SP4MP_ETPP Specializace: E Metody a poradenství v etopedii Přednášející: · doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. 17410@mail.muni.cz Konzultace: v konzultačních hodinách, via e-mail (osobní domluva) Anotace kurzu Cílem předmětu je seznámit studenty s pedagogickým poradenstvím ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie; se základními strategiemi speciálněpedagogického poradenství specificky zaměřeným na jedince s poruchami chování (s rizikem poruch chování). Po úspěšném absolvování bude student umět vést diagnostický rozhovor, aplikovat metody speciálněpedagogické diagnostiky poruch chování, bude znát ucelený poradenský systém, bude umět tvořit diagnostické záznamy. Osnova kurzu · Pedagogické poradenství ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, poradenství ve vztahu k sociální práci, k intervenci · Systém poradenského procesu, ucelený poradenský systém – interní, externí PS · Principy, zásady, etika poradenství · Poradenství rodičům, práce s rodinou · Poradenství ve školním prostředí – škola, pracovníci, žák, žáci · Komunikace jako specifický nástroj poradenství · Mediace v poradenství · Poradenský rozhovor, záznam poradenského rozhovoru · Poradenská témata · Diagnostika speciálního pedagoga se zaměřením na poruchy chování, identifikace cílů intervence, dlouhodobé cíle intervence, škálování · Krizové poradenství · Specializované poradenství hodnocení problémového chování · Metody poradenské práce – školní poradenství, specializované poradenství, DOV, videotrénink · Vedení případu · Individuální plán, vyhodnocování a poradenský efekt individuálního plánu Literatura ŠPATENKOVÁ, N. Krizová intervence pro praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2004. 197 s. ISBN 80-247-0586-9. VODÁČKOVÁ, D. (ed.). Krizová intervence. 1. vyd. Praha: Portál, 2002. 543 s. ISBN 80-7178-696-9. VOJTOVÁ, V. Poradenství v rámci školy. In: VÍTKOVÁ, M. Otázky speciálně pedagogického poradenství, 1.vyd. MSD, Brno, 2003. s.176 – 182. ISBN 80-86633-23-3 VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: MSD, 2010 ISBN 978-80-210-5159-1 JŮN, H. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Praha: Portál, s.r.o 2010. ISBN: 978-80-7367-590-5. Šauerová, Markéta, Projekty osobnostního rozvoje v nestandardních výchovných podmínkách 1. vyd. Praha : Vysoká škola tělesné výchovy a sportu Palestra : European Science and Art Publishing, 2011. -- 161 s. : il. ISBN 978-80-904815-5-8 Musilová, Marcela. Pedagogická diagnostika : teorie a její reflexe v praxi / Marcela Musilová. -- 1. vyd. -- Olomouc : Musil Jiří - Psychologická a výchovná poradna, 2011 ISBN 978-80-904822-3-4 (brož.) Navrátil, Pavel. Reflexivita v posuzování životní situace klientek a klientů sociální práce / Pavel Navrátil, Radka Janebová ...[aj.]. -- 1. vyd. -- Hradec Králové : Gaudeamus, 2010. ISBN 978-80-7435-038-2 (brož.) Prokopová, Jiřina. I rodiče by měli dělat chyby / Jiřina Prokopová. -- 1. vyd. -- Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-766-4 (brož.) Recknagel, Marion. Jak komunikovat chytře : tipy a triky pro zvládání obtížných rozhovorů / Marion Recknagel. -- 1. vyd. -- Praha : Grada Publishing, 2012 ISBN 978-80-247-4022-5 (brož.) Výstupy kurzu jsou: (1) zpráva ze stáže v poradenském zařízení (2) zpracování a prezentace odborného tématu – zadání tématu a termínu v prvním semináři (3) písemný rozbor případu (4) zkouška Diskuse V IS máte aplikaci DISKUSE, kde v předmětovém fóru můžete projednávat se svými spolužáky problémy spojené s daným předmětem (Př. ptát se spolužáků, co se dělo na přednášce, na které jste chyběli; ujasňovat si různé nejasnosti spojené s předmětem; ale i diskutovat o odborných otázkách etopedie).