Internetové poradenství Úvod do internetového poradenství • Internetové poradenství (IP) – poradenská služba klientům, kteří se ocitli v situaci, pro jejíž řešení vyhledávají pomoc odborníků prostřednictvím internetu a zároveň nechtějí nebo nemohou komunikovat s odborníkem telefonicky či osobně. • •Dělení IP 1.Pasivní IP – výzor webových stránek poradenských institucí, poskytnuté informace 2.Aktivní IP – podle způsobu komunikace 1.Prostřednictvím e-mailu 2.Prostřednictvím písemného chatu 3.Prostřednictvím audiochatu (např. Skype) 4.Prostřednictvím videochatu Základní principy IP (maily) •Anonymita •Asynchronní komunikace – garance doby odpovědi •Vysoká dostupnost, disponibilita, nízkoprahovost •Nezávaznost •Určitá požadovaná technická úroveň •Princip trvanlivosti odpovědi – možnost vracení se klienta k odpovědi, větší důraz na to aby odpověď obstála i po čase, může být konzultována s dalšími lidmi v okolí, … Hranice internetového poradenství •Internetové poradenství nemůže: • •Nahrazovat klasickou psychoterapii •Provádět diagnostiku klientova problému •Interpretovat situaci (objasňovat, vykládat zdroje a příčiny problémů klienta) •Poskytovat „zaručené a univerzální rady“ •Být „důvěrným přítelem klienta“ a nahrazovat jeho přirozené prostředí •Manipulovat klienta k rozhodnutí •Navazovat klienta na organizaci a jí poskytovanou službu • (zdroj L. Ptáček) • Možnosti internetového poradenství •Internetové poradenství může: •Poskytnout emoční podporu klientovi (pochopení, povzbuzení, ocenění a další) •Legalizovat jeho pocity a prožívání •Může být dobrým prvokontaktem (díky němu může klient získat důvěru a rozhodnout se pro další jiná řešení) •Poskytnout ověřené informace •Nabízet různé varianty řešení problémů a potíží, rozšiřovat pohled na danou věc •Poskytnout důvěru a anonymitu, bezpečný kontakt •Zplnomocňovat klienta k tomu, aby aktivně řešil svoji situaci •Doprovázet klienta • •(zdroj L. Ptáček) Fáze procesu práce s mailovým kontaktem 1. přijetí elektronické pošty 2.vyhledávání klienta v předchozích kontaktech 3.zjišťování zakázky 4.formulace odpovědi 5.porovnání s jinými maily, inspirace 6.konzultace s kolegou 7.odeslání odpovědi Struktura e-mailové odpovědi •Má čtyři základní části: • 1.Pozdrav a oslovení klienta 2.Úvodní text = sumarizace dotazu – nástroj jak eliminovat, že se s klientem úplně minu 3.Vysvětlující a komentující text – jiné možnosti, rozšíření obzorů, návrh jiného kontaktu (pokud je třeba) 4.Zakončení odpovědi – vyslání na cestu Typologie e-mailů v IP •Informativní e-mail •Testovací e-mail •Zneužívající e-mail •Naléhavý e-mail •Poradenský e-mail