KURIKULUM - OBSAH VZDĚLÁNÍ Školní pedagogika Jaro 2012 H. Filová, kat. pedagogiky PdF MU VSTUPNÍ OTÁZKY: ¢Co je vzdělávací kurikulum ¢Co ovlivňuje podobu kurikula (edukační teorie a jejich vliv na výběr obsahu vzdělání) ¢Kde najdeme oficiální kurikula pro jednotlivé stupně a typy škol ¢Může učitel ovlivnit výběr školního kurikula (kurikulární činnosti učitele) ¢ POJEM „KURIKULUM“ (VZDĚLÁVACÍ, ŠKOLNÍ KURIKULUM) ¢“seznam vyučovacích předmětů a jejich časové dotace pro pravidelné vyučování na daném typu vzdělávací instituce” (Evropský pedagogický tezaurus, 1993, s. 71). ¢ ¢“Kurikulum v užším vymezení znamená program výuky. V širším vymezení znamená veškeré učení, jež probíhá ve škole, a to jak plánované, tak neplánované učení. V posledních letech je kurikulum (dokonce velmi široce) vymezováno jako výběr z kultury společnosti a je tvořeno v procesu kulturní analýzy” (Dictionary of Education , 1993, s. 66) – britská verze, in J. Průcha, 1997, s. 235 ¢ ¢ ¢ ČESKÉ PEDAGOGICKÉ PROSTŘEDÍ: ¢Pedagogický slovník (Průcha, Walterová, Mareš a kol. 1995, s. 106; 1998): ¢Kurikulum je “obsah veškeré zkušenosti, kterou žáci získávají ve škole a v činnostech ke škole se vztahujících, její plánování a hodnocení”. ¢ ¢ Maňákovo (1996, s. 10) pojetí: ¢“Širší význam kurikula, než jen učivo, je výhodný, neboť kromě učiva označuje též celkový projekt výuky (včetně jejích cílů) i její průběh. Kurikulum lze vymezit jako komplexní plán výuky ve třídě, zaměřený na řízení učení, na výběr učiva, na volbu vhodných výukových prostředků a materiálů, vyhodnocování výsledků a na optimalizaci výchovně-vzdělávacího prostředí” ¢Ve smyslu : CO – PROČ – JAK – S JAKÝM CÍLEM a KDY ve škole učit PODOBY KURIKULA: ¢národní a specifické kurikulum (dvojúrovňovitost). ¢Národní kurikulum – dokument „Bílá kniha“ - Národní program rozvoje vzdělávání v ČR ¢Specifická kurikula – pro konkrétní typy a stupně škol ¢ (MŠ, ZŠ, SŠ – G a OŠ) ¢ ¢ formální - neformální (skryté kurikulum) ¢ (viz např. Prokop – In: Vašutová s. 83-95) ¢ OBSAH KURIKULA - U Č I V O (= TO, CO SE MAJÍ ŽÁCI VE ŠKOLE NAUČIT) + ZVLÁDNUTÍ UČEBNÍCH POSTUPŮ A TECHNIK ¢UČIVO = soustava poznatků a informací, činností a operací, idejí, norem a hodnocení, z nichž se v procesu vzdělávání (vyučování) stávají vědomosti, dovednosti, návyky a schopnosti, postoje, potřeby, zájmy a příslušné vlastnosti osobnosti. Odráží stav společenského rozvoje, ale i její perspektivy. ¢ ¢V kurikulu figurují 3 druhy poznatků: ¢1. deklarativní (pojmy, vztahy, principy, zákony) ...... CO? ¢2. procesuální (pozorování, zkoumání, třídění, měření, ověřování, interpretace ap.)..... JAK? ¢3. kontextuální (souvislosti, integrace) ….. PROČ? KDY? ¢ ¢tj. ¢UČIVO = vědomosti + dovednosti (schopnosti) + postoje, potřeby, zájmy a hodnoty …… KOMPETENCE ¢ ¢ KURIKULUM A STANDARDY: ¢Pojem vzdělávací standard (v české pedagogice poměrně nový) je definován jako “konkrétně vymezené, obligatorní požadavky, které musí splnit žáci v určitých ročnících či stupních školy. Vzdělávací standardy jsou formulovány jako (cílové) vědomosti a dovednosti aj. ve vztahu k plánovanému obsahu vzdělávání ve vyučovacích předmětech….Pro danou úroveň vzdělávání obsahují standardy souhrn vzdělávacích cílů, rámcový obsah vzdělávání a příslušné kompetence, které by si měli žáci osvojit.” ¢(Pedagogický slovník 1998, s. 306) ¢ ¢ ¢ ¢Podle těchto standardů mají být hodnoceny výsledky vzdělávání (viz kvalita vzdělání). Takto pojatý standard pak přesahuje rámec obsahového standardu a lze jej označit jako evaluační standard; jeho součástí pak ale musí být přesná hodnotící kritéria, příp. nástroje pro provedení evaluace výsledků vzdělávání. KURIKULUM DNES: ¢a) členění podle předmětů (kopírují vědní obory) ¢mateřský jazyk ¢1-2 cizí jazyky (aktivně) ¢matematika a informatika ¢společenské vědy: * dějepis * zeměpis * občanská nauka ¢přírodní vědy: * biologie * fyzika * chemie ¢základy techniky ¢umění ¢tělesná výchova ¢ ¢viz VZDĚLÁVACÍ OBLASTI (učební plán) B) ČLENĚNÍ PODLE KULTURNÍCH OBLASTÍ ¢ ¢sociálně politická oblast ¢ekonomika ¢komunikace ¢racionální oblast (přírodní a společenské vědy, zvl. logika) ¢technika a technologie ¢morálka ¢víra - náboženství - filozofie ¢umění a estetika ¢ SOUČASNÉ POŽADAVKY: ¢ počítačová - informační - jazyková gramotnost ¢ ¢důraz na adaptabilitu člověka na trhu práce, priorita intelektuálních i praktických dovedností před teoretickými vědomostmi, ¢ ¢integrace jednotlivých oblastí poznání ¢ ¢řešení globálních problémů lidstva (válka a mír, ekologie, nerovnoměrnost ekonomického a sociálního vývoje světa a prohlubování rozdílů mezi lidmi, zeměmi, kontinenty, extrémní nacionalismus, terorismus, kriminalita, drogy, agresivita, nemoci ¢(K.Rogers: Jsme vzdělaní, ale jsme špatní) proto: humanizace světa a výchovy, multikulturní výchova (odstranění všech typů diskriminace), etická výchova. Integrace poznatků v jednotlivých disciplínách KURIKULÁRNÍ DOKUMENTY: ¢Bílá kniha; Národní program rozvoje vzdělávání v ČR ¢Rámcové vzdělávací programy (předškol. ZŠ, SŠ atd.) ¢Školní vzdělávací programy ¢Osnovy ¢Učební plány ¢Učebnice ¢Přípravy na vyučování ¢ KATEGORIE KURIKULA: ¢FAKTA ¢ ¢ ¢ ¢POJMY ¢ ¢ ¢ ¢GENERALIZACE LITERATURA: ¢PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Jak pracovat s kurikulem.Praha . Portál, 1997. ¢Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.