posbul1a Jak se děti učí (jak poznávají svět) Epistemologická východiska vyučování Přednáška č. 2 Dětský svět = svět „tady a teď. •Podmínkou jeho poznávání dítětem mladšího škol. věku je proto „být při tom“. •Učení je proto vždy: * konkrétní * situační * vázáno na osobní zkušenost * * Co potřebujeme jako učitelé skutečně o dětském poznávání a učení znát? * 1. jak probíhá? * 2. má nějaké zákonitosti? * 3. kdy je nejefektivnější? * 4. jak těchto poznatků využít v naší profesi? * Ad. 1. a 2: Jak se učíme ? J. Piaget: jak učení probíhá? * Něco se naučit = UMĚT = rozumět! * * Jestliže něčemu rozumíme, pak to znamená, že nám to dává smysl a význam, a také že jsme schopni toto poznání (informaci nebo činnost) smysluplně používat. * J. Piaget (“švýcarská škola”): * Člověk se učí tak, že si v každodenních kontaktech s realitou získává zkušenosti a ty si ukládá v poznávacích strukturách, které se nazývají asimilační schémata (kognitivní schémata). * Tato asimilační schémata určují naši senzitivitu (citlivost) na podněty z prostředí, naše učení probíhá tak, jak jsou tato schémata “nastavena”. • * Spontánní učení (zkušenostní poznávání nebo také situační učení, učení z každodenního života) souvisí s neustálou snahou našeho mozku nacházet v předkládaných zkušenostech (objektech a situacích) smysl a význam. * * * Schéma reakce individua na novou (neznámou) zkušenost: • •k NOVÁ ZKUŠENOST asimilace akomodace rozšíření schématu rozumím nerozumím nové„zapadá“ do konceptu, poznání se prostě rozšiřuje „AHA!!!“ nové „nezapadá“, schéma se musí rekonstruovat, přizpůsobit nové informaci Asimilace i akomodace jsou přirozenou součástí procesu spontánního učení (zkušenostního učení) J. Piaget vysvětluje proces učení jako základní mechanismus permanentní (biol. a psych.) adaptace organismu a prostředí: • * probíhá jako střídání asimilace a akomodace (protichůdnost a zároveň komplementarita) * mezi asimilací a akomodací se vytváří dynamická rovnováha, která je permanentně narušována a vyrovnávána * narušení rovnováhy (jakmile nový poznatek nelze zahrnout do stávajícího kognit. schématu) vyvolává potřebu okamžitě ji “vybalancovat” - nastává tzv. kognitivní konflikt (zlom) - psych. tenze, snaha odstranit problém * nastupuje akomodace, tj. měníme své kognitivní schéma pod vlivem nové zkušenosti – objevíme řešení: “AHA!!!” – ekvilibrace - rovnováha • Protože zkušenosti jsou individuální, jedinečné, jsou asimilační (kognitivní, poznávací) schémata vytvořená ve zkušenostech subjektivní, tzn.: * poznávání (učení) je vždy spojeno s emocionálními prožitky (learn by heart), • * každé dítě má specifické způsoby a cesty poznávání (metakognitivní znalosti, zkušenosti z procesu poznávání – vliv tzv. kognitivního stylu jedince, typu inteligence apod.) • * ve vyučování je třeba k těmto zvláštnostem přihlížet – význam konstruktivistického pojetí výuky!!! • • * Zvláštnosti dětského učení v ontogenezi (Piaget): Učení je podmíněno vývojovou úrovní myšlení dítěte. •Stádia: * 1. předoperační stádium (předškolní věk až asi do 6-7 let) - dítě poznává své okolí v bezprostřední činnosti motorické a senzorické (senzomotorická úroveň poznávání), * později zkoumání pomocí představ (dítě je schopno vymanit se z materiální činnosti a uvádět ji do myšlených vztahů); týká se to téměř všech žáků 1. a 2. ročníku primární školy •Základní strategie učení = pokus a omyl 2. stádium konkrétně operačního myšlení (od 8-9 let): * operační myšlení představuje novou kvalitu – vratnost; teprve teď operační činnosti umožňují dítěti pochopit relace (jako jsou nutné vztahy, např. že A musí být synem B, je-li B otcem A). • Konkrétně operační úroveň pak napovídá, že dítě je schopno provádět operace jen na konkrétních předmětech, které může vnímat, konstruovat nebo si je představit. * Stádium konkrétně operačního myšlení – 2 etapy: •Stádium raných konkrétních operací (6- 8 let - 1.-2. třída) •Typické: •seskupování a vylučování předmětů na základě jedné společné vlastnosti •dítě je schopno porozumět jednoduchým pravidlům a odvozovat je •v činnostech už méně uplatňuje pokus a omyl, přemýšlí a vytváří si mentální struktury těchto činností (ví co dělá, jak a proč) •vyvíjí se schopnost myšlenkově postupovat v opačném směru, aniž by se měnil smysl - jako nejvýznamnější mentální kvalita tohoto období (3+2=5; 5-2=3). • •Stádium rozvinutých konkrétních operací (simultánní myšlení)- 3.- 5. tř. •Typické: •děti jsou už schopny „ODSTUPU“ – podívat se na věc (jev) z pozice druhého (z jiného úhlu pohledu) •mezi 8. a 10. rokem se rozvíjí schopnost mentálně koordinovat dvě nebo více vlastností či představ současně •děti jsou schopny porozumět složitějším a věcem a abstraktnějším vztahům v učivu, baví je slovní hříčky • opouštějí postupy pokusem a omylem a promýšlejí účinky, když porovnávají dvě nebo více situací za různých okolností • uspořádání předmětů je určováno podle průsečíku mnoha vlastností (využití při mentálním mapování) 3.stádium formálních operací (asi od 12 let) •- v primární škole s ním nelze počítat a ve vyšších ročnících je třeba počítat s tím, že vedle sebe existují skupiny s rozdílnou úrovní intelektu a hypoteticky deduktivní úsudek bez vizualizace dosahují jen jedinci s rozvinutým formálně operačním myšlením. • •Výzkumy (Austrálie) ukázaly, že jen 25% patnáctiletých žáků je schopno řešit úlohy na formálně abstraktní úrovni a až 50 % studentů v 1. ročníku na univerzitě (USA) pracuje na úrovni konkrétních operací (Herron, J.D. 1975 in Held, L.-Pupala, B.: Didaktické aplikácie Piagetovej psychológie. Pedagogická revue, 44, 1992, č. 7, s. 505.). * Pozor! * Nepřiměřené úkoly jsou pro děti “nestravitelné”, děti je vzdávají a uchylují se k pamětnímu učení. Když je jich příliš mnoho (převládají ve školní práci), děti se časem naučí nepokoušet se je pochopit a učí se zpaměti, “papouškují” - ničí to radost z učení a podkopává sebedůvěru dětí. * posbul1a Děkuji za pozornost. Hana Filová, katedra pedagogiky PdF MU, Jaro 2011