ZÁKLADY SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ (SPU) PhDr. Mgr. Soňa Chaloupková, Pdf MU chaloupkova@ped.muni.cz Základní literatura: § BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky: Brno: MU, 2004. ISBN 80-210-3813-3. § BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch: Brno: MU, 2005. ISBN 80-210-3822-5. § BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení a chování. In: PIPEKOVÁ, J. a kol.: Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006 (2010). ISBN 80-7315-120-0. Pojetí Specifické poruchy učení (SPU), Specifické poruchy učení a chování (SPUCH). Specifické vývojové poruchy učení (SVPU). Vývojové poruchy učení. Odborníci zabývající se touto problematikou u nás: Matějček, Zelinková,Tymichová, Pokorná, Mareš, Skalická, Kocurová, Novák, Košč, Kučera. Odborníci zabývající se touto problematikou v zahraničí: Bakker, Barkley, Munden, Train, Reifová, Orton. německá literatura: Spezielle Lernprobleme. anglická literatura: Learning disabilities. Aktuální otázky: přístup k výuce cizích jazyků, využití PC, styly učení, problematika SPU na druhém stupni ZŠ, na SŠ, v dospělosti. Rozdíl: specifické x nespecifické poruchy. Výskyt: 2-4%. Definice expertů z USA (1980) – MATĚJČEK (1993): Poruchy učení jsou souhrnným označením různorodé skupiny poruch, které se projevují zřetelnými obtížemi při nabývání a užívání takových dovedností, jako je mluvení, porozumění mluvené řeči, čtení, psaní, matematické usuzovaní nebo počítání. Tyto poruchy jsou vlastní postiženému jedinci a předpokládají dysfunkci CNS. I když se porucha učení může vyskytnou souběžně s jinými formami postižení (MR, smyslové vady, sociální, emocionální poruchy) nebo souběžně s jinými vlivy prostředí (kultura, nevhodná výuka), není přímým následkem takových postižení nebo nepříznivých vlivů. Charakteristika jednotlivých poruch Dyslexie (lat.lexis-řeč, jazyk) – specifická porucha čtení, projevující se neschopností naučit se číst běžnými výukovými metodami. „Potíž se slovy“, porucha ve vyjadřování řečí psanou (v psaní) a ve zpracování psané řeči (ve čtení). Problém v rozpoznání a zapamatování jednotlivých písmen, zvláště s rozlišováním písmen tvarově podobných (b-d, s-z, t-j) nebo zvukově podobných (a-e-o, b-p). Obtíže se spojováním hlásek v slabiku a souvislé čtení slov, což souvisí s oslabením v oblasti spolupráce mozkových hemisfér a s očními pohyby. Porucha postihuje rychlost, správnost čtení a porozumění textu. Dyslexie – současná definice (Mezinárodní dyslektická společnost, 2003): D Dyslexie je specifická porucha učení", která je neurobiologického původu. "Je charakterizovaná obtížemi se správným a/nebo plynulým rozpoznáním slova a špatným pravopisem a dekódovacími schopnostmi. "Tyto obtíže jsou typickým následkem deficitu ve fonologické složce jazyka," který je často neočekávaný ve vztahu k ostatním poznávacím schopnostem a k podmínkám efektivní výuky ve třídě. "Mezi sekundární následky mohou patřit problémy s porozuměním čteného a omezené čtenářské zkušenosti, které brání růstu slovní zásoby a základních znalostí." Dysgrafie – specifická porucha grafického projevu, postihující zejména celkovou úpravu písemného projevu, osvojování jednotlivých písmen, napodobení tvaru, spojení hlásky s písmenem a řazení písmen. Záměna tvarově podobných písmen, písmo je neuspořádané, těžkopádné, neobratné. Tendence směšovat psací a tiskací písmo. Potíže s dodržením lineatury a výšky písma. Pomalé a namáhavé psaní, obsah napsaného v časové tísni nekoresponduje se skutečnými schopnostmi žáka. Vadné držení psacího náčiní. Nutná vysoká míra koncentrace na psaní. Obtížná koncentrace na obsahovou a gramatickou stránku projevu. Dysortografie – specifická porucha pravopisu, často se vyskytující společně s dyslexií. Nepostihuje celou oblast gramatiky jazyka, ale týká se pouze tzv. specifických dysortografických jevů – délka samohlásek, měkčení, sykavky, hranice slov v písmu. Objevují se vynechávky, záměny tvarově podobných písmen v písemném projevu. Porucha negativně ovlivňuje proces aplikace gramatického učiva. Při reedukační péči dělá dítě chyb méně, potřebuje na správné napsání více času. V časově limitovaných úkolech se mohou chyby znovu objevovat. Chyby se mohou vyskytnout, i když si dítě jev osvojilo a umí je ústně použít. Dyskalkulie – specifická porucha matematických schopností. Týká se zvládání základních početních výkonů. Typy (6): § Praktognostická = narušení matematické manipulace s předměty nebo nakreslenými symboly (přidávání, ubírání, rozklad, porovnávání). Nepochopení pojmu číslo, neschopnost seřadit předměty dle velikosti, diferencovat geometrické tvary. Selhávání při rozmístění figur v prostoru. Neschopnost ukazovat na počítané předměty a správně je třídit. § Verbální = problémy při označování množství a počtu předmětů, operačních znaků, matematických úkonů. Neschopnost vyjmenovat řadu čísel (od nejmenšího k největšímu a naopak, sudá-lichá), potíže se slovním označením počtu předmětů (12 čte jako 21, nepochopení pojmu „o tři více, třikrát více“). § Lexická = neschopnost číst číslice, čísla, operační symboly. V nejtěžších případech neschopnost přečíst izolované číslice a operační znaky. Při lehčí formě obtíže se čtením vícemístných čísel s nulami uprostřed nebo psaná svisle. Záměna tvarově podobných číslic, římských číslic. Problémem jsou zlomky a desetinná čísla. Příčinou jsou obtíže ve zrakovém vnímání, orientaci v prostoru, zvláště pravolevé orientaci. § Grafická = neschopnost psát matematické znaky. Problémy při číselném diktátu, přepisu, při psaní vícemístných čísel, psaní v opačném pořadí, vynechání nuly. Problém s psaním řad čísel pod sebe, zápis je neúhledný. Obtíže při rýsování. Časté zrcadlové psaní číslic. § Operační = porucha schopnosti provádět matematické operace (sčítat, odčítat, násobit, dělit). Záměna desítek a jednotek při sčítání, záměny čitatele a jmenovatele. Nedostatečné osvojení násobilky (pomocí prstů, sčítáním). Potíže s písemnými algoritmy, počítáním s přechodem přes desítku. § Ideognostická = porucha v chápání matematických pojmů a vztahů mezi nimi (4 = 3+1, 4 = 2x2), obtíže s řešením slovních úloh (převedení zadání do systému matematického zápisu. Dyspinxie – specifická porucha kreslení charakteristická nízkou úrovní kresby. Neobratné, tvrdé zacházení s tužkou. Neschopnost převést představu z trojrozměrného prostoru na dvojrozměrný papír. Potíže s pochopením perspektivy. Dysmúzie – specifická porucha postihující schopnost vnímání a reprodukce hudby, obtíže v rozlišování tónů, zapamatování melodie, rozlišováním a reprodukcí rytmu. Potíže se čtením a zápisem not souvisí s dyslektickými a dysgrafickými projevy. Dyspraxie – specifická porucha obratnosti, schopnosti vykonávat složité úkony, projevující se při běžných denních činnostech i ve vyučování. Projevuje se pomalostí, nešikovností, špatnou úpravou. Obtíže se projevují v psaní i řeči. Příčiny SPU Klasická teorie příčin obtíží dle O. Kučery – 60. léta 20. stol. (Zelinková, 2003): § 50 % dětí lehká mozková dysfunkce (LMD), § 20 % dědičnost, § 15 % kombinace dědičnosti a LMD, § 15 % etiologie neurotická nebo nejasná. LATERALITA: § přednostní užívání jednoho z párových orgánů (hybných, smyslových), § tvarová, funkční, praváctví, leváctví, ambidextrie, souhlasná, zkřížená, § levá hemisféra = verbální, abstraktní, racionální, obsahová, řečová stránka textu, melodie. § pravá hemisféra = neverbální, konkrétní, intuitivní, percepčně prostorová stránka textu, přírodní zvuky, izolované hlásky, rytmus. § BAKKER: pravohemisférová dyslexie, levohemisférová dyslexie. § BROCK (Brocovo motorické centrum řeči), WERNICK (Wernickovo centrum porozumění řeči). Současné teorie (Zelinková, 2003): • Biologicko – medicínská rovina. §Genetika. §Struktura a fungování mozku. §Hormonální změny. §Cerebrální teorie. • Kognitivní rovina. • Behaviorální rovina. Současné teorie (Bartoňová, 2006): 1. Dispoziční (konstituční) příčiny. 2. Genetické vlivy s odchylkami v CNS. 3. LMD. 4. Vlivy rodinného prostředí. 5. Podmínky školního prostředí. Projevy SPU – při osvojování čtení, psaní a počítání: q DYSLEXIE: § Rychlost (luštění písmen, hláskování, dlouhé slabikování, domýšlení, zbrklost). § Chybovost (záměny tvarově a zvukové podobných písmen, i zcela nepodobných). § Technika čtení (dvojí čtení u Analyticko-syntetické metody). § Porozumění (závislé na předešlých ukazatelích). Projevy SPU – při osvojování čtení, psaní a počítání: q DYSGRAFIE: § Obtížné pamatování a napodobování tvarů písmen. § Malé (velké), těžko čitelné písmo. § Obtížné napodobování a vybavování tvarů písmen trvá ve vyšších ročnících. § Škrkání, přepisování. § Neupravenost písemného projevu. § Pomalé tempo psaní. § Potřeba mnoha energie a času na psaní. Projevy SPU – při osvojování čtení, psaní a počítání: q DYSORTOGRAFIE – Specifické dysortografické chyby: § Rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek. § Rozlišování slabik dy-di, ty-ti, ny-ni. § Rozlišování sykavek. § Vynechání, přidání, přesmyknutí písmen či slabik. § Hranice slov v písmu. Projevy SPU – při osvojování čtení, psaní a počítání: q DYSORTOGRAFIE – Pravopisné chyby: § Jazykový cit. § Nižší úroveň kognitivních funkcí a procesů (automatizace, paměť, vybavování pravidel). Projevy SPU – při osvojování čtení, psaní a počítání: q DYSKALKULIE: § Obtíže v osvojování matematických pojmů, chápání a provádění operací. § Osvojování na základě paměti. § Počítání pomocí prstů (neúměrně dlouho). § Nepochopení postupů. § Neschopnost rýsování a geometrie. ð dle typu dyskalkulie. Projevy SPU – v chování: § Pocity méněcennosti, snaha zakrýt obtíže. § Upozorňování na sebe (šaškování, vykřikování). § Neodpovídající hodnocení a klasifikace. § Nepříznivé hodnocení učitelem, rodiči. § Negativní vztah ke škole. § Školní fobie. § Záškoláctví. § Psychosomatické obtíže. Projevy SPU – v chování: q Primárně (součást obrazu LMD a deficitů dílčích funkcí): § poruchy pozornosti, § infantilní chování, § zvýšená vzrušivost. q Sekundárně (důsledek neúspěchu): § obranné a vyhýbavé mechanismy, § kompenzační chování, § agresivita a projevy nepřátelství, § úzkostné stažení se do sebe. ð Kooperativní učení. Projevy SPU – v kognitivních funkcích: q NEDOSTATEČNÁ INTEGRACE PSYCHICKÝCH FUNKCÍ (percepce, pozornost, paměť): § ZRAKOVÁ PERCEPCE, PROSTOROVÁ ORIENTACE (záměny písmen b-d-p, číslic 6-9, 42-24, grafických tvarů, pomalé čtení písmen, problémy v orientaci na mapě, na stránce, v učebnici). § SLUCHOVÁ PERCEPCE (nedostatečná sluchová analýza, syntéza, diferenciace, neporozumění výkladu učitele, nediferencované myšlení, cizí jazyk, oslabená verbální paměť). § AUTOMATIZACE (hláska-písmeno-slova, matematické spoje, rychlé zapomínání, použití gramatických pravidel, slovíčka, číslovky, dny v týdnu, měsíce v roce, pohybové dovednosti, serialita). § PAMĚŤ (krátkodobá paměť, dlouhodobá paměť, více jevů naráz). § KONCENTRACE POZORNOSTI (krátkodobá, dlouho trvá, než se dítě začne soustředit). § MOTORIKA, GRAFOMOTORIKA (pomalé psaní, obtížné napodobování tvarů písmen, geometrie, TV, manipulace s předměty – matematické pojmy a operace). Prevence SPU § PRIMÁRNÍ PREVENCE (osvěta). § SEKUNDÁRNÍ PREVENCE (porucha se již projevila, Edukativně stimulační skupiny). § TERCIÁLNÍ PREVENCE (odstraňujeme znovu se opakující problémy, zabraňujeme jejich zhoršení, PU+PCH, zásah do sociálního prostředí). PRIMÁRNÍ PREVENCE § Deficity dílčích funkcí. § SINDELAROVÁ – Předcházíme poruchám učení. § POKORNÁ, KUCHARSKÁ, ŠVANCAROVÁ – Test ke screeningu specifických poruch, 1997 (sluchové vnímání, zrakové vnímání, artikulační neobratnost, JM, schopnost tvoření rýmu, schopnost zaměřit pozornost, soustředění, úchop, komunikace, lateralita). PRIMÁRNÍ PREVENCE § Screening POKORNÉ, 1996: q Diferenciace pozadí a figury a zaměření pozornosti. q Optická a akustická diferenciace a členění jako funkce vnímání. q Funkce intermodálního kódování. q Optická, akustická a intermodální krátkodobá a dlouhodobá paměť. q Funkce seriality, schopnost anticipace. q Vývoj vnímání schématu těla a orientace v prostoru. § LMD (lehká mozková dysfunkce, lehká dětská encefalopatie, malá mozková poškození) – Třesohlavá (1989), Train (1996): Syndrom lehké mozkové dysfunkce se vztahuje na děti téměř průměrné, průměrné nebo nadprůměrné obecné inteligence s určitými poruchami učení či chování, v rozsahu od mírných po těžké, které jsou spojeny s odchylkami funkce CNS. Tyto odchylky se mohou projevovat různými kombinacemi oslabení ve vnímání, tvoření pojmů, řeči, paměti a kontrole pozornosti, popudů nebo motoriky (Clements, 1966). U dětí s LMD se mohou, ale nemusejí projevit SPU, stejně tak SPU mohou, ale nemusejí vznikat na podkladě LMD. LMD - projevy: § poškození percepce a vytváření pojmů, § poruchy řeči a sluchového vnímání, § poruchy motorických funkcí, § specifické poruchy učení, § poruchy pozornosti, § poruchy chování – impulzivita, hyperaktivita, § charakteristika spánku, § citová charakteristika, § charakteristika sociálního chování. LMD – etiologie: q Dle doby vzniku: § Prenatální období (onemocnění matky, kouření, alkohol, nedostatek kyslíku). § Perinatální období (protrahovaný porod, poškození hlavičky novorozence). § Postnatální období (infekční, hořečnatá onemocnění, do 2 let). q Dědičnost – hereditární zatížení. q Dle neurobiologických poruch: § Snížený objem mozkové tkáně. § Odchylky od architektury neuronových spojení. § Odchylky v elektrické aktivitě mozku (EEG). § Nedostatečné okysličování mozku. § Deficity neurotransmiterů. ADHD – porucha pozornosti s hyperaktivitou (Zelinková, 2003): vývojová porucha charakteristická věku dítěte nepřiměřeným stupněm pozornosti, hyperaktivity a impulzivity. Potíže jsou chronické a nelze je vysvětlit neurologickými, senzorickými, motorickými, emocionálními problémy či MR. Neschopnost dodržovat pravidla chování a provádět delší pracovní výkony ð ovlivnění vztahů mezi jedincem, rodinou, školou a společností. ADD – porucha pozornosti bez hyperaktivity: prostá porucha pozornosti. Neobjevuje se impulzivita a hyperaktivita. Hypoaktivní, denní snění, pomalí, problém se zaměřením a udržením pozornosti. Obtížně navazují sociální vztahy. ADHD – porucha pozornosti s hyperaktivitou: § Impulzivita = mluví, když nejsou tázáni, vykřikování, zbrklé provádění zadání. § Slabá pracovní paměť = denní aktivity. § Dys-organizace = problémy s plánováním, zapamatování kroků, směrů, materiálů. § Hyperaktivita = neposednost, roztěkanost. § Nepozornost = denní snění, rozladěnost, neschopnost udržet pozornost. § Obtíže při zpracování verbálních informací = jazykové problémy. ODD – porucha opozičního vzdoru § Oppositional Defiant Disorders – opoziční chování. § Extrémní fyzická agresivita, dominuje ztráta přizpůsobivosti, nadprůměrná nesnášenlivost, hádavost, oslabená sebekonrola, opakované odmítání plnění požadavků dospělých. Zlomyslnost, podlost, nedůtklivost, msta. V případě konfliktů tito jedinci (většinou chlapci) nepovažují sami sebe za zdroj konfliktu a chybu vidí v jednání druhých. Tato skupina jedinců má hodně společných znaků s ADHD, ve skupině dětí s ADHD je asi 60 % dětí s ODD. ADHD – žáci potřebují: § stručnost, § různorodost, § strukturu, § zapojit ruce – kinestetické učení, § aktivně začlenit. ADHD – nástroje učitelů: § nesedět v lavicích, ani ve skupinách, lavice do U, § komunikace s rodiči, § barevnost, § pomůcky. § seznamy, § předmět na zaměstnání rukou. ADHD – terapie: 1. PREKOPOVÁ – terapie pevným obětím, skupinová terapie s nácvikem emočních a sociálních dovedností, kognitivně-behaviorální terapie, metoda pozitivního posilování, systémová rodinná terapie, kooperativní učení, alternativní výukové metody. 2. Terapeutické postupy řídící pohybovou aktivitu – EEG-biofeedback, Vojtova metoda reflexní lokomoce, psychomotorika, formativně-terapeutické přístupy. 3. Terapeutické postupy ovlivňující syndrom biochemickou cestou – farmakoterape, diety. 4. Pomocné terapeutické metody – jóga, psychorelaxační cvičení. Deficity dílčích funkcí: = dílčí funkce je základní schopnost umožňující diferenciaci, rozvoj řeči a myšlení. U některých dětí v předškolním věku můžeme pozorovat projevy, které by mohly znamenat riziko ve vztahu ke vzniku SPU. Nehovoříme o poruše, ale deficitu některé z dílčích funkcí. Projevují se v různé míře a intenzitě, nemusí být u všech jedinců s SPU. Screening SPU: § SINDELAROVÁ, Předcházíme poruchám učení (pro děti předškolního věku a 1. ročníku ZŠ). § POKORNÁ, KUCHARSKÁ, ŠVANCAROVÁ, Test ke screeningu specifických poruch (56 položek ve 13 subtestech, probíhá ve školním prostředí s poradenským pracovníkem, neslouží k posouzení rozumových schopností, součástí je obrazový materiál, 20-30 min). § Screening POKORNÉ (viz). Depistáž SPU: provádí učitel po nástupu dítěte do ZŠ. Základní diagnostika probíhá v Pedagogicko-psychologické poradně (PPP), popřípadě ve Speciálně-pedagogickém centru (SPC) či ve Středisku výchovné péče (SVP). q Podpůrný výukový program: § min. 3 měsíce, § individuální pedagogické přístupy a metody, § podpora školní úspěšnosti, předcházení selhávání žáků, § zpracovává jej příslušný učitel nebo speciální pedagog, § písemný, součástí pedagogické diagnostiky a žádosti o odborné vyšetření. q Školní dotazník: § součást diagnostiky, § vyplňuje učitel, § údaje o žákovi, § prospěch podle posledního vysvědčení, § obtíže ve čtení, psaní, § řeč, § práceschopnost, § chování, § vztah k vrstevníkům, § vztah ke školní práci. q Explorace v běžné třídě základní školy: § učitel provádí ped. diagnostiku se zaměřením na úroveň vědomostí a psychických funkcí, § zaměřuje se na zvláštnosti, které jsou projevem SPU: § úroveň čtení, úroveň psaní a pravopisu, úroveň počítání, § soustředění, § sluchové vnímání, reprodukce rytmu, § zrakové vnímání, § řeč, § orientace v prostoru, pravolevá orientace, § chování, postavení v kolektivu, rodinné prostředí, způsob výchovy. q Individuální vzdělávací plán (IVP): § zpracovává se pro žáky integrované, § zpracovává jej třídní učitel ve spolupráci s poradenským pracovníkem, popř. výchovným poradcem, školním psychologem a zákonným zástupcem žáka, § vychází z učebních dokumentů školy, § obsahuje významné skutečnosti pro úspěšnou integraci žáka, § v závěru obsahuje jména poradenských pracovníků. §obsahuje seznam pomůcek (kompenzační, didaktické), §snížený počet žáků ve třídě, §potřeba asistenta, §obsah, rozsah, průběh poskytování individuálních potřeb. q Individuální vzdělávací plán (IVP) obsahuje: § vyšetření PPP, SPC, SVP, datum vyšetření, § výchozí učební dokumenty, § vyučovací předmět, § speciálně pedagogickou a psychologickou péči, § kompenzační pomůcky, učebnice, učební texty, vybavení, § účast dalšího pedagogického pracovníka, popř. asistenta, § spolupráce se zákonnými zástupci, § podíl žáka na řešení problému, § jmenovité určení pracovníka PPP, SPC, SVP, § podpisy ředitele školy, třídního učitele, vyučujícího, zákonného zástupce, poradenského pracovníka, popř. žáka. Diagnostika SPU, diagnostické metody Uskutečňuje se v Pedagogicko-psychologické poradně (PPP). Úvodní vyšetření: rozhovor s rodiči, rozhovor s učitelem, popřípadě školní dotazník, rozhovor s dítětem ð osobní anamnéza, rodinná anamnéza, anamnéza prostředí. Diagnostické prostředky: speciální zkoušky vypovídající o intelektové úrovni dítěte a výkonech v jednotlivých oblastech. Diagnostická kritéria. Na stanovení diagnózy se podílí: § speciální pedagog – analýza ped. údajů, vyšetření výukové úrovně, vyšetření percepčně-kognitivních zkoušek, školní dotazník, § psycholog – stanovení úrovně rozumových schopností – vyšetření inteligence. Pražský dětský Wechslerův test (PDW), Ravenovy Progresivní matice, § další specialisté – neurolog, foniatr, oftalmolog, pediatr. Jednotlivé diagnostické zkoušky: •Vyšetření výkonu čtení. •Úroveň písemného projevu. •Úroveň matematických schopností. •Poruchy sluchového vnímání. •Poruchy zrakového vnímání. •Vyšetření laterality. •Poruchy vnímání prostorové orientace. •Vyšetření představy prostoru. •Vnímání časové posloupnosti. 1. Vyšetření výkonu čtení: § rychlost, porozumění textu, chování při čtení, § 1987 MATĚJČEK a kol., § rychlost čtení – čtenářský kvocient (ČQ), 60-70 slov/1 min., rozdíl IQ a ČQ více než 20 bodů ð první kritérium, § porozumění textu – vyvrcholením čtenářské dovednosti, § chování při čtení – neklid, úzkost, dýchání, dvojí čtení. 2. Úroveň písemného projevu: § rozbor školních sešitů, diktátů, opisů, přepisů, § hodnotí se kvalitativní i kvantitativní znaky písemného projevu: tvar písma, dodržování lineatury, chování při psaní, § hodnocení ve vztahu ke čtení: q komolení slov, přehazování, záměna písmen, q vynechání diakritických znamének, q chyby v měkčení, q problémy v zápisu matematických symbolů. 3. Úroveň matematických schopností: § Psychodiagnostika Brno – Baterie testů, NOVÁK: q Barevná kalkule, q Kalkule IV., q Číselný trojúhelník, q Rey-Ostheriethova komplexní figura. § matematická paměť, pořadí čísel, orientace v prostoru, čtení a psaní číslic, matematické operace, porozumění. 4. Poruchy sluchového vnímání: § sluchová analýza a syntéza textu je předpokladem pro psaní, § Matějčkova zkouška sluchové analýzy a syntézy – rozklad slova na hlásky a naopak, § vyšetření vnímání měkkých a tvrdých hlásek, § rozdíl mezi dvojicí nesmyslných slov (flaš-klaš). 5. Poruchy zrakového vnímání: § Edfeldtova Reverzní zkouška – zraková percepce tvarů. § Zkouška M. FROSTIGOVÉ – zjištění vizuomotorické koordinace. 6. Vyšetření laterality: § ŽLABOVA a MATĚJČKOVA zkouška laterality (1972) – vztah mezi lateralitou oka – ruky. 7. Poruchy vnímání prostorové orientace: § závisí na zrakové, sluchové a kinestické percepci, § ŽLABŮV test orientace vpravo – vlevo z jeho Souboru specifických zkoušek. 8. Vyšetření představy v prostoru: § ŽLABOVA zkouška vpravo – vlevo, § RAVENOVA komplexní figura – od 8 let. 9. Vnímání časové posloupnosti: § v oblasti vizuální percepce, § v oblasti sluchového vnímání se užívá ŽLABOVA zkouška reprodukce rytmu. Diagnostika SPU se nejčastěji provádí v 1. nebo 2. třídě. Komplexní diagnostika je provedena týmem odborníků, je také základem pro včasné odhalení obtíží a správnou a včasnou reedukaci. Vzdělávání žáků se SPU Formy vzdělávání a poskytování reedukační péče vychází z doporučení PPP (SPC), Dys-centra, možnosti péče: • Individuální péče prováděná v rámci vyučování učitelem kmenové třídy. • Individuální péče prováděná učitelem, který je absolventem speciálního kurzu. • Třídy individuální péče při ZŠ. • Cestující učitel. • Specializované třídy pro děti s PU, PCH. • Speciální školy pro děti s PU. • Dětské psychiatrické léčebny. • Individuální a skupinová péče (PPP, SPC, Dys-centra). Dys-centra: § dobrovolná, nezávislá, nezisková sdružení občanů a právnických osob, zaměřující se na problematiku SPU, PCH, § služby dětem a žákům se SPU, rodičům, ped. pracovníkům, široké veřejnosti v odpoledních hodinách v průběhu školního roku, metodická pomoc. § spolupracují a navazují na diagnostickou činnost PPP, kterou doplňují o oblast terapeutickou, § reedukace SPU, kurzy nápravy GM, rozvoj jednotlivých oblastí, kurzy cizího jazyka pro žáky se SPU, práce s výukovými a reedukačními programy na PC, psychorelaxační cvičení, zájmové odpolední kroužky, prázdninové pobyty s reedukačním programem, vedení odborné knihovny, vzdělávací akce, přednášky, akreditované kurzy pro pedagogy, studenty, rodiče. § 1997 Asociace Dys-center, občanské sdružení. Současná legislativa (včetně novelizací): § Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ze dne 24. září 2004, účinný od 1. ledna 2005. Novela č. 49/2009 Sb. § Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, účinná dnem vyhlášení 9. února 2005. § Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, účinná dnem vyhlášení 9. února 2005. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ze dne 24. září 2004, účinný od 1. ledna 2005. § § 2 Zásady a cíle vzdělávání. § § 3 Vzdělávací programy. § § 4 Rámcové vzdělávací programy. § § 5 Školní vzdělávací programy. § § 7 Vzdělávací soustava, školy a školská zařízení. § § 14 Vzdělávání příslušníků národnostních menšin. § § 16 Vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ze dne 24. září 2004, účinný od 1. ledna 2005. § § 17 Vzdělávání nadaných dětí, žáků a studentů. § § 18 IVP. § § 36 Plnění povinnosti školní docházky. § § 37 Odklad povinné školní docházky. § § 47 Přípravné třídy základní školy. § § 51 Hodnocení výsledků vzdělávání žáků. § § 115 – 120 Školská zařízení a školské služby. Zákon č. 561/2004 Sb., § 16 Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami: § Dítětem, žákem a studentem se speciálními vzdělávacími potřebami je osoba se: q Zdravotním postižením – MP, TP, ZP, SP, vady řeči, souběžné postižení více vadami, autismus, PU, PCH. q Zdravotním znevýhodněním – zdravotní oslabení, dlouhodobá nemoc, lehčí zdravotní poruchy vedoucí k PU, PCH. q Sociálním znevýhodněním – rodinné prostředí s nízkým socio-kulturním postavením, ohrožení soc. patologickými jevy, nařízená ÚV, uložená OV, postavení azylanta a účastníka řízení o udělení azylu na území ČR. q Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, účinná dnem vyhlášení 9. února 2005. § § 1 Poskytování poradenských služeb – dětem, žákům, studentům, zákonným zástupcům, školám a školským zařízením, bezplatně. § § 2 Obsah poradenských služeb: • Vytváření vhodných podmínek pro zdravý tělesný, psychický a sociální vývoj žáků, pro rozvoj jejich osobnosti před zahájením vzdělávání a v průběhu vzdělávání, • Naplňování vzdělávacích potřeb a rozvíjení schopností, dovedností a zájmů před zahájením a v průběhu vzdělávání, • Prevence a řešení výukových a výchovných obtíží, sociálně patologických jevů, • Vytváření vhodných podmínek, forem a způsobů integrace žáků se zdravotním postižením, • Vhodná volba vzdělávací cesty a pozdějšího profesního uplatnění, • Vytváření vhodných podmínek, forem a způsobů práce pro žáky, kteří jsou příslušníky národnostních menšin nebo etnických skupin, • Vytváření vhodných podmínek, forem a způsobů práce pro žáky nadané a mimořádně nadané, • Rozvíjení pedagogicko-psychologických a speciálně pedagogických znalostí a profesních dovedností pedagogů, • Zmírňování důsledků zdrav. Postižení a prevence jeho vzniku. § § 3 Školská poradenská zařízení: • pedagogicko-psychologická poradna, • speciálně pedagogické centrum. + • Střediska výchovné péče (! zákon č. 109/2002 o výkonu ochranné výchovy, ústavní výchovy ve školských zařízeních a o preventivní výchovné péči ve školských zařízeních, novela 383/2005). Školská poradenská pracoviště: • výchovný poradce, • školní metodik prevence, • školní psycholog, • školní speciální pedagog. Pedagogicko-psychologická poradna (PPP) - 1: § pedagogicko-psychologické a speciálně pedagogické služby, § služby ambulantní, návštěvy pracovníků PPP ve školách, § zjišťuje pedagogicko-psychologickou připravenost žáků na školu, provádí psychologická a speciálně pedagogická vyšetření pro zařazení žáků do škol, tříd, oddělení, studijních skupin s upravenými vzdělávacími programy pro žáky se zdravotním postižením, § zajišťuje speciální vzdělávací služby žáků ve školách, které nejsou samostatně zřízené pro žáky se zdravotním postižením, vypracovává odborné posudky na základě psychologické a speciálně pedagogické diagnostiky, § poskytuje poradenské služby žákům s rizikem školní neúspěšnosti, rodičům. Pedagogicko-psychologická poradna (PPP) - 2: § poskytuje metodickou podporu škole, § prostřednictvím metodika prevence zajišťuje prevenci sociálně patologických jevů, realizaci preventivních opatření a koordinaci školních metodiků prevence, § pomocí psychologické, speciálně pedagogické a sociální diagnostiky zjištění příčin poruch učení, chování a dalších problémů v osobnostním vývoji, výchově a vzdělávání, § profesní orientace, § podklady pro zařazování, přeřazování dětí do škol a školských zařízení, odklad školní docházky, doporučení pro integraci, § psycholog, speciální pedagog, sociální pracovník, Pedagogicko-psychologická poradna (PPP) - 3: § Samostatná poradenská zařízení, § Pro děti a mládež 3 - 19 let, do ukončení vzdělání na SŠ. q Psychologická, speciálně pedagogická a sociální diagnostika, q Poradenství a terapie, q Zpracování odborných podkladů, q Nápravná péče (reedukace), q Programy pro rodiče a děti, q Zapojení do programů sociálně patologických jevů, q Konzultace pedagogům, q Metodické vedení výchovných poradců, metodiků prevence, q Spolupráce se školními psychology a speciálními pedagogy. Středisko výchovné péče (SVP): § v systému pedagogicko-psychologického poradenství jsou od roku 1997, § pomoc při zachycení prvních signálů výchovných problémů, přecházení dalším poruchám, § poradenství rodičům, pedagogům, žákům, § poskytování preventivně výchovné péče dětem a mládeži ohroženým sociálně patologickými jevy, pokud nebyla nařízena ÚV, OV, § spolupráce s PPP, SPC, školami, metodikem prevence, § pobyt je dobrovolný, ambulantní nebo internátní (max. 2 měsíce). Institut pedagogicko-psychologického poradenství (IPPP): § celorepubliková působnost, zřízen 1994 MŠMT, § koordinace poradenského systému, vzdělávání pedagogických pracovníků. Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, účinná dnem vyhlášení 9. února 2005. § § 1 Podpůrná opatření. § § 3 Formy a cíle speciálního vzdělávání: q individuální integrace, q skupinová integrace, q škola samostatně zřízená pro žáky se zdravotním postižením, q kombinací forem. Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, účinná dnem vyhlášení 9. února 2005. § § 5 Typy speciálních škol (základní škola pro žáky se SPU, základní škola pro žáky se SPCH). § § 6 IVP. § § 7 Asistent pedagoga. § § 10 Počty žáků (6-14 žáků). § ČÁST TŘETÍ – Vzdělávání žáků mimořádně nadaných. Hodnocení a klasifikace žáků se SPU Hodnocení je nadřazený pojem pojmu klasifikace. Úkolem hodnocení žáka se SPU je zjišťování a posuzování jeho úrovně v určitém období (je zaměřeno na celou osobnost dítěte, orientuje se na především na jeho kladné rysy). Hodnocení je upraveno ve: q ŠKOLSKÉM ZÁKONĚ: § § 16 (Při hodnocení žáků se SVP se přihlíží k povaze postižení nebo znevýhodnění), § § 51-53 (hodnocení výsledků vzdělávání - klasifikačním stupněm, slovně, kombinací obou způsobů), u žáka se SPU rozhodne ředitel o slovním hodnocení na žádost rodičů, na ZŠ speciální se hodnotí slovně, § § 168 (školská rada schvaluje způsob hodnocení). q VYHLÁŠCE 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky (454/2006): § § 14 Jaké má být hodnocení (srozumitelné, jednoznačné, srovnatelné s předem stanovenými kritérii, všestranné, věcné). § § 15 Hodnocení žáků na vysvědčení (chování, prospěchu, celkové hodnocení), § § 16 Výstupní hodnocení. q VYHLÁŠCE 73/2005 Sb.: § § 6 IVP, § přihlížet povaze postižení. Hodnocení = úroveň vzdělání žáka k určitým cílům. Klasifikace = číselné vyjádření hodnocení. q Slovní hodnocení = výrokové hodnocení. q Kriteriální hodnocení = vychází z dosaženého stupně kvality vzdělávací činnosti. q Individualizované hodnocení = vychází z pokroku žáka. Zásady hodnocení: § vysvětlit ostatním rozdílný přístup k hodnocení, § dát dítěti zažít pocit úspěchu, § chválit za snahu, § hodnocení musí vycházet ze znalostí příznaků postižení, § zvýraznit motivační složku hodnocení, § hodnotit pouze jevy, které žák zvládl, § využívat různých forem hodnocení (bodové), § ve věku povinné školní docházky upřednostňovat slovní hodnocení, § specifický přístup při hodnocení uplatňovat ve všech předmětech, do kterých se postižení promítá, § hodnotit spravedlivě. Slovní hodnocení: § alternativní forma hodnocení, § obsah má být pozitivně motivační i objektivně kritický (co má žák zlepšit), § vyjádření toho, co žák v daném vyučovacím předmětu zvládl, v jaké kvalitě, vymezit další postup rozvoje žáka se zřetelem na vynaložené úsilí a k individuálním zvláštnostem žáka, § pro rodiče problematické (známky srozumitelnější), § zátěž pro učitele, § učitel musí být sám přesvědčen o výhodách slovního hodnocení, § různé formulace u různých žáků. Vzdělávání žáků se SPU v běžné třídě ZŠ Základní podmínky: § prodloužený čas, § upravený formát testových sešitů, § úprava či nahrazení nevhodných testových úloh, ne změna obsahu, ale přeformulování nebo vynechání, § kompenzační pomůcky – technické, didaktické, § asistent, § náhradní způsob zkoušky. Organizace vzdělávacího procesu: § uplatňování speciálně pedagogických postupů (tempo, individuální přístup, rozsah učiva), § přístup učitele (ústní osvojování učiva, doplňovací cvičení, omezení diktátů, příprava na diktát), § snížený počet žáků ve třídě, § individuální práce s žákem, § vzájemná komunikace škola-rodina, § přihlédnutí k charakteru poruchy při hodnocení a klasifikaci (kratší texty, čitelnost upřednostňovat před úpravností, názorné pomůcky). Speciálně pedagogická péče: § rozvoj a posílení oslabených funkcí CNS a osvojení potřebných dovedností, § speciální pedagog a učitel s absolvovaným kurzem, § kompenzace impulzivity a zkrácené pozornosti, § kompenzační pomůcky (kalkulátor, PC, magnetofon, speciální didaktické pomůcky), § individuální přístup, § informace pro zákonné zástupce, § alternativní metody a postupy. Učitelská diagnostika: § velmi důležitá při stanovení obtíží, § východisko pro vyšetření v PPP, § učitel sleduje a zaznamenává dovednosti žáka, zamýšlí se nad nápravou, pozoruje, zda jsou nápravná opatření úspěšná, § podílí se na vypracování školního dotazníku: q vypracován na požádání PPP, q nestanovuje diagnózu, q čtení, q psaní, q počítání, q řečový projev, q socializace, rodinné prostředí. Školní poradenská pracoviště: q ŠKOLNÍ PSYCHOLOG: § ukončené VŠ vzdělání v oboru psychologie nebo pedagogika a psychologie, § pouze na některých školách, § poradenství pro pedagogy (přístup k žákům se SPU), § pomoc při zpracování IVP, § konzultace pro rodiče, § sleduje projevy žáků s výukovými nebo výchovnými obtížemi. q ŠKOLNÍ SPECIÁLNÍ PEDAGOG: § ukončené VŠ vzdělání v oboru speciální pedagogika, § působí na některých školách, § metodická pomoc pedagogům při depistáži žáků se SVP, § speciálně pedagogická vyšetření žáků, § reedukace, § poradenství rodičům, § volba správných opatření sloužících ke zkvalitnění vyučovacího procesu. q VÝCHOVNÝ PORADCE: § kvalifikační studium výchovného poradenství, § na všech ZŠ, SŠ a speciálních školách, § učitelé, kteří kromě svého úvazku plní ještě pedagogicko-psychologické poradenství, § depistáž, § spolupráce s poradenskými zařízeními, § profesní orientace, § sleduje vývoj žáků s výchovnými, vyučovacími obtížemi, § poradenství pro rodiče, § metodická pomoc učitelům. q ŠKOLNÍ METODIK PREVENCE: § koordinace aktivit v oblasti prevence sociálně patologických jevů u žáků, § vytváření strategie školy v oblasti prevence zneužívání návykových látek, jeho realizace a koordinace. Socializace a emocionalita: § jedinci se SPU jsou méně fyzicky zralí, § neadekvátní chování v sociálních situacích, § potíže v orientaci, sociálním chování, § problémy s vyjadřováním, § problém v sociálním učení, nedokáží se poučit ze svých chyb, § výkyvy ve výkonnosti, § pocity úzkosti, frustrace, agresivita, § časné deprese, § problémy se zapamatováním a uspořádáním pořadí, § změněné sebehodnocení, potřeba podpory. Osobnost dospělého jedince se SPU: q 1/3 jedinců dozraje, q 1/3 jedinců kompenzuje, q 1/3 nedozrají, nekompenzují. § trvající obtíže ve čtení, psaní, pravopisu ð potíže v zaměstnání i osobním životě, § negativní zkušenosti z dětství snižují motivaci, § hyperaktivita způsobuje nesoustředěnost, § změny nálad, výbušnost, problémy s organizací, plnění pracovních úkolů, dochvilností, § omezená přizpůsobivost, problémy s autoritami, § riziko alkoholismu, toxikomanie, trestné činnosti, § tlak společnosti (úspěch, peníze, tempo, flexibilita, vztahy, komunikace), § možnost návštěvy psychologa, psychiatra. Projevy snížených komunikačních kompetencí (Zelinková, 2003): § k získání pozornosti používají negativní prostředky, § úroveň reakcí nižší, nízký zájem o komunikaci, § preference nonverbální komunikace, § problematická interakce, § málo se ptají, aby získali informace, § neradi vypravují, vyprávění chudá, § nutné podněcovat ke konverzaci, § nesprávné pojmenování předmětů, § špatné porozumění, na neshody reagují nonverbálně, § smějí se sprostým slovům, rýmovačkám. Poruchy řeči: § Dyslálie = patlavost = nesprávná výslovnost (r, ř, l). § Koktavost = balbuties. § Opožděný vývoj řeči. Vývojová dysfázie. § Mutismus. § Autismus. Specifický logopedický nález: • Artikulační neobratnost (dítě umí tvořit hlásky, ale artikulace je namáhavá, těžkopádná, nesrozumitelná, postižení řečové motoriky, sluchové percepce). • Specifické asimilace (sykavky, tvrdé, měkké hlásky, izolovanou hlásku vysloví, problémy ve slovech „sušenky“). Reedukace (Zelinková, 2003): §je společně s rehabilitací a kompenzací základní speciálně-pedagogickou metodou. Doslova znamená převýchovu, ale význam je jiný. Znamená utváření, výchovu psychických funkcí, popřípadě dovedností nutných ke zvládnutí dovedností složitějších. Nejde o nápravu, ale utváření nových návyků a dílčích dovedností. V zahraničí jí odpovídá pojem intervence. Zásady reedukace: § Zaměření terapie na specifiku jednotlivého případu (vnitřní a vnější podmínky pro nápravu). § Analýza celkové situace dítěte (vztah k učení, postoj rodičů, vztahy ke spolužákům, k sourozencům). § Co nejpřesnější diagnostika obtíží dítěte. § Obtížnost nápravných cvičení musí odpovídat možnostem dítěte (druh cvičení, náročnost cvičení). § Nechat dítě zažít úspěch již při první návštěvě poradny. § Náprava postupuje po malých krocích. § Pracovat pravidelně – denně, systematicky, krátce a intenzivně (10 minut) § Aktivní provádění cvičení ze strany dítěte. § Dítěti se věnovat, udržovat s ním oční kontakt. § Klidné prostředí, kde dítě nebude rušeno. § Postoje a přístup okolí – vzbudit v dítěti pocit, že cvičení jsou důležitá, respektovat, že dítě právě pracuje, klid, takt a soustředění ze strany pedagogů i rodičů. § Dlouhodobý nácvik. § Rozvinutou schopnost u dítěte cvičit tak dlouho, dokud není zautomatizována. § Po nápravě použití metod a technik respektujících schopnosti dítěte. § Strukturace, názornost, představivost.