Oblasti diagnostiky – obecně ¨ Budou se lišit vzhledem k věku, zdravotnímu postižení nebo znevýhodnění a sledovanému problému ¨ Součástí je OA a RA ¨ Školní výkon a další údaje ze škole (prospěch, kvalita domácí přípravy, osobní charakteristika ad.) ¨ Informace od rodičů (pohled rodičů na problém) ¨ Diagnostika obecných schopností (úroveň rozumových schopností – většinou psycholog) ¨ Diagnostika speciálních schopností – za konkrétním účelem (verbální schopnosti, cizojazyčné schopnosti, technické, umělecké, psychomotorické apod.) ¨ Diagnostika osobnosti (postihuje určité vlastnosti) ¨ Diagnostika zájmů a motivace ke studiu (především u volby povolání) ¨ ŠZ, SPU, ADD, ADHD Postup ¨ Proč přišli žádat o pomoc? (vymezení problému) ¨ Úvodní rozhovor: RA, OA, popis problému. ¨ Pracovní hypotéza: na co se zaměřit, volba metod šetření. ¨ Diagnostika (pedagogická, psychologická): navázání kontaktu, úkolové činnosti nebo pozorování, vyhodnocení, určení diagnózy, perspektiva, návrh opatření a intervence. ¨ Závěr: sdělení, návrh postupu, dohoda na postupu. Poradenský rozhovor - faktor komunikace ¨ Vyjednávání při konfliktech, problémech ¨ Společné vzájemné přibližování klienta a terapeuta. ¨ Společné přibližování k řešení problému. ¨ Otevřená situace. ¨ Poradce • vyjadřuje předběžné pochopení problému • nesmí se pokládat za všeznalého, bezchybného Znaky poradenského rozhovoru ¨ Rámcové podmínky – čas, místo, zasedací pořádek ¨ Svoboda klienta – vyjádření se k problému ¨ Asymetrie dialogu – usměrňování témat poradcem, opakování ¨ Předcházení identifikaci s problémem ¨ Poskytuje informace o souvislostech ¨ Tabu – problémy poradce Faktor účinnosti - Emocionální prožívání ¨ Verbalizace emocionálních zážitků (opis citů, tělesné vjemy) ¨ Hodnotící úsudky ¨ Výpovědi o náladách ¨ Volný popis potlačovaných citů, nálad připravuje klienta na nový způsob nahlížení problému Faktor účinnosti - Kognitivní zvládnutí ¨ Nové sebevnímání ¨ Změněné sebechápání ¨ Nový vzorec myšlení ¨ Nové vnímání zvládnutí problému ¨ Interpretace ¨ Objasňování, vysvětlování ¨ Diagnostické pokyny Průběh kognitivního zvládnutí ¨ Reverbalizování – opis sdělení ¨ Hledání, snaha o poznání, přemýšlení ¨ Strukturování, poukazování na souvislosti ¨ Interpretování, usuzování o pozadí, koncepty Regulace chování ¨ Předávání pokynů klientovi ¨ Navádění k určitým způsobům chování ¨ Prostředky: - hraní rolí - fantazijní dialogy