SPECIALIZACE PSYCHOPEDIE, ZAMĚŘENÍ NA ŽÁKY S LEHKÝM MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM - Mgr. studium Vyučující PhDr. Barbora Bazalová, Ph.D. 1. Charakteristika lehkého mentálního postižení. Myšlení, řeč, psychický a somatický vývoj, emoce, sociální adaptabilita atd. 2. Speciálně pedagogické centrum poskytující služby žákům s mentálním postižením. Činnost, legislativa, speciální činnosti SPC pro žáky s MP. 3. Systémem vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. 4. Předškolní vzdělávání. 5. Základní škola praktická. Vymezení žáků, dělení, trvání, cíle, vzdělávací program. 6. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. 7. Jednotlivé výchovy a další předměty na základní škole praktické. 8. Přípravná třída. 9. Didaktické zásady používané na základní škole praktické. 10. Didaktické metody používané na základní škole praktické. 11. Vyučovací formy používané na základní škole praktické. 12. Metodika výuky českého jazyka na základní škole praktické. 13. Metodika výuky matematiky na základní škole praktické. 14. Metodika výuky vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět na základní škole praktické. 15. Diagnostika. Zaměření na psychopedickou diagnostiku, metodologická a obsahová stránka. 16. Předprofesní a profesní příprava žáků s lehkým mentálním postižením. 17. Pracovní uplatnění a dospělost osob s lehkým mentálním postižením. 18. Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s mentálním postižením. 19. Nestátní neziskové organizace a církevní organizace zabývající se poskytováním služeb osobám s mentálním postižením. 20. Rodina a dítě s lehkým mentálním postižením. 21. Literatura z oblasti psychopedie. Základní literatura: VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha : Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5. VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha : Parta, 2007. ISBN 978-80-7320-099-2. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: VÚP, 2004. Rok vydání 2006. ISBN 80-87000-00-5. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Praha : VÚP, 2005. Rok vydání 2006. ISBN 80-87000-02-1. Literatura pro opakování Bc. studia: BAZALOVÁ, B. Psychopedie. In PIPEKOVÁ, J. et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přepracované a rozšířené vydání. Brno : Paido, 2010. 16s/401s. 289-304. ISBN 978-80-7315-198-0. BARTOŇOVÁ, M. BAZALOVÁ, B. PIPEKOVÁ, J. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido, 2007. 150 s. 1. vydání. ISBN 978-80-7315-144-7. BARTOŇOVÁ, M. BAZALOVÁ, B. PIPEKOVÁ, J. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido, 2007. 150 s. 2. vydání. ISBN 978-80-7315-161-4. Rozšířená literatura: PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno : MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3. ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7. Lechta, V.: Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5. BAZALOVÁ B. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v zemích Evropské unie a v dalších vybraných zemích. Brno : MU 2006. PIPEKOVÁ, J.; VÍTKOVÁ, M. (ed.)Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-83-4. Vzdělávací program zvláštní školy. Praha : Septima, 1997. ISBN 80-7216-025-7. ČERNÁ A KOL. Česká psychopedie. Zábavná literatura: CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením. Praha:Portál, 2001.ISBN 80-7178-588-1. ZUCKOFF. M. Naia se smí narodit. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-827-9. Internetové zdroje – zákony, vyhlášky, vzdělávací programy: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky [online]. Dostupné na WWW: http://www.msmt.cz. Ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky [online]. Dostupné na WWW: http://www.mpsv.cz. MŠMT ČR. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) [online]. MŠMT ČR : Praha, 2004, [cit. 17.8.2009], http://www.msmt.cz/dokumenty/uplne-zneni-zakona-c-561-2004-sb. MŠMT ČR. Vládní novela školského zákona - Zákon č. 49/2009 Sb. [online]. MŠMT ČR : Praha, 2009, [cit. 17. 8.2009]. http://www.msmt.cz/uploads/VKav_200/Novela_49_2009/z49_09.pdf . MŠMT ČR. Vyhláška 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních [online]. MŠMT ČR : Praha, 9.2. 2005, [cit. 17. 8. 2009]. http://www.msmt.cz/dokumenty/vyhlaska-c-72-2005-sb-1. + Novelizace 2011!!! MŠMT ČR. Vyhláška 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných [online]. MŠMT ČR : Praha, 9.2. 2005, [cit. 17.8.2009]. http://www.msmt.cz/dokumenty/vyhlaska-c-73-2005-sb-1. + Novelizace 2011!!! MŠMT ČR. Vyhláška 13/2005 Sb.,o středním vzdělávání. MŠMT ČR. Vyhláška 14/2005 Sb.,o předškolním vzdělávání. MŠMT ČR. Vyhláška 48/2005 Sb.,o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky. PŘEDMĚTY PRO SZZ DLE STUDIJNÍCH OBORŮ: OBOR SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA PRO UČITELE: 1. Edukace MP 2. Strategie (včetně oftalma) 3. Obhajoba DP 4. Pedagogika a psychologie OBOR SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA 1. Edukace MP 2. Speciální pedagogika pro učitele 3. Obhajoba DP 4. Pedagogika a psychologie Více info na www.ped.muni.cz/wsedu, sekce Studium, Okruhy SZZ, Přehled SZZ, první řádek Přehled SZZ. Je nezbytně nutné, abyste znali PROGRAM, ČÍSLO A OBOR, DLE TOHO SE ZORIENTUJETE. Příklad: Rozsah státních závěrečných zkoušek Program 7506 T Speciální pedagogika Obor Speciální pedagogika pro učitele 2007/2008 - 2008/2009 - 2009/2010 Navazující magisterský studijní program, kombinovaná forma Část povinná: Pedagogika a psychologie Obhajoba diplomové práce Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Část povinně volitelná: Varianta A: Edukace jedinců s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami (psychopedie, somatopedie, oftalmopedie) Varianta B: Edukace jedinců s mentálním postižením Část volitelná: Specifické poruchy učení