Diagnostické metody ve speciální pedagogice - úvod do diagnostiky Kristýna Balátová Metody obecně ¨- Metody zkoumání a pravidla vědeckého použití těchto metod určuje metodologie ¨- Rozlišujeme metody zjišťování faktů a metody zpracování faktů ¨- Metody zjišťování faktů jsou: ¨ a) badatelské = poznávací ¨ b) diagnostické ¨- Metodou zpracování faktů je především statistika ¨ Poznávací metody ¨3 skupiny: a)Objektivní metody – pozorování, extraspekce (extrospekce)= posuzujeme osoby po různých stránkách a zkoumáme jeho reakce na podněty a v rozličných situacích b)Subjektivní metody – introspekce (=sebepozorování), rozhovor, dotazník = poznáváme člověka na základě jeho výpovědi o sobě samém. Takto zjišťujeme především názory a postoje zkoumaných osob ¨ ¨ ¨c) Projekční (nebo také projektivní) metody – zkoumáme zkušenosti, zážitky, zájmy, schopnosti, touhy, postoje osob ¨ Diagnostické metody ¨ ¨Obecný název pro proceduru, s níž se pracuje v rámci diagnostiky ¨ ¨Třeba dodržet validitu a reliabilitu ¨ ¨V rámci každé diagnostické metody lze najít výzkumný nástroj (př. dotazník pro rodiče) /nebo si jej lze případně vytvořit sám/ (- vlastní otázky a témata rozhovoru); ¨ Diagnostické metody: ¨ ¨Pozorování ¨Interview (rozhovor) ¨Anamnéza ¨Analýza produktů lidských činností ¨Dotazníky (viz diagnostické testy) ¨Škály (viz diagnostické testy) ¨ ¨ ¨ Validita a reliabilita měřícího nástroje ¨ ¨Validita (=platnost, schopnost měřícího nástroje, že měříme, zjišťujeme, co měřit, zjistit máme)- stupeň validity (méně X více validní) ¨ ¨Reliabilita (čili spolehlivost, přesnost měřícího nástroje, že naměříme, co měřit máme) (vysoká X nízká reliabilita); - je takové měření, které nám při opakované aplikaci dává shodné výsledky, pokud se ovšem stav pozorovaného objektu zatím nezměnil ¨ Druhy validity ¨ Konstruktová validita: ¨teoretické otázky existence nějakého rysu ¨zda je konstruován test hypotéz (měřící nástroj) logicky spojujících zkoumanou vlastnost s technikou měření (jiný měřící nástroj), kterou používáme ¨ ¨Obsahová validita: ¨Do jaké míry je obsah měřícího nástroje v souladu s obsahem ve zjišťované oblasti ¨Posudek expertů na danou oblast ¨obsah testové situace a chování osoby v testové situaci ¨ ¨ ¨ ¨ ¨ ¨Kriteriální validita: (patří sem souběžná + prediktivní validita)- míra shody mezi výsledky měřícího nástroje a výsledky jiného měření podle známého, ověřeného kritéria ¨ ¨Prediktivní validita ¨porovnává předpověď založenou na testovaném měření se skutečnými výsledky ¨ ¨Souběžná validita: ¨testována tak, že měření téže vlastnosti je prováděno dvěma nebo více postupy ¨můžeme například použít formulace nepřímých otázek a kombinovat s projekčními nebo přímými otázkami ¨čím větší je shoda mezi těmito různými přístupy, tím je pravděpodobnější, že náš přístup je validní ¨ ¨ ¨Interní validita: vlastnost výzk. nástroje a postupů při měření (včetně zpracování jeho výsledků) ¨ ¨Externí validita: do jaké míry je možno výsledky měření uskutečněného v jedné situaci (čase, podmínkách, prostředí) zevšeobecnit na jiné situace (čas, podmínky, prostředí) Reliabilita ¨Test-retestová reliabilita (opakování měření): ¨test se dá stejné skupině osob dvakrát po sobě (x a x’) ¨odhad reliability: korelace výsledků 1. a 2. měření ¨ ¨Reliabilita paralelních forem (ekvivalentní formy měřícího nástroje): ¨Současná administrace dvou forem jednoho testu ¨účel: snaha o překonání vlivu paměti u test-retestové reliability ¨problém: jak zajistit skutečnou paralelnost obou forem ¨odhad reliability: korelace výsledků obou forem ¨ ¨Split-half reliabilita (vnitřní konzistence, homogenita položek; půlení měřícího nástroje): ¨Administrace testu jako celku a následně jeho rozdělení na dvě poloviny ¨další problém: zajištění skutečné stejnosti polovin ¨odhad reliability: korelace mezi oběma polovinami ¨ ¨Shoda mezi posuzovateli: ¨Daný výzk.nástroj použijí nezávisle na sobě dva posuzovatelé- výsledky se srovnají- míra shody + nutné zacvičení pozorovatelů Literatura ¨DUŠEK, K., VEČEŘOVÁ-PROCHÁZKOVÁ, A. Diagnostika a terapie duševních poruch. Praha: Grada, 2010. ISBN 978- 80-247-1620-6. (strany: 28-40) ¨SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-327-7. ¨SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-050-X. ¨SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-706-0. ¨SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-566-0. ¨URBÁNEK, T., DENGLEROVÁ, D., ŠIRŮČEK, J. Psychometrika. Měření v psychologii. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-836-4. (strany: 13- 151, 204- 255) ¨VÁGNEROVÁ, M., KLÉGROVÁ, J. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7. ¨Tyto materiály nejsou určeny k publikaci ani k dalšímu šíření bez souhlasu autora. Slouží jako učební pomůcky pro studenty Diagnostických metod!!! ¨ ¨