1. přednáška: Dětský svět. Dětské naivní teorie. Dětská pojetí ___________________________________________________________________________ VSTUPNÍ OTÁZKY: 1. Jak dítě rozumí světu, ve kterém žije? Jaké jsou jeho představy o světě a proč? 2. Můžeme jako dospělí zprostředkovat dítěti skutečné poznání? 3. Jaké to bude mít komplikace? S čím je nutno počítat? Žák nepřichází do školy nevědomý, prázdný jako čistý list papíru, který učitelé teprve odshora dolů popíší pravdivým a objektivním vědění o světě. Každé dítě už světu kolem sebe nějak rozumí, má o něm své představy. Učební proces je pak vždy střetáváním jeho prvotních představ s novými informacemi. Tradiční pojetí školy a vyučování (transmisivní): 1. Dítě přichází do školy a nic neví 2. Úkolem učitele je všechno je naučit 3. Inteligence je chápána jako suma vědomostí, které si dítě osvojí v průběhu školní docházky Konstruktivistické pojetí školy a vyučování (humanistické): 1. Dítě přichází do školy a o světě ví spoustu věcí 2. Úkolem učitele je vytvořit při učení takové podmínky, aby si dítě svoje poznatky pod jeho vedením utřídilo a (re)konstruovalo ve spolupráci s ostatními dětmi do reálného obrazu světa 3. Inteligence se rozvíjí v aktivní myšlenkové činnosti při učení Dětské poznávání světa začíná od prvních okamžiků jeho života. Zdroje: § subjektivní zkušenost § přebrané interpretace (od dospělých – “takhle to je” – prostřednictvím řeči, jazyka) § sociokulturně zprostředkovaná zkušenost (kulturní reprezentace) § vědecké poznání (škola) V prvních třech stupních se formuje dětské poznání jako “dětské naivní teorie”, příp. “prekoncepce”. Terminologický rámec: dětské naivní teorie mohou být chápány jako složitější konstrukty (obsahují odpovědi na otázky co – proč – jak - s jakým výsledkem – k čemu to slouží) dětská pojetí; žákovo pojetí, studentovo pojetí prekoncepce = osobní pojetí, individuální a specifická představa o urč. věcech a jevech miskoncepce = chybné pojetí Dětské prekoncepce představují úhel pohledu dětí na svět, přes který tento svět “čtou” a vysvětlují si jej pro sebe (Pupala 2001, s. 212). Dětské znalosti o světě mají podobu velmi stabilních kognitivních struktur, které se poměrně obtížně mění; pokud je chceme dítěti pomoci nahradit dokonalejším schématem, musíme navodit tzv. kognitivní zlom (Piaget) – AHA!!! zážitek. Konstruktivistický přístup ke školní výuce předpokládá: § vycházet z tzv. „žákova pojetí učiva“ (souhrn žákových subjektivních poznatků, představ, přesvědčení, emocí a očekávání týkajících se školního učiva; má složku kognit, afekt. a konativ.) § opírat se o dětské prekoncepce (vycházet vždy z toho, co už dítě ví – příp. pomoci mu objevit samostatně chybu – AHA!) § umět dětské prekoncepce (miskoncepce) diagnostikovat! § navodit ve skupině kooperativní vyučování a učení (“zdolávání” chybných koncepcí v sociální korekci) Diagnostické techniky (např.) * kresba s komentářem (“nakresli… podívej se a řekni, co jsi nakreslil… co je toto…“) * Ø * odpovědi na hyperkonkrétní otázky (Proč prší? Co se děje v těle, když se člověk ohýbá? Jak vypadá a co dělá stará bela?…) * fenomenografický rozhovor (např. „Co to je voda?“ – viz otázky v Úkolech do semináře; pro menší děti je velmi vhodné spojit jej s kresbou:„podívej se…co vidíš?“) * uvažování dětí per negatio (co by se stalo, kdyby nebylo…) Co by bylo, kdyby neexistoval vítr? Jak by vypadala společnost, kdyby nebyly vůbec žádné rozdíly mezi lidmi?… * vysvětlování rozporuplných faktů nebo zkušeností (Říká se, že vlna sama o sobě nehřeje; proč si tedy lidé v zimě oblékají vlněné svetry?…) Úkoly do semináře: Zadat dětem na praxi úkol (alespoň 3 děti, různý věk, příp. celá třída): 1. Namaluj zeměkouli. Řekni, co jsi nakreslil/a (kresba s komentářem) Zásada: nehodnotit, neopravovat chyby, v rozhovoru používat zásadně pojmy, kterými komentuje dítě svůj výtvor) 2. Nakresli, jak vypadá lidské tělo vevnitř (zevnitř). Řekni, co jsi nakreslil/a 3. Napište, co podle vás znamenají tato slova (příp. jiná): § potok – teplota – louka – poledne – pokrm § peníze – láska – zdraví – nebezpečí – zábava 4. Fenomenografický rozhovor nad vybraným fenoménem: Např. Co je to domov? (voda, svět, mapa, nemoc – zdraví, ……. Co pro lidi znamená? Co ještě? A co ještě?... Jaký/á může být? Jaký/ý ještě?... Proč si to myslíš? Kde jsi to slyšel? Co s ním jde dělat? (podle specifik fenoménu) Atd.: vymyslete další otázky s cílem zjistit co nejvíc, co dítě o věci ví. Literatura: KOLLÁRIKOVÁ, Z.; PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7 Aj.