Pedagogické poradenství ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, poradenství ve vztahu k sociální práci, k intervenci mindmap_Porucha_chovani.jpg INTERVENCE Rizika vývoje poruchy chování z perspektivy WHO, 2001 – kvality života, inkluzivních přístupů •biologické faktory nepředurčují vývoj chování v jasné a neměnné linii, •jsou to kvalita sociálního prostředí, sociálních vztahů a individuální postoje, sebedůvěra a kompetence, které určují, zda se rizika v osobnostní rovině jedince rozvinou v poruchu chování • • • • klíčová osoba absence negativní vzor odmítání vylučování z přirozených sociálních sítí neúspěch ve škole záškoláctví rizika nadání snížená odolnost stresový faktor emocionální disbalance patologické vzorce chování konflikt historických a aktuálních socializačních požadavků chudoba zanedbání patologické chování rodičů odmítání střídání škol sociální nestabilita Triáda ve vývoji chování dětí s poruchami chování zkušenost osobnost sociální vlivy Inkluzivní koncept poradenství 5 Odlišnost dítěte Konflikt v přístupech k intervenci Proces intervence PROVÁZENÍ PORADENSTVÍ DIAGNOSTIKA INTERVENCE Strategie intervence v etopedii Poskytovatel Příjemce dialogicko-kooperativní vztah Poznání chování dítěte Sebepoznání Aktivní přístup Vnímání odlišnosti 3P strategie 9 Opatření při malé efektivitě intervence •Nevhodné chování přetrvává je potřeba: •Rediagnostikovat strategie, dovednosti, kompetnce cílové osoby •Posílit motivaci •- procházet stejnou intervencí častěji a s větší intenzitou (např. pětkrát týdně místo třikrát týdně); • - silnější, intenzivnější intervenci; • změnu místa (srov. Gresham, 1989, Vojtová, 2004). •