Jazyková analýza textu (zápočtový test) B Jméno a příjmení: Datum: Termín: 8 9 3 1 5 7 2 1 5 1 2 Sotva však naši cestovatelé vyrazili na další pouť, uviděli skupinu větrných 1 3 5 3 1 7 1 8 2 1 mlýnů, které napřahovaly svá ramena k nebi jako nestvůrné bytosti. 1. Určete v celém textu slovní druhy (číslem nad každé slovo). 2. Z kolika vět se souvětí skládá? Určete jeho typ. 3 souvětí podřadné 3. Znázorněte graficky stavbu souvětí a graf popište. 1 H 1V přísl. časová Sotva ⁄ \ které 3V přívlastková 4. Znázorněte graficky stavbu 3. věty a graf popište. Které napřahovaly svá ramena k nebi jako nestvůrné bytosti. S (Po) Které ======== napřahovaly P (Př) Napřahovaly ramena = O 4.p (předmět) svá ramena = Ats (přívlastek shodný) napřahovaly k nebi = Ad místa (Pum) napřahovaly jako bytosti = Ad zp. (Puz) nestvůrné bytosti = Ats 5. Vypište z 1. a 2. věty souvětí základní skladební dvojice. 1. věta: cestovatelé vyrazili 2. věta: (oni) uviděli ^ 6. Kterým větným členem je v textu slovo mlýnů? Atn 7. Proveďte slovotvorný rozbor a rozbor stavby slova cestovatel. a) Slovotvorný rozbor: cestovatel b) Stavba slova: cestovatel Základové slovo: cestovat Předpona: - Odvozovací základ: cestova- Kořen: cest- Slovotvorný základ: cestova- Přípona: -ova-, -tel (2 přípony) Slovotvorný formant: -tel Koncovka: - 8. Vypište z textu podstatná jména a zařaďte je ke vzoru. cestovatelé: muž ramena: město pouť: píseň (2.p. poutě i pouti) nebi: moře skupinu: žena bytosti: kost mlýnů: hrad (les) 9. Od tvaru slovesa napřahovat vytvořte podstatné a přídavné jméno slovesné. Podstatné jméno slovesné: napřahován + í = napřahování Přídavné jméno slovesné. napřahován + ý = napřahovaný 10. Vytvořte od slovesa vyrazit tyto tvary: Kmen přítomný: vyraz- Kmen minulý: vyrazi- Příčestí minulé: vyrazil Podstatné jméno slovesné: varažen + í = vyražení Přídavné jméno slovesné: vyražen + ý = vyražený Přechodník minulý (všechny tvary): vyraziv, vyrazivši, vyrazivše 11. Určete mluvnické kategorie u slovesa uviděli a zařaďte jej do slovesné třídy a ke vzoru. Uviděli: 3. os. č. množ. zp. oznam. čas min. rod činný, vid dokonavý, tř. 4. vzor trpí 12. Vypište z textu zájmena a určete jejich druh: naši – přivlastňovací které – vztažné svá – přivlastňovací 13. Napište synonymum ke slovu nestvůrné (bytosti). obludné, ošklivé, hnusné, ohavné, šeredné, ohyzdné… (stačí jedno) 14. Rozlište předložky podle původu. (V, N) N V N N N V N kvůli nemoci, u domu, napříč městem, vedle mě, mezi koncerty, ku Praze, během dovolené, N kolem rybníka 15. Potrhněte věty, ve kterých NEJSOU částice. To se ještě uvidí! Tak s námi mluvit nemůžete. Že tomu věříš! Sice se uklidnila, ale zůstala zamlklá. To je bezesporu jeho nejznámější obraz. Věděla, že nemluví pravdu. Nevěřím jí ani slovo. Přivítala ho úplně klidně. To je pravda. To byla ale hloupost! 16. Opravte chyby. Koncem března uspořádali žáci 8. tříd vlašimské školy zájezd do Vysoké u Příbrami. Cesta vedla přes Sukovy Křečovice a dále se vinula podél nevysokých kopců v Povltaví. V té době se už v Posázaví objevily první květiny, ale zámeček ještě obklopoval sníh. Celkem 9 pravopisných chyb.