SP7MK_SSPU Specializace: Strategie vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení SP4RC_SSP3 Specializace 3 Specifické poruchy učení Vyučující: PhDr. Mgr. Soňa Chaloupková, Podzim 2011 Pdf MU Kontakt: chaloupkova@ped.muni.cz q Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, účinná dnem vyhlášení 9. února 2005. § § 1 Poskytování poradenských služeb – dětem, žákům, studentům, zákonným zástupcům, školám a školským zařízením, bezplatně. § § 2 Obsah poradenských služeb: • Vytváření vhodných podmínek pro zdravý tělesný, psychický a sociální vývoj žáků, pro rozvoj jejich osobnosti před zahájením vzdělávání a v průběhu vzdělávání, • Naplňování vzdělávacích potřeb a rozvíjení schopností, dovedností a zájmů před zahájením a v průběhu vzdělávání, • Prevence a řešení výukových a výchovných obtíží, sociálně patologických jevů, • Vytváření vhodných podmínek, forem a způsobů integrace žáků se zdravotním postižením, • Vhodná volba vzdělávací cesty a pozdějšího profesního uplatnění, • Vytváření vhodných podmínek, forem a způsobů práce pro žáky, kteří jsou příslušníky národnostních menšin nebo etnických skupin, • Vytváření vhodných podmínek, forem a způsobů práce pro žáky nadané a mimořádně nadané, • Rozvíjení pedagogicko-psychologických a speciálně pedagogických znalostí a profesních dovedností pedagogů, • Zmírňování důsledků zdrav. Postižení a prevence jeho vzniku. § § 3 Školská poradenská zařízení: • pedagogicko-psychologická poradna, • speciálně pedagogické centrum. + • Střediska výchovné péče (! zákon č. 109/2002 o výkonu ochranné výchovy, ústavní výchovy ve školských zařízeních a o preventivní výchovné péči ve školských zařízeních, novela 383/2005). Školská poradenská pracoviště: • výchovný poradce, • školní metodik prevence, • školní psycholog, • školní speciální pedagog. Pedagogicko-psychologická poradna (PPP) - 1: § pedagogicko-psychologické a speciálně pedagogické služby, § služby ambulantní, návštěvy pracovníků PPP ve školách, § zjišťuje pedagogicko-psychologickou připravenost žáků na školu, provádí psychologická a speciálně pedagogická vyšetření pro zařazení žáků do škol, tříd, oddělení, studijních skupin s upravenými vzdělávacími programy pro žáky se zdravotním postižením, § zajišťuje speciální vzdělávací služby žáků ve školách, které nejsou samostatně zřízené pro žáky se zdravotním postižením, vypracovává odborné posudky na základě psychologické a speciálně pedagogické diagnostiky, § poskytuje poradenské služby žákům s rizikem školní neúspěšnosti, rodičům. Pedagogicko-psychologická poradna (PPP) - 2: § poskytuje metodickou podporu škole, § prostřednictvím metodika prevence zajišťuje prevenci sociálně patologických jevů, realizaci preventivních opatření a koordinaci školních metodiků prevence, § pomocí psychologické, speciálně pedagogické a sociální diagnostiky zjištění příčin poruch učení, chování a dalších problémů v osobnostním vývoji, výchově a vzdělávání, § profesní orientace, § podklady pro zařazování, přeřazování dětí do škol a školských zařízení, odklad školní docházky, doporučení pro integraci, § psycholog, speciální pedagog, sociální pracovník, Pedagogicko-psychologická poradna (PPP) - 3: § Samostatná poradenská zařízení, § Pro děti a mládež 3 - 19 let, do ukončení vzdělání na SŠ. q Psychologická, speciálně pedagogická a sociální diagnostika, q Poradenství a terapie, q Zpracování odborných podkladů, q Nápravná péče (reedukace), q Programy pro rodiče a děti, q Zapojení do programů sociálně patologických jevů, q Konzultace pedagogům, q Metodické vedení výchovných poradců, metodiků prevence, q Spolupráce se školními psychology a speciálními pedagogy. Středisko výchovné péče (SVP): § v systému pedagogicko-psychologického poradenství jsou od roku 1997, § pomoc při zachycení prvních signálů výchovných problémů, přecházení dalším poruchám, § poradenství rodičům, pedagogům, žákům, § poskytování preventivně výchovné péče dětem a mládeži ohroženým sociálně patologickými jevy, pokud nebyla nařízena ÚV, OV, § spolupráce s PPP, SPC, školami, metodikem prevence, § pobyt je dobrovolný, ambulantní nebo internátní (max. 2 měsíce). Institut pedagogicko-psychologického poradenství (IPPP): § celorepubliková působnost, zřízen 1994 MŠMT, § koordinace poradenského systému, vzdělávání pedagogických pracovníků.