SEMINÁŘ „PSYCHOLOGIE VE ŠKOLNÍ PRAXI“ Učitelovy postoje k žákům Učitelovo očekávání Učitelovy postoje (nejen) k žákům ¨postoj – hodnotící vztah ¤viz sociální psychologie ¤ (témata postoje a atribuce) ¨složka rozumová i citová ¨projevuje se jako chování ¤t.j. tendence reagovat na určité pedagogické situace, skupiny žáků i jednotlivce ustáleným způsobem ¤ ¨je nutné je reflektovat ¤(proč dělám to, co dělám; co mne k tomu vede?) ¨ Charakteristiky učitelových postojů (Mareš, 1995) ¨výběrovost ¤(k různým „objektům“ různé) ¨orientovanost ¤(postoj kladný, záporný a neutrální) ¨intenzita ¤(různá „síla“ – od málo vyhraněného vztahu po nekritickou zaujatost) ¨obecnost ¤(postoj je souhrnem mnoha odpovědí stejného typu) ¨přenositelnost ¤(postoj je přenášen i do jiných situací vnímaných učitelem jako podobné, i když objektivně mohou být zcela jiné) ¨relativní stálost ¤(obtížně se mění) Vznik učitelových postojů k žákům ¨na základě bezprostřední interakce ¤„ten-co-mne-trefil-houbou-do-obličeje“ ¤„ta-jejíž-matka-na-mne-řvala“ ¨ovlivněny i osobností učitele ¤temperament, UPV, vývoj profesní role učitele; ¤syndrom vyhoření atd. ¨informacemi od jiných učitelů ¤pověst třídy, žáka ¨na základě učitelova postoje k celé třídě ¨ Vliv na výuku (např. Pelikán, Helus, 1983 atd.) ¨učitelé mají vyhraněný postoj (+/-) k více než 2/3 svých žáků, což se ve výuce projevuje v podobě: ¨ ¨distribuce učitelovy pozornosti (+/-) ¨hodnocení – nadhodnocování žáků ke kterým má učitel kladný vztah (hodnocení příčin – atribuce) ¨třídní učitelé znají své žáky lépe (menší míra atribuční chyby) ¨kladný postoj učitel snáze zaujímá k žákům blížícím se jeho „ideálu“, nebo jemu samému podobným ;) Žákovy charakteristiky ovlivňující postoj učitele ¨nebezpečí heuristik a „psychologizování“ ¤např. píle jako znak nadání; sečtělost, přizpůsobivost jako znak nadání atp. ¨komunikativní dovednosti žáka ¤důležitější pro výsledné hodnocení je „jak“ a ne „co“ žák říká; ¤dívky bývají verbálně zdatnější atp. ¨kontext pedagogické situace a školní třídy ¤výkon nebo chování v porovnání se spolužáky ¨ Typy vyhraněných postojů učitele ve vztahu k žákům ¨výrazně kladný postoj učitele k určitým žákům ¨mírně kladný postoj učitele k určitým žákům ¨neutrální postoj učitele k určitým žákům ¨záporný postoj učitele k určitým žákům ¨ ¨většina učitelů ovšem žáky vnímá diferencovaně; ¨třídní učitelé většinou ještě diferencovaněji – proč? Negativní dopady ¨převažuje-li v učitelových postojích neobjektivita, zaujetí a nespravedlnost ¤ narušuje to celkovou atmosféru výuky ¤zvyšuje napětí mezi učitelem a třídou ¤narušuje vztahy mezi žáky ve třídě ¤zhoršuje možnosti pedagogické práce ostatních učitelů (není to tedy PNJ ;) Učitelovo očekávání ¨vychází z postoje k žákovi (třídě) ¨„soukromá diagnostická nálepka“ ¨kladný i záporný pól ¤sebenaplňující se předpovědi (viz sociální psych. Rosenthalův efekt ) nPygmalion (Galatea) efekt n(Rosenthal, Jacobsonová; Helus) nUčitelé ve škole dostali tipy na „šikovné děti“ (ve skutečnosti průměrní žáci). Během roku se těmto dětem výrazně zlepšil prospěch (vliv očekávání učitelů). Učitelé se chovali k těmto vybraným dětem jinak - častěji je vyvolávali, více je chválili atd. nGolem efekt n(častější – Mertin) nPrůběh: (1) snaha (2) rezignace (3) negativní aktivita Negativní působení očekávání ¨u většiny učitelů malý efekt ¤(cca 5% ve výkonu žáků při srovnání s nezávislým hodnocením) ¨závažné u učitelů, kteří: ¤mají nepřiměřená očekávání u některých žáků ¤neberou v potaz zpětnou vazbu o nereálnosti svých očekávání ¤přeceňují nebo podceňují žáka dlouhou dobu ¤své očekávání systematicky prosazují ve vyučování a dlohodobě se k žákovi chovají velmi specifickým způsobem ¤mají výrazné a vyhraněné názory na vlastní činnost a činnost žáků Dopady zejména na žáky, kteří: ¨jsou citliví na učitelovo jednání ¤zejména u mladších žáků (srv. Ericson, 8 věků člověka) ¨mají tendenci se poddat nebo přijmout učitelovo očekávání ¨svými charakteristikami (+/-) vybočují z průměru ¨liší se od ostatních žáků v míře kontaktu s učitelem (vyhledávají jej nebo se mu vyhýbají) Nutnost reflexe ze strany učitele ¨učitelova subjektivní odpovědnost ¤„Kdo může za školní neúspěch žáka?“ ¤ (např. Mareš, Kantorková, Skalská, 1994) ¨ ¨brát v potaz reálné možnosti žáka a individuální normu ¨formativní hodnocení ¨pedagogický takt, UPV LITERATURA K DALŠÍMU STUDIU ¨MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: MU 1995. ISBN 80-210-1070-3. s. 159-177 ¨GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido 2005. ISBN 80-7315-104-9 ¨FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-966-6. s. 27-43 a 140-155. ¨ŠEĎOVÁ, K. a kol. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál 2012. ¨ ¨