Multikulturní výchova Multikulturní výchova pMultikulturní výchova pMulticultural Education pInterkulturelle Erziehung: pje relativně nový pedagogický pojem (fenomén), který teprve začátkem 90. let minulého století vstoupil do České republiky. I přesto, že je již dnes multikulturní výchova (dále již jen MKV) akceptována v RVP pro základní a gymnaziální vzdělávání, je MKV stále málo terminologicky ukotvená a ujasněná. Její uplatňování ve školství je problematické a složité. Terminologická nejednoznačnost pMultikulturní znamená pouze koexistenci alespoň dvou kultur (resp. sociokulturních skupin, minorit a majorit) vedle sebe, ale neimplikuje jejich vzájemné vztahy. Z tohoto pohledu je již dnes každá společnost, každý stát, multikulturní. pOproti tomu termín interkulturní (lat. inter = mezi) zahrnuje mezikulturní vzájemnost, vzájemné interakce a vztahy odlišných sociokulturních skupin. pMKV je termín užívaný v aktuální školské legislativě Proč multikulturní výchova? p pV dnešní době se stále častěji setkávají lidé různých národů, ras a etnického založení. pSetkáváme se s imigranty (přistěhovalci), uprchlíky (ti, kteří žádají o ochranu a utíkají ze své země). pImigrační a národnostně menšinové politiky cílových zemí sdílí shodný primární cíl – zabránění etnickým konfliktům a destabilizaci země. pSetkáváme se i s jinými skupinami než jen s etnicky odlišnými, svět se stává složitějším. p pProto je důležité zavedení multikulturní výchovy pro žáky základních a středních škol s cílem naučit se vzájemnému respektu a toleranci k novým kulturám a přispět tak k vzájemnému kulturnímu obohacování p Teoretický základ MKV pEtnologie – teoretické poznatky o etnických skupinách pKulturní antropologie – rozdíly mezi kulturními zvyklostmi různých národů pSociologie (etnosociologie) – poznatky o postavení národnostních menšin pEtnolingvistika – vztahy mezi jazykem a národnostními menšinami pEtnopedagogika – se zabývá zkoumáním etnických (kulturních) faktorů, jež působí v edukačních procesech probíhajících ve školním, rodinném a jiném prostředí pInterkulturní psychologie - popisuje a srovnává vlastnosti a procesy lidské psychiky v závislosti na kulturních faktorech založených v odlišnostech etnik, národů, rasových, náboženských či jazykových skupin pHistorie – ukazuje na vznik a vztahy etnických a náboženských skupin Cíle MKV pNaučit se porozumět lidem s odlišností a vytvářet prostor pro tolerantní a vstřícné soužití s nimi. pMKV chápeme jako výchovu k životu v existující multikulturní společnosti, která je etnicky, kulturně a sociálně variabilní. Metody MKV pdodržování zdvořilosti (slušnosti) pdodržování efektivní komunikace pdodržování smysluplné diskuse pdodržování konstruktivní spolupráce pdodržování kritického myšlení pdodržování interaktivního přístupu p pŽák a student musí mít možnost aktivně si utvářet postoje, trénovat dovednosti a schopnosti, pracovat s informacemi. Kultura pV širším pojetí znamená kultura všechno, co vytváří lidská civilizace. pV užším pojetí: je pojem kultura vztahován k projevům chování lidí - tedy kulturou určitého společenství. p pZákladní charakteristiky kultury: p* Kultura je integrovaná p* Kultura je adaptivní p* Kultura je negenetická, naučitelná p* Kultura je sdílená p* Kultura je symbolická p* Kultura je specificky lidská Pozor!!! pV České republice se vyskytuje nesprávná tendence zužovat obsah MKV na romskou menšinu, popř. na menšiny etnické (národnostní). pTématy MKV jsou i o jiné subkultury!!! pSubkultura je společenství lidí, které je charakteristické určitými znaky (hodnotami, symboly, chováním, zvyky, vzhledem) uvnitř širšího kulturního rámce, do něhož patří. Kulturní odlišnosti pKulturní odlišnosti = odlišnost jazyků, ras, etnik národů i náboženství pProjevem kulturní odlišnosti je komunikace mezi lidmi, problém práce v týmu s rozdílným etnickým složením, uznávání různých hodnot, postoje, předsudky, výchovný styl v rodině, psychologický problém imigrantů zařadit se do nové společnosti pViz. výzkum Geerta Hofstede Postoje pRelativně stálé tendence k jednání pJsou naučené pMají pozitivní či negativní zaměření pOdrážejí osobní naladění (mám/nemám rád/a, líbí/nelíbí se mi) p Dělení postojů pPřesvědčení, názor pMínění pPředsudky pVíra Utváření postojů pVlivem životních zkušeností pInformovanost pNapodobování postojů pRacionální a iracionální hodnocení Literatura pGULOVÁ, Lenka – ŠTĚPAŘOVÁ, Ema: Multikulturní výchova v teorii a praxi. Brno: MSD, spol. s r.o., 2004. ISBN 80-86633-14-4. pŠIŠKOVÁ, T.: Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, s.r.o., 1998. ISBN. 80-7178-285-8. pADLER, A.: Psychologie dětí. Praha: Práh, 1995. pDRÁBEK, Ivan.: Stručný úvod do etiky. Ostrava: Scholaforum, 1997. ISBN 80-86058-70-0. pPRŮCHA, J: Multikulturní výchova. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-72-2. pŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-48-6 p p p p p