ZÁKLADY SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ Mgr. Alena Franková alena.frankova@seznam.cz 68963@mail.muni.cz frankova@ped.muni.cz POŽADAVKY KE ZKOUŠCE: ØDocházka - 80% účast na semináři. 1. ØZpracování seminární práce - v rozsahu min. 1 A4, do 18.5.2012. ¢ Studenti sociálně pedagogického asistentství – termín odevzdání seminární práce do 6.4.2012. Ø ØPísemná zkouška - k úspěšnému ukončení musí být 75% správných odpovědí ZÁKLADNÍ LITERATURA: ØBARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. Brno: MU, 2004. ISBN 80-210-3813-3. Ø ØBARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení. In: PIPEKOVÁ, J. a kol.: Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0. DOPLŇUJÍCÍ LITERATURA ØBARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch učení. Brno: MU, 2005. ISBN 80-210-3882-5. Ø ØZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. 10 vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7 OKRUHY KE ZKOUŠCE I KE KOLOKVIU ¢1. Definice specifických poruch učení. ¢2. Charakteristika jednotlivých poruch učení. ¢3. Příčiny (etiologie) SPU. ¢4. Projevy SPU, prevence SPU. ¢5. Charakteristika lehké mozkové dysfunkce ¢ (LMD), poruchy pozornosti (ADD) a poruchy ¢ pozornosti s hyperaktivitou (ADHD). ¢6. Příznaky, projevy LMD (ADD, ADHD). ¢7. Deficity dílčích funkcí, screening SPU. ¢8. Depistáž SPU, explorace (pozorování, rozbor ¢ prací žáků) v běžné třídě ZŠ. Školní dotazník. OKRUHY KE ZKOUŠCE I KOLOKVIU: ¢9. Diagnostika SPU, diagnostické metody. ¢10. Vzdělávání žáků se SPU ve školství v ČR. ¢11. Legislativa týkající se SPU. ¢12. Hodnocení a klasifikace žáků se SPU. ¢13. Vzdělávání žáků se SPU v běžné třídě ZŠ. ¢14. Osobnostní specifika osob se SPU (city, volní ¢ vlastnosti, vyjadřování, socializace). ¢15. Základní informace o reedukaci SPU.