Ivana Vaculová Pedagogická fakulta MU BRNO —= řešení problémových úkolů komplexního charakteru na základě aktivní činnosti žáků, přičemž práce obvykle končí vytvořením určitého produktu, který může být ve formě teze, zprávy, obrazové prezentace nebo modelu.* — —Další znaky projektové výuky: —integrace tradičních předmětů, —vztah se situacemi z běžného života, —aktivní zapojení studentů do výuky, dělba práce, —zodpovědnost žáků za výsledky vlastního učení, —učitel vystupuje v roli rádce a pomocníka. *(Kleijer, Kuiper, De Wit a Wouters-Koster, 1981, Kalhous, Obst, 2001, Beckett, 2002, Maňák, Švec, 2003, Průcha, Walterová, Mareš, 2003, Skalková 2007) —Utváření a rozvíjení — —přírodovědných znalostí, —přírodovědných dovedností, —přírodovědného myšlení žáků, —klíčových kompetencí důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého člena společnosti. —Umožňuje nejen rozvíjení, prohlubování a procvičování — —přírodovědných znalostí, —přírodovědných dovedností, —přírodovědného myšlení žáků….. — — — —Používat bezpečně a účinně materiály a nástroje, dodržovat pravidla, využívat znalosti získané v různých vzdělávacích oblastech. …. ale žáci se během práce na projektech učí také např.: Plánovat, organizovat a řídit vlastní učení, využívat vhodné metody a strategie, vyhledávat a třídit informace, pozorovat, experimentovat. kompetence k učení Pochopit problém, samostatně řešit problémy, získané výsledky kriticky posuzovat, vyvozovat z nich závěry pro využití budoucnosti kompetence k řešení problémů Formulovat a vyjadřovat své myšlenky a názory, účinně se zapojovat do diskuse, obhajovat svůj názor a vhodně argumentovat. kompetence komunikativní Účinně spolupracovat ve skupině, chápat potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu. kompetence sociální a personální Rozhodovat se zodpovědně v dané situaci, chápat environmentální problémy, ochranu zdraví a trvale udržitelný rozvoj společnosti. kompetence občanské kompetence pracovní —vhodně zvolit problém nebo úkol pro projekt, —využívat mezipředmětových vztahů, —spolupracovat při projektu s kolegy, —připravit vhodné prostředí pro projektovou výuku, —odhadnout čas pro realizaci, —motivovat děti pro projekt, —řídit skupinovou práci, —vhodně střídat organizační formy práce a metody, —klást aktivizující otázky, —umět vést děti k samostatnosti a tvořivosti, —vhodně projekt zdokumentovat apod. *(Kratochvílová, 2006) —Seminář : Didaktika přírodních věd. —Studenti učitelství FY, CHE, BI, ZE. —Úkol pro studenty: připravit pro žáky základní školy projektovou výuku na téma „Naše domácnost“. —Role ve skupině: specialisté pro úvod a závěr, — specialisté pro jednotlivé obory , — dokumentaristé, — inspektoři, — hlavní organizátor. — — — —Název: „Kouzelná kuchyně“ aneb „Jaké znalosti a dovednosti z přírodovědných předmětů můžeme využívat v kuchyni?“ — Úvod: Motivace žáků formou dramatizace - rozhovor kouzelníka a kuchaře. C:\Users\Vaculova\Desktop\ZS Lerchova\PC031579.JPG —Rozdělení žáků do skupin • Rozdání „Kouzelnických kuchařek“ C:\Users\Vaculova\Desktop\ZS Lerchova\P1060720.jpg C:\Users\Vaculova\Desktop\ZS Lerchova\PC031581 – kopie.JPG —Pokusy s pomůckami běžně dostupnými v každé kuchyni —Úkol žáků: provádět samostatně pokusy a odhalit jejich princip. —Zde si zopakovali a procvičili např. znalosti týkající se elektrického obvodu, povrchového napětí, měření na lidském těle, hustoty a těžiště atd. — C:\Users\Vaculova\Desktop\ZS Lerchova\PC030191.JPG —Záhadné experimenty (tajné neviditelné písmo, kouzla s vajíčky, co poškozuje zubní sklovinu apod.) — C:\Users\Vaculova\Desktop\Projektová výuka na ZŠ\ZS Lerchova\PC031587.jpg rabbit%20_in_hat — —Úkoly: —Odhalit na jazyce jednotlivá místa pro vnímání různých chutí. —Navrhnout, provést a vyhodnotit experiment zjišťující, kterou nosní dírkou cítí lépe. —Poznávat různé druhy bylinek a zjistit jejich využití. —Posoudit různé potraviny z hlediska zdravé výživy a sestavit potravinovou pyramidu apod. — C:\Users\Vaculova\Desktop\Projektová výuka na ZŠ\ZS Lerchova\PC030120.JPG C:\Users\Vaculova\Desktop\Projektová výuka na ZŠ\ZS Lerchova\PC031632.JPG —Úkol: —Najít v okolí školy pomocí GPS navigace krabičky s vlajkami různých evropských států, ve kterých byly nálepky s typickým jídlem dané země. —Přiřadit k vlajkám příslušné státy a typické pokrmy a nalepit je do slepé mapy Evropy. — — C:\Users\Vaculova\Desktop\Projektová výuka na ZŠ\ZS Lerchova\PC031619 – kopie.JPG —Cíl: zopakování a utřídění znalostí, které si žáci osvojili nebo procvičili v průběhu celého dopoledne. C:\Users\Vaculova\Desktop\Projektová výuka na ZŠ\ZS Lerchova\PC030213 – kopie.JPG C:\Users\Vaculova\Desktop\Projektová výuka na ZŠ\ZS Lerchova\PC030221 – kopie.JPG C:\Users\Vaculova\Desktop\Projektová výuka na ZŠ\ZS Lerchova\PC030216 – kopie.JPG —BECKETT, G.H. Teacher and student evaluations of project-based instruction. TESL Canada Journal. 2002, vol. 19, no. 2, pp. 52-66. —KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253 —KLEIJER, H.; KUIPER, R.; DE WIT, H.; WOUTERS-KOSTER, L. Project-based education between social idealism and educational possibility. Amsterdam: SISWO, 1981. —KRATOCHVÍLOVÁ, J. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: MU, 2006. ISBN 80-210-4142-0. —PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník – 4. aktualizované vydání. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8. —Rámcový vzdelávací program pro základní vzdelávání. Praha: VÚP, 2007. Dostupné na: . —SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7. —