předkládáme některé možné implementace problematiky PP do jednotlivých předmětů: v Jazyk a jazyková komunikace v Český jazyk a literatura: Možné implementace Ø příručka první pomoci jako povinná četba – lze využít například materiály pro děti od ČČK, práce s textem Ø nácvik naslouchání – situace: komunikace zraněný – zachránce (zachránce naslouchá zraněnému, zachránce – dispečer (scénky, zachránce naslouchá dispečerovi), naslouchání učiteli – vysvětlování, zadávání úkolů Ø mluvený projev – nácvik aktivace IZS (telefonování), rozhovor zraněný – zachránce, rozhovor zachránce - dispečer Ø vypravování – Co se stalo? Jak ses zachoval? Ø využití fotografií, videa, filmu – situace PP – mimojazykové prostředky (mimika a gesta postižených a zachránců) – lze využít obrázky v příručkách první pomoci, fotografie z webu zdrsemu Ø využití klíčových slov PP – jejich význam, stavba slova, slovní druhy Ø větný rozbor – využití příručky PP Ø referát – mluvený projev: témata pp Ø vytvoření časopisu/příručky/knihy pp v Cizí jazyk Možné implementace Ø práce s literaturou – příručka PP v originále, práce s textem – slovní zásoba, četba, stavba věty Ø nácvik situací – nácvik telefonování s dispečerem, rozhovor s postiženým – zjistit, co se stalo, jak se cítí, nácvik situací první pomoci – komunikace se spoluzachráncem v Matematika a její aplikace Možné implementace Ø situace PP – nácvik - odhady vzdálenosti, orientace v prostoru a čase, algoritmus postupu Ø procenta popálených částí těla Ø poměry v resuscitaci Ø práce s grafy, tabulky – vztahující se k PP Ø nákresy a schémata PP Ø využití slovních úloh v Informační a komunikační technologie Možné implementace Ø vyhledávání informací – webové stránky s PP Ø tvorba prezentací s problematikou PP Ø tvorba webových stránek s problematikou P Ø vytvoření časopisu/příručky/knihy PP Ø bezpečnost práce v Člověk a jeho svět Možné implementace Ø orientace v místě bydliště, navigace – nutné pro včasný příjezd ZZS Ø vyprávění o situacích, kdy někdo potřeboval první pomoc Ø zaměstnání rodičů - záchranář, lékař, zdravotní sestra Ø čas jako významný činitel při poskytování první pomoci Ø seřazení dějů po sobě jdoucích (kartičky se situacemi první pomoci) Ø první pomoc při otravách – rostlinami, houbami, poranění zvířetem, otrava plyny Ø první pomoc při mimořádných situacích v Člověk a společnost Možné implementace Ø z hlediska vzdělávacího oborou Dějepis lze pro výuku první pomoci zahrnout témata jako historie Červeného kříže a poskytování první pomoci ve válkách Ø zdůraznění morální a právní povinnosti poskytnout první pomoc Ø význam spolupráce a solidarity Ø vhodná komunikace v krizových situacích Ø situace první pomoci využít k diagnostice prožívání, vlastností, předsudků, strachů, využít např. modelové situace – první pomoc poskytovaná kamarádovi a bezdomovci Ø povinnost poskytnout první pomoc, trest za neposkytnutí v Člověk a příroda · v modelových situacích Možné implementace Ø bezpečnost práce Ø využití různých fyzikálních procesů, veličin, zákonů při zranění a první pomoci – měření krevního tlaku, krvácení a jeho zástava (tlakové body, jak funguje tlakový obvaz a škrtidlo, zvednutí končetiny, vliv gravitace), pády z výšek, působení síly na kost - zlomenina, popáleniny a omrzliny (vliv tepla a chladu, tření), využívání různých druhů polohování (polosed, protišoková poloha) Ø mechanismy úrazů, pád na vodní hladinu, skoky do vody – úrazy o dno, kosti jako páky Ø reflexní vesta – odraz Ø princip tonutí, princip masáže srdce a umělého dýchání, působení tlaku při Heimlichově manévru, tepelné ztráty – vliv větru, sálání, vedení, vlhkost vzduchu, třes, transport zraněných – síla, pneumotorax Ø úrazy elektrickým proudem, ochrana proti zasažení bleskem Ø ochrana člověka za mimořádných situací Ø riziko kontaminace vody a vzduchu Ø první pomoc při otravě, vlastnosti vody – první pomoc při opaření, dehydratace - rehydratační roztok Ø funkce kyslíku a cukru v těle Ø požití a potřísnění chemickou látkou (kyseliny, louhy) – první pomoc Ø jedovaté látky a bezpečnost práce s nimi Ø otrava alkoholem a drogami – první pomoc Ø diabetický záchvat – první pomoc Ø první pomoc u poškození jednotlivých orgánových soustav Ø význam desinfekce a sterilního krytí Ø první pomoc při otravě houbami a rostlinami Ø léčivé rostliny Ø poranění zvířaty a první pomoc – uštknutí, pokousání, přisátí klíštěte, alergická reakce po vpichu Ø orientace v přírodě Ø využití orientačních bodů při aktivaci IZS Ø využití přírodních útvarů k ochraně v přírodě při bouřce Ø transport zraněných v přírodě v Umění a kultura Možné implementace Ø nácvik tempa, rytmizace – pro nácvik rytmu masáže srdce se doporučuje využít rytmu písně „Rolničky rolničky“ a „Skákal pes“ Ø tvorba příručky první pomoci – zpracovat text a ilustrovat Ø využití obrazů v příručkách a nástěnných mapách první pomocí, Ø tvorba plakátů s problematikou první pomoci – využití různých materiálů a barev Ø vymyšlení písně s problematikou první pomoci, Ø signály ohlašující mimořádnou situaci Ø tvorba comicsu s problematikou PP Ø využití fotografie z novin a časopisů s problematikou první pomoci Ø reklama – propagace účasti na kurzu první pomoci Ø výroba pomůcek – záložky do knih, tabulky s postupy PP pro mladší spolužáky v Doplňující vzdělávací obor Dramatická výchova Možné implementace Ø dramatická výchova je ideální obor, ve kterém jde využít dramatizaci a různé situace první pomoci; žáci a studenti si vyzkouší roli postiženého i zachránce, prožijí pocity spojené s rolí – postižený, zachránce, reflektují pocity, vědomosti a dovednosti v Průřezová témata · Osobnostní a sociální výchova Možné implementace Průřezové téma „Osobnostní a sociální výchova“ je dle našeho názoru ideálním předmětem, ve kterém lze se žáky diskutovat o etických a morálních aspektech první pomoci. Rozvoj komunikačních kompetencí a spolupráce jsou klíčové v poskytování první pomoci, proto je důležité tyto dovednosti neustále aktivně a vědomě rozvíjet. Nutné je také vést žáky k tomu, že někdy je nutné převzít vedoucí funkci a někdy se podřídit a neprosazovat se - v první pomoci je důležitá role zachránce, který převezme vůdčí roli a také spoluzachránců, kteří jsou schopni spolupráce a aktivního naslouchání. · Výchova demokratického občana Možné implementace V rámci průřezového tématu by měl pedagog žákům zdůraznit povinnost každého občana poskytnout první pomoc. · Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech Možné implementace Ø seznámit žáky s organizací Červeného kříže jako mezinárodní organizace Ø využít občanů - hrdinů – děti a dospělých z celého světa, kteří někoho zachránili Ø zdůraznit problematiku první pomoci u menšin – někdy strach, obava z nemocí, problém komunikace, každý je člověk a chce žít Ø zdraví jako celosvětová hodnota · Multikulturní výchova Možné implementace Ø vést žáky/studenty k tomu, že každý je především člověk, který v případě zranění (nemoci) trpí stejně jako já, má rodinu a kamarády, kteří si přejí, aby žil Ø zdůraznit význam znalosti cizího jazyka – pojedu do zahraničí, dojde ke zranění/nehodě – potřebuji pomoc · Environmentální výchova Možné implementace Ø rozvoj odpovědnosti a angažovanosti, vnímavosti k přírodě – potažmo k lidem kolem Ø ekologické katastrofy a jejich dopad na člověka - ochrana člověka za mimořádných situací · Mediální výchova Možné implementace Ø využití internetu – pořady s tématikou první pomoci: 112, Než přijede záchranka, zpravodajství (zprávy o poskytnutí/neposkytnutí PP) Ø počítačová hra a hodnota lidského života Ø mediální kroužek - problematika první pomoci (anketa mezi občany), natočení dokumentu, reklamy Klíčovými kompetencemi vztahujícími se k ochraně člověka za mimořádných situací a potažmo k první pomoci se zabývá občanské sdružení JAK? V projektu NAPLNO. Více informací lze nalézt na http://naplno.osjak.cz/.