Dětský svět Dětské naivní teorie Epistemologická východiska vyučování 2. přednáška VSTUPNÍ OTÁZKY: •1. Jak dítě rozumí světu, ve kterém žije? Jaké jsou jeho představy o světě a proč? •2. Můžeme jako dospělí zprostředkovat dítěti skutečné poznání? •3. Jaké to bude mít komplikace? S čím je nutno počítat? • • Žák nepřichází do školy nevědomý, prázdný jako čistý list papíru, který učitelé teprve odshora dolů popíší pravdivým a objektivním vědění o světě. Každé dítě už světu kolem sebe nějak rozumí, má o něm své představy. Učební proces je pak vždy střetáváním jeho prvotních představ s novými informacemi. Dětský svět = svět „tady a teď. •Podmínkou jeho poznávání dítětem mladšího školního věku je proto „být při tom“. •Učení je proto vždy: •konkrétní •situační •vázáno na osobní zkušenost • • • Základní paradigma: •Žák nepřichází do školy nevědomý, prázdný jako čistý list papíru, který učitelé teprve odshora dolů popíší pravdivým a objektivním věděním o světě. Každé dítě už světu kolem sebe nějak rozumí, má o něm své představy. •Učební proces je pak vždy střetáváním jeho prvotních představ s novými informacemi. Tradiční pojetí školy a vyučování (transmisivní): •1. Dítě přichází do školy a nic neví •2. Úkolem učitele je všechno je naučit •3. Inteligence je chápána jako suma vědomostí, které si dítě osvojí v průběhu školní docházky • Konstruktivistické pojetí školy a vyučování (humanistické): •1. Dítě přichází do školy a o světě ví spoustu věcí •2. Úkolem učitele je vytvořit při učení takové podmínky, aby si dítě svoje poznatky pod jeho vedením utřídilo a (re)konstruovalo ve spolupráci s ostatními dětmi do reálného obrazu světa •3. Inteligence se rozvíjí v aktivní myšlenkové činnosti při učení • Dětské poznávání světa začíná od prvních okamžiků jeho života. •ZDROJE: Øsubjektivní zkušenost Øpřebrané interpretace (od dospělých – “takhle to je” – prostřednictvím řeči, jazyka) Øsociokulturně zprostředkovaná zkušenost (kulturní reprezentace) Øvědecké poznání (škola) • V prvních třech stupních se formuje dětské poznání jako “dětské naivní teorie”, příp. “prekoncepce”. •Terminologický rámec: •dětské naivní teorie mohou být chápány jako složitější konstrukty, kterými si děti vysvětlují skutečnost (obsahují odpovědi na otázky co – proč – jak - s jakým výsledkem – k čemu to slouží) •prekoncepce = osobní pojetí, individuální a specifická představa o určitých věcech a jevech – předtím, než děti projdou specifickou přípravou, výukou) • •miskoncepce = chybné pojetí • Dětské prekoncepce představují úhel pohledu dětí na svět, přes který tento svět “čtou” a vysvětlují si jej pro sebe (Pupala 2001, s. 212). •Dětské znalosti o světě mají podobu velmi stabilních kognitivních struktur, které se poměrně obtížně mění; •pokud je chceme dítěti pomoci nahradit dokonalejším schématem, musíme navodit tzv. kognitivní zlom (Piaget) – AHA!!! zážitek. • Konstruktivistický přístup ke školní výuce předpokládá: •opírat se o dětské prekoncepce (vycházet vždy z toho, co už dítě ví – příp. pomoci mu objevit samostatně chybu – AHA!) •umět dětské prekoncepce (miskoncepce) diagnostikovat! •navodit ve skupině kooperativní vyučování a učení (“zdolávání” chybných koncepcí v sociální korekci) • Úkoly do semináře: Zadat dětem na praxi úkol (alespoň 3 děti, různý věk, příp. celá třída) a opatřit ke kresbě jejich osobní komentář: • 1. Kresba s komentářem: •Namaluj zeměkouli (kresba s komentářem) •Nakresli, jak vypadá lidské tělo zevnitř (vevnitř?). •Nakresli, jak to vypadá v rybníce pod hladinou. • •Řekni, co jsi namaloval(a). •(Pečlivě zaznamenat komentář) •Zásada: nehodnotit, neopravovat „chyby“, v rozhovoru používat zásadně pojmy, kterými komentuje dítě svůj výtvor •2. Napiš, co podle tebe znamenají tato slova (příp. jiná): •potok – teplota – louka – poledne – pokrm •peníze – láska – zdraví – nebezpečí – zábava • • • Úkol: udělat závěr (Co si s tím má počít učitel primární školy?…) Aktualizováno: únor 2012