Principy a zásady 1 PP_2011 PdF_Voj 2 1.individualizace – individuální přístup bez stereotypů a předsudků, uznání klientovy jedinečnosti 2.prožívání– prostor pro + i − emoce, hranice emočních reakcí 3.akceptace – vnímat cílovou osobu takovou, jaká je, podporovat sebeuvědomění (vědomí vlastní hodnoty a důstojnosti) 4.nehodnotící postoj – zachovávat vnitřní neutralitu, nehodnotit osobnost (pouze jeho jednání, postoje), nemoralizovat 5.sebeurčení – respektovat právo jedince svobodně se rozhodovat 6.diskrétnost – důvěrnost sdělení je základním závazkem poradce a právem klienta (ač není absolutní), ale i základem efektivní práce s klientem 7.aktivace dítěte – nabídka řešení, nesmí být návody a příkazy Ò 3 Posilujeme schopnost uvědoměle se rozhodnout a zvolit cestu řešení vlastního problému. 5 orientace zásah plánování nabídka možností podpora v rozhodování posilování osobnosti aktualizace potencialit osobnosti, uvědomělé rozhodování volba cesty řešení vlastního problému Cíl – sebepodpora, strategie sebeposilování. 6 AKTIVNÍ postoj potřebné osoby – chce, hledá, zvažuje VEDENÍ PŘÍPADU ÒCílem vedení je: Òaktivizace jedince, Òmobilizace jeho participaci na řešení svého problému. Ò ÒProstředkem: ÒZáznamy o vedení minimálně 4 domény 8 obsahují 9 10 11 emoce, socializace, kognice a ÒPoradce nesmí podlehnout úmyslu přesvědčit příjemce o svém vlastním řešení, musí mu nechat svobodu pro vyhledávání a rozhodování o vlastní cestě. 12