Bílá kniha Národní program rozvoje vzdělávání v ČR Obecné údaje: •Systémový projekt vyjadřující myšlenkové východisko, obecné záměry a rozvojové programy, které mají být směrodatné pro vývoj vzdělávací soustavy ve střednědobém horizontu. •Vznik na základě usnensení vlády ČR č. 277 z r. 1999 •Zdroje: výroční zprávy MŠMT, publikace EU, veřejná diskuse „ Výzva pro deset miliónů“ •Časový horizont 2005 nebo 2010 •Části: • Východiska a předpoklady rozvoje vzdělávací soustavy •Předškolní, základní a střední vzdělávání •Terciální vzdělávání •Vzdělávání dospělých •Hlavní linie vzdělávací politiky v ČR • Obecné cíle vzdělávání a výchovy •Rozvoj lidské individuality •Zprostředkování historicky vzniklé kultury společnosti •Zajištění udržitelného rozvoje společnosti •Posilování soudržnosti společnosti •Podpora demokracie a občanské společnosti •Výchova ke spolupráci •Zvyšování konkurenceschopnosti ekonomiky a prosperity společnosti •Zvyšování zaměstnanosti • •------------------------------------------------------------ •Proměna tradiční školy •Zvyšování statutu pedagogického personálu •Nové utváření vzdělávacího systému Řízení a správa systému vzdělávání •Centrum •Národní rada pro vzdělávání a rozvoj lidských zdrojů •Krajská zastupitelstva • Statistická a demografická čísla: •Zvýšení veř. výdajů na školství na 6 % •290 000 pracovníků ve školství •Nárůst platů ped. o 30 % do r. 2007 •Lidé s maturitou - 75 % •50 % populace přístup k terciálnímu vzdělávání Evropská a mezinárodní spolupráce ve vzdělávání •EU •OECD •Rada Evropy – Lisabonská smlouva •OSN – UNESCO •Ostatní projekty Předškolní, základní , střední vzdělávání •Systém více úrovní vzděl. Programů •Nový pohled na ped.pracovníka •Změny v systému škol. zařízení: •ZŠ •ŠS •VOŠ •VŠ •Vzdělávání dospělých • •