MODERNÍ PEDAGOGIKA OBSAH : 1.KLIMA ŠKOLY, TŘÍDY A JEJICH VLIV 2.METODY ZJIŠŤOVÁNÍ KLIMATU 3.SOCIOMETRIE 4.EDUKAČNÍ PROCES V KONTERXTU SPOLEČNOSTI 5.ŽÁK – SUBJEKT EDUKACE 6.Benjamin S. Bloom a jeho teorie – kognitivní determinanty mastery learning KLIMA ŠKOLY, TŘÍDY A JEJICH VLIV LITERATURA : 1/ Průcha, J. Walterová, E. Mareš, J. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 1996, ISBN 80-7178-029-4 2/ Průcha, J. Walterová, E. Mareš, J. Sborník referátů a abstrakt z 1. konference České asociace pedagogického výzkumu. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1993 3/ Gold, A. Řízení současné školy. Žďár nad Sázavou: Fakta, 1998, ISBN 80-902614-0-x 4/ Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002, ISBN 80-7178-631-4 5/ Programové prohlášení vlády České republiky. Praha: 1998 6/ Blížkovský, B. Kučerová, S. Kurelová, M. Středoevropský učitel na prahu učící se společnosti 21. století. Brno: Konvoj, 2000,ISBN 80-85615-95-9 7/ Křivohlavý, J.Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2001, ISBN 80-7178-551-2 8/ Kalous,Z. Obst, O. Školní didaktika. Praha: Portál …?????? 9/ Paterson, T.T. Teorie řízení. Praha: Svoboda, 1971 10/ Gavore, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido, 1996, ISBN 80-85931-15- 11/ Prokopenko, J. Kubr, M. Vzdělávání a rozvoj manažérů. Praha: Grada Publishing s.r.o. 1996 12/ Typologie pojetí klimatu j0216724 K L I M A Š K O L K L I M A T Ř Í D Y & ÚVOD & TEORETICKÝ ÚVOD & ŠKOLNÍ TŘÍDA JAKO MALÁ SOCIÁLNÍ SKUPINA & ZPŮSOBY ZJIŠŤOVÁNÍ a) POHÁDKOU b) SOCIOMETRICKÁ METODA • jednoduchém provedení •kvantitativní vystižení sociopreferenčního chování VĚDOMÍ •Učitelé si dobře uvědomují, nže jedním z předpokladů úspěšného pedagogického působení ve výchovně vzdělávacím procesu je věnovat patřičnou pozornost sociálním vztahům, n ve kterých žáci žijí a které na ně působí SOCIOMETRICKÁ METODA JE ZALOŽENA NA PRINCIPU výběru někoho druhého k určité spolupráci či ke kontaktu s ním může učiteli pomoci získat informace o postavení žáka ve třídě i o třídě jako celku JACOB LEVY MORENO 1892 - 1974 Americký psychiatr rumunsko – rakouského původu propracoval metodiku skupinové terapie, psychodramatu a je považován za zakladatele sociometrie > „Nejvýstižněji charakterizují tuto metodu patrně ty definice, které (v různých formách) vymezují sociometrii jako kvantitativní postižení sociopreferenčního chování, a které upozorňují na rozdíl mezi výskedky získanými pozorováním a výsledky založenými na sdělení“ J.Janoušek: Sociální psychologie CÍL PŘEDNÁŠKY ] zjistit specifické klima školy, třídy ] zjistit strukturu třídy ] vytipovat nejoblíbenější (nejméně oblíbené) osobnosti kolektivu ] stanovit jejich vliv ] náhled na kritéria, podle kterých si žáci vybírají svoje kamarády ] možných vůdčích osobností Při interakci v lidské skupině existuje cosi,co je silně jednotlivci pociťováno, co označujeme jako : nálada ovzduší atmosféra klima Vytváří jej : n všichni žáci konkrétní třídy a) dílčí skupiny b) žáci mimo skupiny c) vyučující ve třídě C Í L P R Ů Z K U M U n n nPARCIÁLNÍ ZJIŠTĚNÍ n nK L I M A T U T Ř Í D Y nNA I. STUPNI ZŠ nNA II. STUPNI ZŠ na) výchovné problémy nb) sociální vztahy P R Ů B Ě H nZPRÁVA O STAVU ŠKOLY n hledejte prameny •doplňte případně vlastními prameny •ZJIŠTĚNÉ HODNOTY •grafické zpracování s komentářem •ANALÝZA STAVU ŠKOLY •závěr, doporučení, opatření ap > KLIMA TŘÍDY, ŠKOLY Termín klima zahrnuje : nustálený způsob vnímání hodnocení a reagování na situace : K co se ve třídě děje n K co se dříve stalo n K co se očekává n K co se odehraje TO JSOU OBSAHOVÉ ASPEKTY ČASOVÉ ASPEKTY -jsou typické pro konkrétní školní třídu a jejího učitele, mohou trvat i několik měsíců i let n Sociometrická metoda nJe to způsob zjišťování bezprostředních emocionálních vztahů uvnitř malé skupiny n nJ,L,Kolomlinskij : nSociometrie měří neviditelné nitky sympatií a antipatií, které lidi vzájemně svazují, a určují ty, kteří jsou oblíbeni, i ty, kteří jsou psychologicky izolováni S O C I O M E T R I E „Existují tři druhy přátel : ti, kteří vás mají rádi, ti, jímž jste lhostejní, a ti, kteří vás nenávidí Nicholas Chamfort SOCIOMETRICKÉ STRUKTURY A PODSTRUKTURY nDYÁDY n - dvojice vytvářející při stálejším kontaktu více lidí ve skupině síť vztahů, která je jednou ze základních komponent skupinové struktury n l l ŘETĚZ osoba A vybírá osobu B, ta vybírá osobu C atd. l à l à l à l A B C D K L I K A nejméně tři osoby, které se navzájem volí l l l H V Ě Z D A jedna osoba obdrží naprostou většinu voleb, které však nevrací l S Í Ť všichni členové skupiny se volí navzájem l l l l l l l l l l l l I Z O L Á T O R nikdo je nevolí K K K K K SOCIOMETRICKÉ STRUKTURY A PODSTRUKTURY nDYÁDY–dvojice vytvářející při stálejším kontaktu více lidí ve skupině síť vztahů, která je jednou ze základních komponent skupinové struktury nPÁR – dvě osoby, které se navzájem volí nŘETĚZ – osoba A vybírá osobu B, ta vybírá osobu C atd. nKLIKA– nejméně tři osoby, které se navzájem volí nHVĚZDA– jedna osoba obdrží naprostou většinu voleb, které však nevrací nSÍŤ – všichni členové skupiny se volí navzájem nIZOLÁTORY – nikdo je nevolí HYPOTÉZY nSociální vztahy ve školní třídě: n budou roztříštěné ns nízkou mírou koheze, n integrovanosti na slabou vnitřní strukturou ZDŮVODNĚNÍ HYPOTÉZ nJedná se o běžnou třídu, jež se konstituovala v 6.ročníku ZŠ. nVe školní třídě je nepříznivé složení žáků nNěkolik žáků s nízkou úrovní intelektových schopností n3 žáci prospívají s vyznamenáním n6 žáků diagnostikováno se SPU (dyslexie,dysortografie) n4 žáci projevují trvale výchovné potíže (udělen 2. a 3. st. z chování (nevhodné rodinné prostředí i problémová orientace mino školu) Z Á V Ě R nKLIMA TŘÍDY, které při vyučování panuje, má zásadní vliv na motivaci žáků a na jejich postoj k učení nKLIMA TŘÍDY se dá ovlivňovat nJedna z nejdůležitějších dovedností učitele je schopnost podporovat dobré KLIMA TŘÍDY nKLIMA TŘÍDY, ŠKOLY je záležitost dlouhodobá n nF O R M Y nPodporující dobré KLIMA TŘÍDY : nDobrý příklad učitele nUmět žáky motivovat nVzájemná úcta a respekt nUmět používat humor nBýt přátelský nChápat život žáků i mimo školu nVzhled třídy, školy, upravenost žáků, učitelů atd MNOHO ÚSPĚCHŮ