LOGOPEDIE JAKO VĚDNÍ OBOR PhDr. Pavla Sychrová - MU, 6.4. 2012 sychrova.pavla@seznam.cz LOGOPEDIE ¨podobor speciální pedagogiky ¨obor interdisciplinárního charakteru ¨předmětem jsou zákonitosti vzniku, eliminování a prevence narušené komunikační schopnosti ¨sledování příčin, projevů, následků, možností diagnostiky, terapie i prevence ¨ LOGOPEDIE ¨Název má původ v řečtině ¨ logos - slovo + paidea - výchova ¨termíny v zahraniční literatuře: ¨ Speech Therapy, Speech Correction (Anglie), ¨ Sprachheilpädagogik, Logopädie, Sprachbehindertenpädagogik (Německo) ¨ SPOLUPRÁCE S OBORY ¨medicínskými ¨ (foniatrie, otorinolaryngologie, stomatologie, orthodoncie, pediatrie, neurologie, neurochirurgie, plastická chirurgie, psychiatrie, geriatrie, psychiatrie) ¨pedagogickými ¨ (obecná pedagogika, speciální pedagogika) ¨psychologickými ¨ (vývojová psychologie, patopsychologie, psychologie) ¨lingvistickými ¨ (fonetika, fonologie) ¨roste význam neurolingvistiky, genetiky, informatiky, právních věd ¨ LOGOPED (školský) ¨absolvent magisterského studijního programu na katedrách speciální pedagogiky na pedagogických fakultách se státní závěrečnou zkouškou z logopedie a surdopedie ¨odborné znalosti a schopnosti, výborná úroveň komunikační kompetence, dobrá fonematická diferenciace, zájem o další vzdělávání ¨působí v rámci MŠMT a MPSV ¨ (učí v mateřské škole logopedické, pracuje v pedagogicko-psychologické poradně…) KLINICKÝ LOGOPED ¨působí v rámci ministerstva zdravotnictví ¨musí mít ukončeno magisterské studium a praxi ve zdravotnickém zařízení alespoň 6 měsíců ¨ (pod vedením školitele = zkušený KL s aspoň pětiletou praxí, který má atestaci) ¨nutná praxe + specializační příprava a atestace ¨ LOGOPEDICKÝ ASISTENT ¨absolvent bakalářského studijního programu na katedrách speciální pedagogiky na pedagogických fakultách se státní závěrečnou zkouškou z logopedie a surdopedie ¨pracuje vždy pod vedením logopeda ¨ ¨ ORGANIZACE LOGOPEDICKÉ INTERVENCE ¨Ve třech typech zařízení: státních (nemocnice, kliniky, lázně) nestátních (charitativní, církevní, městské) soukromých (soukromá praxe klin. logopedů) ¨Ve třech resortech: MŠMT MZ MPSV ¨Všem třem věkovým kategoriím: ¨ Dětský věk, dospělost, seniorský věk ¨ KOMUNIKACE ¨„komunikacio“ = sdělování, dorozumívání, spojování ¨Komunikace = výměna informací ¨ ¨Schopnost řečové komunikace: ¨schopnost vědomě užívat jazyk jako složitý komunikační systém znaků a symbolů ve všech formách ¨ KOMUNIKACE ¨Komunikace verbální: ¤prostřednictvím mluvené nebo psané formy řeči ¨Komunikace neverbální: ¤pohled, mimika, gestika, haptika, kinetika, posturika, proxemika, chronemika, úprava zvnějšku nnezastupitelný doprovodný prostředek slovní komunikace nprostředek vzájemného pochopení a porozumění ¨ VÝZNAM KOMUNIKACE ¨pro rozvoj vnitřní řeči a myšlení ¨pro rozvoj sociálních vztahů ¨pro získávání a předávání informací ¨význam pro vzdělávání ¨ => pro rozvoj člověka jako společenské bytosti ¨ PODMÍNKY ¨Podmínky pro rozvoj komunikačních kompetencí ¨vnitřní ¤vrozené předpoklady - řečově motorické zóny v mozku ¤zdravý sluch a zrak, neporušené mluvní orgány ¤fyzický, duševní a intelektový vývoj ¨vnější ¤prostředí a výchova ¤množství a přiměřenost podnětů ¤správný řečový vzor ¨ ETAPY KOMUNIKACE ¨= Reflexní okruh komunikace (dorozumívání) ¨ ¨Podněty – prostředí stimuluje k řeči (správný řeč. vzor) ¨Receptory – dálkové analyzátory (oko a ucho) přijímají podněty z okolí ¨Dostředivé dráhy v mozku – vedou podněty do mozkové kůry, podněty prochází staršími podkorovými útvary, kde získávají citové zabarvení ¨Centrální část - do určité míry zachytí a zpracuje informace (dle intelektu) ¨Pyramidová a extrapyramidová centra – koordinují přesnost a pohybovou vyrovnanost řeči ¨Efektory - výkonné orgány (respirační, fonační, artikulační) umožní řečový projev ¨Společenské prostředí přijímá řečový projev – pozitivně nebo negativně ¨ Adekvátní reakce na řeč je zase prvotním podnětem ¨ NARUŠENÍ ¤verbální i neverbální složky komunikace ¤grafické i mluvené složky komunikace ¤receptivní i expresivní složky komunikace ¤vývojové i získané narušení ¤uvědomované i neuvědomované narušení komunikace ¤ ¤narušení jakékoliv ze čtyř základních jazykových rovin v komunikaci ¤ ¨ NARUŠENÁ KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOST ¤narušená komunikační schopnost = NKS ¨Stav, kdy některá jazyková rovina, nebo i několik jazykových rovin komunikačního procesu, působí interferenčně (rušivě) vzhledem ke komunikačnímu záměru jednotlivce. JAZYKOVÉ ROVINY V ONTOGENEZI ŘEČI ¨Čtyři jazykové roviny: ¤foneticko - fonologická rovina (zvuková) ¤lexikálně - sémantická rovina (slovní zásoba) ¤morfologicko - syntaktická rovina (gramatická) ¤pragmatická rovina (rovina sociální aplikace) ¨ FONETICKO-FONOLOGICKÁ ROVINA ¨zabývá se zvukovou stránkou řeči (tvorba zvuků, hlásek, artikulační dovednosti) ¨ve vývoji této jazykové roviny dojde ¨k přechodu od tvrdého hlasového začátku (tlačený silný křik vyjadřující nespokojenost) k měkkému (brouknutí, tón nasazený jemně vyjadřující spokojenost) ¨k přechodu od pudového žvatlání (bez sluchové kontroly) na napodobivé (se sluchovou kontrolou) => období 6. - 9. měsíce : tzv. diagnostický moment poruchy sluchu ¨k přechodu od prefonémů (prvních zvuků, které nemají přesnou podobu jednotlivých hlásek) k fonémům (hláskám, které mají přesně stanovený způsob tvorby a artikulace) FONETICKO-FONOLOGICKÁ ROVINA ¨Rozvoj fonetické složky komunikace se řídí pravidlem nejmenší fyziologické námahy ¤nejprve hlásky tvořené malou námahou a jednoduše, potom ty fyziologicky náročnější ¤nejpozději se fixují hlásky charakteristické pro mateřský jazyk (v ČJ - vibranty R,Ř) ¨zvuková stránka by měla být vyvinuta kolem 5. roku života, nejpozději před nástupem do základní školy ¨ LEXIKÁLNĚ-SÉMANTICKÁ ROVINA ¨zabývá se rozvojem slovní zásoby ¨ve vývoji této jazykové roviny dojde ¨k přechodu od počáteční pasivní slovní zásoby (10. měsíc -dítě rozumí v kontextu situace) k počátkům aktivní slovní zásoby (1 rok - první slova - ale hlavní komunikace pohledem, mimikou, pláčem, pohybem) ¨k přechodu od malé slovní zásoby k širší slovní zásobě ¨k přechodu od hypergeneralizace (první slova chápaná velmi všeobecně: „haf haf“ je vše, co má 4 nohy) k hyperdiferenciaci (když zná už více slov, přichází opačná tendence a názvy jsou striktně konkrétní) ¨k prvnímu věku otázek (1,5 roku: Co je to? Kdo je to? - rozšiřuje základní slovní zásobu) a druhému věku otázek (3,5 roku: Proč? - hledá vztahy) ¨konec předškolního období - dítě by mělo umět samostatně vyprávět své zážitky (spontánně, ve správné časové posloupnosti) ¨ ¨ ¨ MORFOLOGICKO-SYNTAKTICKÁ ROVINA ¨gramatická stránka řeči- odráží úroveň mentálního vývoje ¨lze ji zkoumat až kolem 1 roku života - období 1. slov ¨ve vývoji této jazykové roviny dojde ¨k přechodu od jednoslovných vět (první slova - neohebná, nečasují se, neskloňují se - mají funkci celých vět – často vznikají opakováním slabik: „mama“) k dvouslovným větám (spojení dvou jednoslovných vět – „táta pápá“) ¨k postupnému přidávání slovních druhů (nejdříve podstatná jména, onomatopoa, slovesa; 2,5 až 3 roky - přídavná jména, osobní zájmena; nejpozději: číslovky, předložky a spojky) ¨ MORFOLOGICKO-SYNTAKTICKÁ ROVINA ¨k postupnému rozvoji gramatických pravidel za pomoci učení transferem (přenosem) - dítě se naučí „zelený - zelenější“ a samo to dále přenese na obdobné jazykové situace: „světlý - světlejší“ ¨transfer nebere v úvahu gramatické výjimky („dobrý-dobřejší“) - do 4 let přirozený jev - tzv. fyziologický dysgramatismus ¨k postupnému rozvoji správné stavby věty (nejprve klade na počátek věty slovo s emocionálním významem) – od jednoduchých vět přejde po čtvrtém roce k souvětím PRAGMATICKÁ ROVINA ¨rovina sociální aplikace komunikace ¤sociální a psychologické aspekty komunikace ¨ve vývoji této jazykové roviny dojde ¨k učení se rolím komunikačního partnera (od 2. - 3. roku je dítě chápe: reaguje podle komunikační situace) ¨k přejímání různých komunikačních vzorců, které potom různě aplikujeme v situacích (i mimoslovní a výrazová komunikace) ¨k rozvoji regulační funkce řeči (řečí lze regulovat chování dítěte a zároveň dítě může řečí měnit dění kolem sebe) ¨k přechodu od studu k aktivní snaze navazovat komunikaci ¨ ONTOGENEZE ŘEČI ¨I. Prenatální období ¤(olizování pupeční šňůry, škytání, kvílení, dumlání palce…) ¨II. Předřečové stádium = přípravné = preverbální ¤(sání, žvýkání, polykání, křík, žvatlání, prefonémy) ¨III. Vlastní vývoj řeči (fáze a stádia) ¤fáze pragmatizace - do 1 roku ¤fáze sémantizace - 1. až 2. rok ¤fáze lexemizace - 2. až 3. rok ¤fáze gramatizace - 3. až 4. rok ¤fáze intelektualizace - po 4. roce III. VLASTNÍ VÝVOJ ŘEČI ¨pragmatizace - rozumění řeči v nepravém smyslu - dítě reaguje na globální obraz toho, co slyší v asociaci se situací a s kontextem (na úrovni 1. signální soustavy) ¨sémantizace - vyjadřuje žádosti, přání a city pomocí prvních slov; mluvení je činnost a hra ¨lexemizace - upřednostňuje verbální projev před neverbálním s cílem usměrnit dospělé a komunikovat; prudší rozvoj slovní zásoby; učí se diskriminovat hlásky sluchem ¨gramatizace - zmírnění dysgramatismů; naváže a udrží konverzaci ¨intelektualizace - další zdokonalování zvukové i obsahové normy projevu, stylistiky, pragmatické roviny- celoživotní proces ¨ ¨ NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI ¤zastřešující pojem pro poruchy v osvojování si nebo používání mateřského jazyka, který se projevuje jazykovým jednáním odlišným od toho, které se očekává vzhledem k chronologickému věku dítěte (Lechta, 1995) ¨strukturní a systémové narušení jedné, více nebo všech oblastí vývoje řeči vzhledem k věku ¤oblasti vývoje řeči - osvojování mateřského jazyka, rozvíjení jazykových schopností (Mikulajová, 2003) ¤Jde o obtíže v průběhu rozvoje řeči - tedy zhruba do 7. roku života dítěte NVŘ PODLE PRŮBĚHU VÝVOJE ŘEČI ¨Opožděný vývoj řeči ¤stádia vývoje řeči nastupují s časovým odkladem ¤dítě ve třech letech nemluví nebo mluví málo ¨Omezený vývoj řeči ¤dítě dosáhne určité hranice, stupně, stropu, a dítě se už neposune dál ¤v těžkých případech má nepříznivou prognózu ¤příčiny: MR, těžká porucha sluchu, patologické sociální prostředí ¨Přerušený vývoj řeči ¤traumata, úrazy, duševní nemoci, psychická traumata, bezvědomí ¤i po přerušení může dosáhnout normy ¨ NVŘ PODLE PRŮBĚHU VÝVOJE ŘEČI ¨Překotný = předčasný vývoj řeči ¤diskutabilní problém vymezit co je předčasné ¤perfekcionistická výchova (u nezralé CNS vyvolá i neurózy) ¨Scestný = nesprávný = odchylný vývoj řeči ¤příčinou jsou hlavně rozštěpy obličeje ¤je potřeba zásah plastické chirurgie ¤pokud nedojde k operaci, řeč se nebude rozvíjet správně ¤artikulační báze se posune dozadu za rozštěp ¨Specificky narušený vývoj řeči = vývojová dysfázie ¨ LOGOPEDICKÁ PREVENCE ¨PRIMÁRNÍ - předcházení ohrožujícím situacím v celé populaci ¨ (děti se musí naučit správně mluvit, osvojit si správné komunikační návyky) ¤nespecifická – všeobecná podpora žádoucích forem chování (propagace správné péče o řeč) ¤specifická – zaměřená proti konkrétním rizikům ohrožení NKS (předcházení koktavosti… apod.) ¨SEKUNDÁRNÍ - orientována na rizikovou skupinu, která je ohrožena negativním jevem (předcházení poruchám hlasu u hlasových profesionálů, poruchám řeči u dětí z kojeneckých ústavů…) ¨TERCIÁRNÍ - zaměřená na osoby, u kterých je NKS již zjevná ¨ snaha předejít dalšímu negativnímu vývoji, dalším důsledkům ¨ Narušená komunikační schopnost PhDr. Pavla Sychrová MU, 2012 NARUŠENÁ KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOST ¨ ¨ Narušená komunikační schopnost (porucha řeči) ¨ Stav, kdy některá rovina, nebo i několik rovin, komunikačního procesu působí interferenčně (rušivě) vzhledem ke komunikačnímu záměru jednotlivce ¤zvuková, slovní zásoby, gramatická, sociální aplikace ¤ ¤Narušení, které přetrvává nebo vzniká po ukončení rozvoje řeči, se člení podle symptomů na základní skupiny. KLASIFIKACE NKS PODLE SYMPTOMŮ ¨1) Poruchy v oblasti nemluvnosti ¤vývojová dysfázie (dlouhodobě přetrvávající vývojová porucha) ¤afázie (získaná porucha organickým poškozením CNS) ¤mutismus; elektivní mutismus (získaná porucha neurotického charakteru) ¨2) Poruchy zvuku řeči ¤palatolálie ¤rhinolálie (huhňavost) ¨3) Poruchy fluence (plynulosti) řeči ¤balbuties (koktavost) ¤tumultus sermonis (breptavost) ¨4) Poruchy artikulace ¤dyslálie ¤dysartrie ¨5) Poruchy hlasu ¨6) Symptomatické poruchy řeči ¨7) Poruchy grafické podoby řeči ¤dysgrafie, agrafie, dyslexie, alexie ¨8) Kombinované poruchy ¨ VÝVOJOVÁ DYSFÁZIE ¨ = specificky narušený vývoj řeči ¨snížená schopnost až neschopnost naučit se verbálně komunikovat, i když podmínky pro vývoj řeči jsou přiměřené ¨drobné difúzní poškození řečových zón časně se vyvíjejícího se mozku, díky nimž dojde k negativnímu zásahu do vývoje řeči od jeho úplného počátku – dojde k poruše centrálního zpracování řečového signálu a k ložiskovým poškozením centrálních sluchových oblastí mozku (ale ne přímo striktní silné neurologické poškození) nPotřebuje více než 7 let na rozvoj verbální komunikace, má vlastní slovník, negramatické věty, nesprávnou výslovnost, málo rozumí slyšenému ¤http://www.youtube.com/watch?v=cmfg7DV5zUo ¤ AFÁZIE ¨Afázie: 4 charakteristiky - atributy ¤Získaná porucha komunikačních schopností ¤Týká se poruch symbolických procesů (myšlení, paměť, výbavnost pojmů) ¤Vznikla při ložiskových poškozeních mozku ¤Léze má vliv na vyšší psychické funkce člověka ¤- snížená schopnost dekódovat nebo používat smysluplné lingvistické části (slova, syntaktické celky) ¤- porucha chápání, myšlení a nacházení slov způsobená špatnou funkcí některých oblastí mozku (úrazy, CMP, operace…) ¤ ¤http://www.klubafasie.com/index.php?option=com_content&view=article&id=46&Itemid=35 n n MUTISMUS ¨Ztráta schopnosti verbálně komunikovat. nMlčí, ačkoli mají schopnost mluvit a řeč je u nich rozvinutá. ¨Psychogenně podmíněná ztráta schopnosti mluvit. nZtráta řečových schopností a projevů, která není podmíněna organickým poškozením CNS. n(s)elektivní - výběrový (situace, osoba, místo) PALATOLALIE ¨NKS vzniká jako důsledek orgánového defektu (rozštěp patra, rozštěp rtu, rozštěp rtu a patra) ¤řeč se vytváří na nesprávném základě až za rozštěpem ¤rozštěp je vývojová porucha vznikající nesrůstáním obličejových částí v průběhu vývoje plodu ¤je třeba mnoha chirurgických zákroků a logopedické intervence pro správný rozvoj řeči ¨ ¨http://www.youtube.com/watch?v=svtnF2KY3Tw RHINOLALIE ¨patologické snížení nebo zvýšení nosovosti v mluvené řeči ¤porucha nosní rezonance ¤rezonance je patologicky zvýšená nebo snížená ¨ F:\záloha výuky\Anatomie obrázky\Mandle a adenoidní vegetace.jpg BALBUTIES (koktavost) ¤Multifaktoriální syndrom (neznáme přesnou příčinu, spolupůsobí více faktorů) ¨Syndrom komplexního narušení koordinace orgánů participujících na mluvení, který se nejnápadněji projevuje charakteristickým nedobrovolným (tonickým, klonickým) přerušováním plynulosti procesu mluvení ¨ nkřeče, strach z komunikace, neklid, pomocná slova, potřeba hodně času… ¨http://www.ceskatelevize.cz/porady/10211487240-experiment/208572233190010-rekni-to-jinak/ ¨ TUMULTUS SERMONIS (breptavost) ¨Narušení plynulosti mluvení, pro které je charakteristické extrémně zrychlené tempo řeči ¨Další přidružené obtíže ¤osoba si to neuvědomuje ¤zvláštní osobnost: malý rozsah pozornosti, neurotičnost ¤narušena percepce, artikulace a formování výpovědi ¤rovněž se jedná o narušení myšlenkových procesů ¤obtíže ve čtení, psaní, rytmu, hudebnosti, chování DYSARTRIE ¨Narušení artikulace jako celku - respirace, fonace, artikulace, modulace, rezonance ¨Porucha motorické realizace řeči ¤porucha schopnosti bezchybně zvládat pohyby mluvidel při řečovém projevu ¤jde o sníženou inervaci mluvních orgánů ¤nejčastěji při mozkové obrně ¤ ¤http://www.youtube.com/watch?v=EHNSBo3SsmY ¤ PORUCHY HLASU ¨Patologické změny individuální struktury hlasu, změny v jeho akustických kvalitách, způsobu tvoření a používání, mohou se vyskytnou i různé vedlejší zvuky ¤Poruchy organické (poškození hlasivek nebo hrtanu) a poruchy funkční z přemáhání ¨ ¨Práce hlasivek ¨http://www.youtube.com/watch?v=ajbcJiYhFKY ¨Poškození hlasivek ¨http://emedicine.medscape.com/article/865191-overview ¨ DYSLALIE ¨Dyslalie je porucha artikulace, kdy je narušena výslovnost jedné hlásky nebo skupiny hlásek rodného jazyka, přičemž ostatní hlásky jsou vyslovovány správně podle příslušných jazykových norem ¤nejčastěji se vyskytující porucha komunikační schopnosti ¤ nhttp://www.youtube.com/watch?v=CyROWAQoiEY n FONETIKA ¨obor zabývající se charakteristikou řečových zvuků ¨sleduje jak se zvuk hlásek tvoří ¨zkoumá zvukovou stránku jazyka z různých aspektů, tedy hlavně fyziologickou činnost mluvidel a akustickou podstatu zvuků ¨v logopedii pomáhá určovat normu hlásky ¤velmi úzce souvisí s dyslalií, protože pomáhá určit správné tvoření jednotlivých hlásek DĚLENÍ HLÁSEK ¨samohlásky = vokály ¨souhlásky = konsonanty ¨dvojhlásky = diftongy ¨ ¨kodifikovaná norma hlásky ¨ - každý jazykový systém si stanoví svůj kodifikovaný fonetický inventář hlásek ¨ - různé jazykové systémy mají často mnoho stejných hlásek, některé hlásky však mohou být specifické pro určitý jazyk (např. české Ř) ROZDÍLY MEZI VOKÁLY A KONSONANTY ¨a) artikulační rozdíl ¨ - vokály - při realizaci výdechový proud prochází volně rezonančními dutinami - ústa jsou více otevřena ¨ - konsonanty - výdechový proud musí překonat určitou překážku - ústa jsou zavřena, přivřena ¨b) akustický rozdíl ¨ - vokály - zní jako tóny, typická tónovost ¨ - konsonanty - dochází zde k šumům, typická šumovost ¨ ¤u některých hlásek nazalita = nosovost npři artikulaci je zapojena rezonance dutiny nosní (M, N, Ň) ¨ VOKALICKÝ TROJÚHELNÍK klasifikace vokálů podle toho, jaké je postavení jazyka Podle svislé polohy jazyka Podle vodorovné polohy jazyka Přední Střední Zadní Vysoká I U Střední E O Nízká A KLASIFIKACE KONSONANT (1) ¨konsonanty ¨ - při jejich tvoření se nastavuje výdechovému proudu nějaká překážka, kterou musí výdechový proud překonat ¨ ¨Párové hlásky podle znělosti ¨ a) neznělé (nehlasové) P, F, T, Ť, S, Š, K, CH ¨ b) znělé (hlasové) B, V, D, Ď, Z, Ž, G, H ¨ ¨ KLASIFIKACE KONSONANT (2) ¨Klasifikace konsonant podle způsobu artikulace ¨závěrové = okluzívy ¨ - dle sluchového dojmu výbuchové = explozívy - na určitý okamžik dochází k úplnému závěru = okluzi, po něm následuje exploze P, B, M, T, D, N, Ť, Ď, Ň, K, G ¨úžinové = konstriktivy ¨ - dle sluchového dojmu je nazýváme třené = frikativy - překážka pro výdechový proud není úplná - vzniká úžina, štěrbina, kterou se tře výdechový proud ¨ F, V, J, H, CH, S, Z, Š, Ž, L, R, Ř ¨polozávěrové = semiokluzívy, ¨ - dle sluchového dojmu polotřené = afrikáty - v první artikulační fázi obsahují prvek závěrový, potom nastupuje úžinová fáze ¨ C, Č KLASIFIKACE KONSONANT (3) ¨Klasifikace konsonant podle místa artikulace ¨Bilabiální = obouretné - tvořeny oběma rty - P, B, M ¨Labiodentální = retozubné - spodní ret a horní řezáky - F, V ¨Alveolární = dásňové - hrot jazyka je na horní dásni ¨ a) prealveolární = předodásňové - C, S, Z, T, D, N, L, R, Ř ¨ b) postalveolární = zadodásňové - Č, Š, Ž ¨Palatální = tvrdopatrové = předopatrové = měkké ¨ - přiblížení hřbetu jazyka k tvrdému patru - Ť, Ď, Ň, J ¨Velární = měkkopatrové = zadopatrové ¨ - tvořené na měkkém patře - K, G, CH ¨Laryngální = hrtanové - tvořená přímo v hrtanu - H ¨ HLÁSKY V LOGOPEDII ¨Je třeba znát správné anatomické postavení mluvidel u jednotlivých hlásek ¨Je třeba znát klasifikaci hlásek ¨Je třeba znát a zvládnout postupy vyvození jednotlivých hlásek - přičemž nikdy nepřeučujeme, vždycky vytváříme úplně nový zvuk hlásky! ¤ nChce to praxi a trpělivost Doporučená literatura: ¨KLENKOVÁ J. ¤ Logopedie ¨ ¨Klenková, J. ¤Kapitoly z logop. II a III ¨Krahulcová, B. ¤Dyslalie ¨Vyštejn, J. ¤Vady výslovnosti ¨ ¨Logopedie a NKS ¨Hlásky Doporučená literatura: ¨Lechta, V. ¤Diagnostika narušené komunikační schopnosti ¤Terapie narušené komunikační schopností ¨ ¤http://www.ped.muni.cz/wsedu/index.php?p=szz-bc-okruhy-logopedie ¨Literatura doporučená ke státní závěrečné zkoušce ¨ ¨NKS ¨Další Děkuji za Vaši pozornost i čas. Krásné Velikonoce. PhDr. Pavla Sychrová MU, 2012