Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Dotazník, škály Kristýna Balátová Dotazník ¨ ¨- Způsob psaného kladení otázek = standardizovaný rozhovor, předložený v písemné podobě- hromadné získávaní údajů; ¨- Nejfrekventovanější metoda- zdánlivě jednoduchá tvorba (X nesprávná konstrukce- zadávání- vyhodnocení!) ¨- Osoba vyplňující dotazník = respondent ¨- Jednotlivé prvky v dotazníku = otázky ¨- Otázka v dotazníku = položka - ¨- Zadávání dotazníku = administrace ¨ ¨- Výhody: ¨ - úspora času a financí ¨ - lepší shromažďování dat ¨ ¨- Nevýhody: ¨ - menší pružnost ¨ - nesrozumitelnost ¨ - nižší věrohodnost ¨ - příprava vyžaduje pečlivost ¨ ¨Struktura dotazníku (-nutná jasně promyšlená struktura a konceptualizace): ¨-Vstupní část: ¨- hlavička ¨ – název a adresa instituce zadávající dotazník, příp. jméno autora ¨ - vysvětlujeme cíle a význam odpovědí, tím motivujeme respondenta k pečlivému vyplňování dotazníku a současně k jeho vrácení ¨- Druhá část – vlastní otázky – první otázky lehčí, přitažlivější, posléze těžší a méně zajímavé, ke konci fakta (předpoklad: únava respondenta) ¨- Na úplném konci- nezbytné poděkování za spolupráci ¨ ¨ ¨Tvoření otázek: ¨ ¨- Otázky se skládají ze slov a číslic ¨- Autor- otázky předem důkladně promyslet- každé použité slovo- přesný význam ¨ ¨- Pravidla: ¨ - jasně formulovat otázky ¨ - otázky i odpovědi- stručné (ne příliš široké znění) ¨ - vyhýbáme se neurčitým vyjádřením (př. několik, obyčejně, někdy apod.) ¨ ¨ ¨- Vyhýbáme se dvojitým otázkám (- ty poznáme dle spojky a) ¨- Klademe jen takové otázky, na něž dokáží respondenti odpovědět ¨- Otázky musí být: ¨ - smysluplné ¨ - jednoduché ¨ - ne záporné (nikdy neužívat dvojitý zápor!!!) ¨ - ne předpojaté, sugestivní – (týkají se jisté osobnosti či instituce)- společensky žádoucí odpovědi ¨ ¨ ¨- Otázky formulovat tak, aby směřovaly k pochopení a ochotě odpovídat; ¨- Na základě výsledků dotazníků se vytvářejí hypotézy, teorie o daném člověku. Ověřování = verifikace ¨- Požadavky na dotazník: ¨ - spolehlivost (reliabilita) – stálost výsledků v čase ¨ ¨- objektivnost - ¨- standardnost ¨ ¨- validita (platnost) – zda se měří to, co se měřit má ¨ ¨- kvalitativní a kvantitativní interpretovatelnost ¨ ¨- úspornost a reprezentativnost ¨ ¨Typy otázek: 1)Uzavřené ¨ - nabízí hotové alternativní odpovědi ¨ - úkolem je zaznačit (zaškrtnout, zakroužkovat) vhodnou odpověď ¨Např.: Myslíte si, že pro nadané děti je třeba zřizovat ¨ speciální třídy ? ¨ a) ano ¨ b) ne ¨ c) neumím se vyjádřit (případně nevím) 2)Otevřené ¨ - volnost u odpovědí- obtížněji se respondentovi vymýšlejí a administrátorovi vyhodnocují, ale neomezují respondenta ¨Př. Jaký je váš názor na nadané děti? ¨ 3)Polouzavřené či polootevřené (alternativy + otevřená možnost) ¨ Souhlasíte, aby byly pro nadané děti zřizovány speciální třídy….? ¨ Ano-ne. Pokud ano, proč? ¨ ¨- Existují i škálované otázky (více viz škály) ¨- V dotazníku obvykle není jen jeden druh otázek- zlepšuje pozornost respondenta (ne neustále střídat!); ¨- L- otázky (zjišťují tzv. lži skóre)- lživost odpovědí (otázka pravdivosti výpovědí- vliv na validitu)- popírání chov., kt. neodpovídá společenské normě ¨- Délka dotazníku by měla být taková, aby se získaly potřebné údaje- nutný kompromis (- únava respondentů- povrchní vyplňování) ¨- Doba vyplňování by měla být maximálně 30 minut (dle věku respondentů) ¨ Škálování -nástroj, který umožňuje zjišťovat míru vlastnosti jevu nebo jeho intenzitu ¨ -Posuzovatel vyjadřuje svoje hodnocení určením polohy na škále ¨ -Obyčejně mají posuzovaní škály 3,5,7 nebo 9 stupňů – počet stupňů ovlivňuje jemnost posouzení ¨ ¨ ¨Často je počet stupňů lichý = nalevo i napravo od středu je stejný počet stupňů, často bývá na škále uvedeno ještě N = tzn. nehodí se, neumím se vyjádřit- zabraňujeme vynucení si hodnocení ¨ -Existují různé typy škál ¨ ¨Příklad: ¨- Určete oblíbenost vyučovacího předmětu na škále od 1 (nejvíce oblíbený) po 7 (nejméně oblíbený). Předměty, které nejsou ve vašem ročníku, označte N ¨ ¨ ¨ český jazyk 1 2 3 4 5 6 7 N ¨ matematika 1 2 3 4 5 6 7 N ¨ přírodopis 1 2 3 4 5 6 7 N ¨ hudební výchova 1 2 3 4 5 6 7 N ¨ tělesná výchova 1 2 3 4 5 6 7 N ¨ zeměpis 1 2 3 4 5 6 7 N ¨ výtvarná výchova 1 2 3 4 5 6 7 N ¨ ¨Pořadové škály: ¨ Určete pořadí oblíbenosti vyučovacích předmětů: ¨ Český jazyk _ ¨ Matematika _ ¨ Fyzika _ ¨ Chemie _ ¨ Zeměpis _ ¨ ¨ ¨Instrumentální škály: ¨ ¨rád si hraji sám/a ¨ ¨Stále - velmi často - často - občas - nikdy - N ¨ ¨Bipolární škály: -Krajní body (tzv. póly)- tvoří protikladné vlastnosti, významy ¨ Odborník 1 2 3 4 5 N Laik ¨ (Užívat vždy stejné slovní druhy!) ¨ Odborník 1 2 3 4 5 N nevyzná se ¨ (Takto ne!!) ¨ ¨ -Likertovy škály: ¨ -Měří postoje a názory lidí, jsou složené z výroků a stupnice -Skládají se z výroku a stupnice -Vyjádření stupně ne/souhlasu - ¨ ¨ ¨ Matematika je můj nejoblíbenější předmět ¨ ¨ ¨ Plně souhlasím souhlasím neumím se vyjádřit nesouhlasím plně nesouhlasím ¨Chyby v posuzování na škálách: ¨Podhodnocování ¨Nadhodnocování ¨Chyba centrální tendence- vyhýbání se krajnímu hodnocení ¨Haló efekt- předčasný závěr o určité vlastnosti člověka Literatura ¨DUŠEK, K., VEČEŘOVÁ-PROCHÁZKOVÁ, A. Diagnostika a terapie duševních poruch. Praha: Grada, 2010. ISBN 978- 80-247-1620-6. (strany: 28-40) ¨SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-327-7. ¨SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-050-X. ¨SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-706-0. ¨SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-566-0. ¨URBÁNEK, T., DENGLEROVÁ, D., ŠIRŮČEK, J. Psychometrika. Měření v psychologii. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-836-4. (strany: 13- 151, 204- 255) ¨VÁGNEROVÁ, M., KLÉGROVÁ, J. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7. ¨Tyto materiály nejsou určeny k publikaci ani k dalšímu šíření bez souhlasu autora. Slouží jako učební pomůcky pro studenty Diagnostických metod!!! ¨ ¨